OBS Blijhaven

Papaverweg 259 1032 KE Amsterdam

  • Schoolfoto van OBS Blijhaven
  • Schoolfoto van OBS Blijhaven
  • Het leerplein, een mooi aanvulling op ons Ontwikkelingsgerichte Onderwijs.
  • Muziek is de rode draad van ons onderwijs. Zingen en instrumenten leren bespelen.
  • Leerlingen uit de hoogste groepen koken een gezonde lunch voor de hele school ism een chefkok van onderwijsgezond.nl

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Voor de advisering naar het VO van onze kinderen in groep 7 en 8 volgen we de kernprocedure van de gemeente Amsterdam, dit zijn afspraken die voor alle scholen in Amsterdam gelden.

Uit de terugkoppeling vanuit de VO-scholen waar onze kinderen naar toegaan zijn blijkt dat 95% van de kinderen na 3 jaar nog op de school zit waarvoor ze advies hebben gekregen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het Leerlingvolgsysteem

Om zorg op maat te kunnen realiseren is het nodig om over een leerlingvolgsysteem met instrumenten voor de ontwikkeling van het jonge kind, gedrag/sociaal-emotionele ontwikkeling en voor de basisvaardigheden Technisch Lezen, Begrijpend Lezen, Spellen en Rekenen/Wiskunde te kunnen beschikken. Het betreft dan observaties, evenals methodegebonden als niet-methodegebonden toetsinstrumenten. Het leerlingvolgsysteem is een hulpmiddel om op een systematische manier de vorderingen van de leerlingen, de groep en de school over langere periodes in kaart te brengen. Het leerlingvolgsysteem stelt de leerkrachten in staat vast te stellen of de ontwikkeling van de leerlingen naar wens verloopt. Voor Lezen, Rekenen en Spelling gebruiken we methodegebonden toetsen. Daarnaast nemen we jaarlijks een aantal methode-overstijgende toetsen af. Met behulp van het leerlingvolgsysteem stelt de leerkracht tweemaal per jaar vast of de onderwijsdoelen worden gehaald en of:

  • De leerlingen voldoende vooruit gaan
  • De leerstof op het niveau van de leerling is afgestemd
  • Welke leerlingen extra hulp nodig hebben
  • Welke leerlingen uitdagender leerstof nodig hebben
  • Het onderwijsaanbod wijzigingen behoeft.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In 2023/2024 geldt het volgende:

?      Eind groep 7 (overgangsrapport groep 7 naar 8) bespreekt de leerkracht met de ouders en hun kinderen welke vormen van voortgezet       onderwijs de school vindt passen bij hem/haar. Let op! Dit is nog niet het officiële voorlopige advies. Het gesprek wordt ook alleen gevoerd met de groepsleerkracht en niet meer met de Intern Begeleider (IB’er).

?      In november 2023 worden de leerlingen van groep 8 getoetst met de ‘gewone’ halfjaarlijkse CITO-LVS toetsen. Dit gebeurde hiervoor later, in januari.

?      Voor 1 februari 2024 krijgt groep 8 een Voorlopig Advies.

?      Begin februari 2024 wordt de doorstroomtoets afgenomen. De doorstroomtoets komt in plaats van de eindtoets die de vorige jaren in april werd afgenomen.

?      In maart 2024, na de doorstroomtoets, komt het definitieve schooladvies. Bij een hogere toetsuitslag kan het advies naar boven worden bijgesteld, maar nooit naar beneden.

?      In de laatste week van maart 2024 is er landelijk één aanmeldmoment voor het Voortgezet Onderwijs. De leerlingen hebben dan al hun definitief schooladvies (inclusief een eventueel bijgesteld advies). Zo maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de middelbare school naar keuze

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We werken voortdurend aan een school waar ieder kind, iedere leerkracht en iedere ouder zichzelf kan/mag zijn en zich veilig voelt. Het kind moet ervaren dat de leerkracht en klasgenoten graag met hem of haar omgaan. Om dit te bewerkstelligen hebben wij klassenregels en schoolregels afgesproken. Bij inschrijving ondertekenen de ouders een ouder/schoolovereenkomst ten teken dat ze o.a. op de hoogte zijn van deze afspraken. In de groep kan de leerkracht deze klasse- en schoolafspraken aanvullen met specifieke omgangsafspraken of afspraken m.b.t. het werk. Naast het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het vastleggen van gedragsafspraken is het pedagogisch handelen van de leerkracht een wezenlijk onderdeel van een veilig en effectief pedagogisch klimaat. In de afgelopen schoolplanperiode hebben wij gewerkt aan de ontwikkeling van onze pedagogische huisstijl via de introductie van Vreedzaam. Ons team bestaat uit betrokken en gepassioneerde onderwijsprofessionals met ieder hun eigen specialisme en stijl.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vreedzaam
  • Veiligheid en aanvaard worden
  • Conflict oplossen met mediatie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Daarom begint en eindigt het toezicht door de inspectie bij het bestuur. Elke vier jaar worden het bestuur en een aantal scholen van het bestuur onderzocht en beoordeeld, of vaker wanneer daar aanleiding toe is. Er is daarom niet altijd een oordeel per afzonderlijke school beschikbaar.

Terug naar boven