Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Sociale kwaliteit (actief burgerschap en sociale veiligheid) Een van de kerntaken van het onderwijs is de leerlingen voorbereiden op participatie in de maatschappij. De samenleving wordt cultureel gezien steeds diverser aan (religieuze) opvattingen en culturen, onder andere door globalisering en migratie. Het is de opdracht voor de school om leerlingen te leren hoe ze in een democratische samenleving kunnen functioneren. Dit betekent voor leerlingen dat ze sociale, maatschappelijke en burgerschapscompetenties (verder) moeten ontwikkelen.
Om dit te ondersteunen heeft de school een leerlijn voor sociale vaardigheden. Met behulp van de doelen uit deze leerlijn wordt gewerkt aan de manier waarop we in de klas en school met elkaar omgaan. Deze kennis wordt meegenomen naar de wereld om ons heen: hoe zetten we onze aangeleerde sociale vaardigheden in buiten school, in de maatschappij?
Daarnaast ziet de school het als taak om de doelgroep beter te positioneren in de samenleving en de bekendheid hiermee verder vergroten (= omgekeerd burgerschap). De Alphons Laudy wil een leergemeenschap zijn waar leerlingen leren samenleven en werken, hun eigen mening vormen en die van anderen te respecteren.
De SO Alphons Laudy gaat de dialoog met ouders/verzorgers, werkgevers, overheid en andere scholen aan om in een continu proces te bepalen welke kennis en vaardigheden leerlingen nodig hebben voor de toekomst. Op deze manier komt de samenleving meer de school in. Mede op basis hiervan kan het onderwijsaanbod aangepast worden, zodat leerlingen goed toegerust, als gelukkige wereldburgers de maatschappij in gaan.
Reguliere groepen Alle leerlingen op de SO Alphons Laudy hebben moeite met leren. Zij hebben veel herhaling nodig en aanbod in kleine stapjes. In alle groepen wordt de gesproken taal visueel en met gebaren ondersteund en aangepast aan het niveau van de leerling. Daarnaast is er veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling en het ‘leren leren’. De groepen worden samengesteld op basis van uitstroomprofiel, leerniveau en sociaal emotionele ontwikkeling.
IBL-groepen Naast de reguliere groepen zijn er op de SO Alphons Laudy ook twee IBL- groepen. IBL staat voor Intensief te Begeleiden Leerlingen. In deze groepen staat een leerkracht, een medewerker uit de zorg (Cordaan Jeugd) en voor een aantal uren een onderwijsondersteuner. In deze groepen worden leerlingen geplaatst die ernstige gedragsproblemen hebben als gevolg van een psychiatrische stoornis en/of met een vorm van autisme. De aanpak in de IBL-groep heeft ten doel de belemmerende factoren voor de cognitieve- en sociaal emotionele ontwikkeling te verminderen. In deze groepen is extra veel aandacht voor duidelijkheid, voorspelbaarheid en structuur. Er wordt gewerkt met een competentiegericht model. Het doel daarbij is het aanleren van vaardigheden waardoor de leerling op termijn weer door kan stromen naar een reguliere groep.
PAZ-groepen In het gebouw van HKC De Wereldboom is een nevenvestiging van de SO Alphons Laudy waar vier groepen zijn gevestigd, de PAZ-groepen. Deze groepen zijn bedoeld voor leerlingen met een TLV voor het ZML, maar die profiteren van de meer eisende omgeving van de SBO-school. Niet alle leerlingen komen in aanmerking van een plaatsing binnen deze groepen. De Commissie van Begeleiding bepaald of de onderwijsondersteuningsbehoeften van een leerling aansluiten bij het aanbod in de PAZ-groepen. Het onderwijs dat in deze groepen wordt geboden is gebaseerd op de ZML-leerlijnen en pakt waar mogelijk onderdelen van het SBO-onderwijs mee.
Zorgonderwijsgroepen Op de SO Alphons Laudy zijn drie zorgonderwijsgroepen vanuit Cordaan gevestigd. In deze groepen zitten kinderen die het nog niet redden binnen het onderwijs, maar wel de potentie hiervoor hebben. De groepen doen waar mogelijk mee aan de activiteiten van de school, maar hebben ook het voordeel van extra zorg binnen hun eigen groep. Als een kind schoolrijp is kan het relatief eenvoudig doorstromen naar een schoolgroep.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De leerlijnen Per vak werken we met zogeheten ‘leerlijnen’ voor het ZML-onderwijs. Een leerlijn is opgebouwd uit kleine (deel)stappen en bouwt op in niveau; hoe verder een leerling komt in een leerlijn hoe moeilijker de doelen worden. Per jaar wordt, met behulp van de niveaus in de leerlijn, gekeken of de leerling zich voldoende ontwikkelt m.b.v. streefdoelen.
Er zijn op onze school zes hoofdvakken. Deze omvatten de volgende ontwikkelingsgebieden:
1. Leren leren (werknemersvaardigheden)
2. Sociaal-emotionele ontwikkeling
3. Rekenen
4. Mondelinge taal
5. Schriftelijke taal
6. Weerbaarheid en Seksuele Vorming
Daarnaast besteden we veel aandacht aan zelfredzaamheid en zelfstandigheid, spelontwikkeling, wereldoriëntatie, muzikale vorming, beeldende vorming, bewegingsonderwijs en seksuele vorming.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.