Klachtenregeling
Ondanks de zorg die wij aan onze leerlingen en aan het onderwijsklimaat besteden, kunnen zich situaties voordoen waarin ouders, kinderen of leerkrachten ontevreden zijn. Iemand die een klacht heeft, kan dat het beste eerst kenbaar maken bij de directie of het bestuur. Mogelijk kan de klacht dan verholpen worden. Als dat niet het geval is, zijn er voor alle betrokkenen verschillende mogelijkheden.
Het probleem kan worden besproken met een van de interne vertrouwenspersonen die de school heeft aangesteld in het kader van onze wettelijke verplichtingen. Dit zijn Jola Heilker, leerkracht middenbouw, jola@de-ams.nl en Maaike Gigengack, intern begeleider, maaike@de-ams.nl. De interne vertrouwenspersonen zijn voor hun taak toegerust; zij overleggen regelmatig over de manier waarop zij deze taak moeten uitoefenen met de vertrouwenspersonen bij de andere scholen in ons ‘zelfstandige scholen’ netwerk. De vertrouwenspersonen proberen om in overleg of door bemiddeling tot een oplossing te komen. Het besprokene is vertrouwelijk. De vertrouwenspersoon onderneemt alleen actie met toestemming van degene die de klacht heeft ingediend.
Zowel ouders en leerlingen als personeelsleden kunnen zich ook rechtstreeks wenden tot de externe vertrouwenspersoon mw. M. Fuijkschot bereikbaar via mfuijkschot@hetabc.nl of 06-31631673. Vanzelfsprekend betracht ook zij vertrouwelijkheid. De externe vertrouwenspersoon gaat na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt en of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een formele klacht. Zij begeleidt degene die de klacht heeft ingediend desgewenst bij de verdere procedure.
Ook kan een klacht rechtstreeks worden voorgelegd aan een onafhankelijke klachtencommissie: de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). Een secretaris van Onderwijsgeschillen neemt in dat geval contact op met de klager en het schoolbestuur of degene waarover is geklaagd en bespreekt welke route het beste gekozen kan worden om de klacht op te lossen. Dit gesprek kan leiden tot een van de volgende routes:
- Route 1: Interne klachtbehandeling (op niveau van school of bestuur)
Als de LKC denkt dat een klacht snel op school(bestuurs)niveau kan worden opgelost, wordt - na overleg met de klager en het schoolbestuur - de klacht doorgestuurd naar het schoolbestuur. Als de betrokkenen dat al hebben geprobeerd of geen heil zien in interne klachtbehandeling, dan kan worden gekozen voor mediation of de formele klachtprocedure.
Als interne klachtbehandeling niet tot de mogelijkheden behoort of niet tot een oplossing heeft geleid, dan worden in het telefoongesprek met de secretaris-mediator de mogelijkheden van mediation en de formele procedure verkend. Als beide partijen een voorkeur hebben om onder begeleiding van een externe zelf tot een oplossing te komen, kan er mediation plaatsvinden (zie voor meer informatie: mediation bij klachten in het onderwijs)
- Route 3: Formele procedure
Als besloten wordt de klacht via de formele procedure af te handelen, dan onderzoekt de LKC de klacht en beoordeelt (na een hoorzitting) of deze gegrond is. De LKC brengt advies uit aan het schoolbestuur en kan aan haar advies aanbevelingen verbinden. Het schoolbestuur neemt over de afhandeling van de klacht en het opvolgen van de aanbevelingen de uiteindelijke beslissing.
Onderwijsgeschillen biedt ook mediation aan voordat er een officiële klacht bij de LKC is ingediend. U kunt dan tot een oplossing voor een (dreigend) conflict komen met behulp van een mediator van Onderwijsgeschillen en zo een formele procedure voorkomen. Om te bespreken of mediation tot de mogelijkheden behoort kunt u contact opnemen met de Mediationdesk van Onderwijsgeschillen via 030-2809590 of mediation@onderwijsgeschillen.nl
De LKC is te bereiken bij Onderwijsgeschillen, Postbus 85191, 3508 AD Utrecht, 030-2809590 en via info@onderwijsgeschillen.nl. Op de website www.onderwijsgeschillen.nl is meer informatie te vinden over klachtbehandeling.
Klachten over seksueel misbruik, intimidatie, ernstig fysiek of geestelijk geweld dient u direct te melden op school. Klachten van deze aard vallen niet onder de klachtenregeling en moeten door de school gemeld worden bij de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het onderwijs.