Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Aangezien wij een montessorischool zijn verschilt de tijd die besteed wordt aan een bepaald vakgebied per week maar ook per individueel kind sterk.
Iedere dag is er veel tijd voor zelfstandig werken, waarbij kinderen allerlei verschillende vaardigheden ontwikkelen, passend bij hun eigen niveau en in hun eigen tempo.
Er wordt bijv. gewerkt aan de lees- en rekenvoorwaarden (ontluikende geletterdheid; ontwikkeling van het getalbegrip) en aan de grove en fijne motoriek.
Aangezien wij een montessorischool zijn, is het niet goed mogelijk om dit urenschema in te vullen. De tijd die besteed wordt aan een bepaald vak kan sterk verschillen per week of periode en kan ook verschillen per kind. We gaan uit van de individuele onderwijsbehoeftes van ieder kind, en sluiten daar zoveel mogelijk op aan.
Beschrijving van onze "Waarde en trots" (uit het schoolondersteuningsprofiel):
We zijn goed in de begeleiding van individuele kinderen en het hanteren een individuele leerlijn. Ieder kind wordt gezien in brede zin: zowel op het gebied van leren en de persoonlijkheidsontwikkeling.
We proberen zoveel mogelijk leerdoelgericht te werken vanuit de leerlijnen en de kinderen bewust te maken van wat ze leren en daar verantwoordelijkheid voor te nemen.
We werken vanuit de leerlijn van de leerkracht en de leerlijn van het kind. De leerkracht houdt overzicht over wat er geleerd kan en moet worden, geeft aanbiedingen en stelt doelen. Het kind kan de eigen ontwikkeling volgen en door middel van bewijswerkjes laten zien dat ze de leerstof beheersen.
We zijn trots op de sfeer en rust binnen de school, waardoor kinderen zich in een veilige omgeving kunnen ontwikkelen en zichzelf kunnen zijn.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
deze toelichting is in de maak.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.