De Amsterdamse Montessori School

Willem Witsenstraat 14 1077 AZ Amsterdam

  • In deze ruimte kunnen kinderen toneel spelen, muziek maken en dergelijke. Aangrenzend is de mediatheek.
  • Kinderen leren de woordsoorten met de gekleurde taaldozen.
  • Het hoofdgebouw is een modern monument ontworpen door Herman Hertzberger.
  • Leerling legt woordjes neer met de grote letterdoos.
  • Een leerling werkt met de kleurspoelen en legt de spoelen op volgorden van donker naar licht.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Jaarlijks in april maken alle leerlingen van groep 8 een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken. 

De school gebruikt sinds een aantal jaar de IEP-toets van bureau ICE. Het advies van de leerkracht wordt voor de uitslag van de toets gegeven en is het belangrijkste gegeven voor de doorstroming naar het voortgezet onderwijs. Meestal bevestigt de uitslag van de toets het advies van de leerkracht. Als de score opvallend hoger is dan het advies kan het schooladvies aangepast worden als de leerkracht en de intern begeleider van mening zijn dat dit passender is voor de leerling. Een schooladvies wordt nooit naar beneden toe aangepast. 

De leerkrachten van de bovenbouw geven een schooladvies dat is gebaseerd op de sociaal/emotionele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en de vorming van de persoonsvorm van de afgelopen drie jaar. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De AMS streeft ernaar, met een combinatie van idealisme en deskundigheid, onderwijs te bieden waarmee ieder kind op zijn eigen wijze tot bloei en ontplooiing komt. Naast de beoordeling van behaalde resultaten, kijken wij naar ontwikkelingsaspecten die van grote invloed zijn op het leerproces. Zo wordt gekeken naar werkhouding, motivatie en concentratie, maar ook naar mogelijkheden om samen te leren en naar doorzettingsvermogen.

Wij volgen de kinderen dagelijks in hun leerproces, deze observaties leggen wij vast. De school werkt met de methodiek van Anders Evalueren waarbij vooral ruimte is voor kinderen om te laten zien, te 'bewijzen', welke vaardigheden ze beheersen. Kinderen laten zien wat ze kunnen en op welk werk ze trots zijn, zij leggen dit ook vast in hun eigen Montessori Kind Werk Dossier. 2x per jaar worden ouders uitgenodigd om te komen kijken naar het werkdossier, de kinderen vertellen de ouders over het werk in de map.  

De school staat kritisch tegenover het afnemen van landelijk genormeerde toetsen. We toetsen terughoudend en gebruiken de afgenomen toetsen om te kijken waar kinderen in hun cognitieve ontwikkeling staan en voor de analyse om ons onderwijs te verbeteren. De school werkt met een toetskalender die jaarlijks vastgesteld wordt en waar alle landelijk genormeerde toetsen die we afnemen op staan. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 openen we het gesprek met ouders over de overgang naar het VO en bespreken we onze voorlopige gedachte over het type voortgezet onderwijs voor de leerlingen waarvan we denken dat het passend is. In januari wordt het schooladvies aan groep 8 gegeven. 

In voorgaande jaren hebben we gezien dat de leerkrachten goed zicht hebben op de ontwikkeling en de mogelijkheden van de leerlingen.  Ongeveer 95% van onze schoolverlaters volgt, na 3 jaar, onderwijs op het geadviseerde niveau of zelfs boven het geadviseerde niveau. Doordat onze kinderen ervaring hebben opgedaan met zelfstandigheid, zelfwerkzaamheid en het ontplooien van eigen initiatieven, hebben zij een grote kans van slagen in welk vervolgonderwijs dan ook.

In onze advisering welke schoolniveau het beste aansluit laten we ons leiden door:

  • Het dagelijks volgen van kinderen door middel van observaties. 
  • De werkhouding van het kind.
  • De manier van leren van het kind.
  • De gegevens van onafhankelijke toetsen nemen we mee in de overwegingen maar zijn zeker niet doorslaggevend.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We leggen het accent op wat het kind wél goed kan. Het zelfvertrouwen moet kunnen groeien. We werken vanuit het principe ‘help mij het zelf te doen’. De kinderen leren door zelf te handelen en te ervaren. Het kind wordt ook niet tegengehouden: wie verder wil, kan verder gaan. Dit maakt dat een kind enthousiast wordt en zelfvertrouwen krijgt. Door observaties en registratie volgt de groepsleerkracht voortdurend de ontwikkeling van het kind.

Op onze school willen we eigenschappen als zelfstandigheid en het nemen van verantwoordelijkheid bij kinderen tot ontwikkeling brengen. Vrijheid in gebondenheid betekent dat binnen de bestaande regels heel veel kan en mag. Individuele vrijheid mag echter nooit ten nadele zijn van een ander.

In de heterogene klas leren de jongsten van de oudere kinderen en kunnen de oudere kinderen de jongsten helpen. Elk kind leert verantwoordelijk te zijn voor zichzelf en zijn werk, maar ook voor de sfeer in de groep en het welzijn van de anderen. Ons streven is dat de kinderen de lessen 'wellevendheid' ook meenemen in hun verdere leven.

Burgerschap is een essentieel onderdeel van het montessorionderwijs. Het verantwoordelijkheidsbesef van het kind wordt aangewakkerd door de kinderen te laten inzien dat hun handelen in de wereld van betekenis is. De school hoopt zo bij te dragen aan een vredige, harmonieuze samenleving.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfstandigheid
  • Vrijheid in gebondenheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In februari 2020 heeft de inspectie ons een bezoek gebracht. De school heeft mooie complimenten in ontvangst mogen nemen over onder andere het onderwijsaanbod, de professionele cultuur, de sfeer in de school en de betrokkenheid van leerlingen bij hun eigen leerproces. In het kader van het vierjaarlijks onderzoek is er onderzocht of de school zorgt voor onderwijs van voldoende kwaliteit en of het financieel in staat is om ook in de toekomst goed onderwijs te blijven verzorgen. De inspectie heeft geconstateerd dat de school er in slaagt een professionele cultuur neer te zetten die zowel op bestuursniveau als op schoolniveau zichtbaar is. Het bestuur is betrokken en schept goede voorwaarden voor het personeel van de school om zich verder te ontwikkelen en het onderwijs te verbeteren. Op schoolniveau leidt dit tot gemotiveerde leraren die als team proberen het beste uit de leerlingen te halen. Ook de communicatie onderling verloopt goed. Voor meer informatie over het inspectiebezoek van februari 2020 klik op de volgende link:  

Terug naar boven