11e Montessorischool Boven 't IJ

Kampina 5 1025 DD Amsterdam

Schoolfoto van 11e Montessorischool Boven 't IJ

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op Montessori Boven 't IJ werken collega's die gebruik maken van verlof in het kader van duurzame inzetbaarheid (het oude "Bapo"-verlof).
Zij zijn één dag per week of één dag per twee weken afwezig. Aan iedere leerkracht met DI-verlof is zoveel mogelijk een vaste tweede leerkracht gekoppeld.

Bij ziekteverlof wordt (indien beschikbaar) gebruik gemaakt van vervangend personeel uit de Brede Selectie (de invalpoule voor het  basisonderwijs in Amsterdam) of van Lukida (invaldagen van mensen met een kunst-achtergrond). Ook wordt er voor inval een beroep gedaan op parttimers of gepensioneerde collega's.
Helaas is er niet altijd vervanging beschikbaar, waardoor klassen moeten worden verdeeld of zelfs incidenteel ook naar huis gestuurd worden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Aangezien wij een montessorischool zijn verschilt de tijd die besteed wordt aan een bepaald vakgebied per week maar ook per individueel kind sterk.

Iedere dag is er veel tijd voor zelfstandig werken, waarbij kinderen allerlei verschillende vaardigheden ontwikkelen, passend bij hun eigen niveau en in hun eigen tempo.

Er wordt bijv. gewerkt aan de lees- en rekenvoorwaarden (ontluikende geletterdheid; ontwikkeling van het getalbegrip) en aan de grove en fijne motoriek.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Aangezien wij een montessorischool zijn, is het niet goed mogelijk om dit urenschema in te vullen. De tijd die besteed wordt aan een bepaald vak kan sterk verschillen per week of periode en kan ook verschillen per kind. We gaan uit van de individuele onderwijsbehoeftes van ieder kind, en sluiten daar zoveel mogelijk op aan.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Beschrijving van onze "Waarde en trots" (uit het schoolondersteuningsprofiel):

We zijn goed in de begeleiding van individuele kinderen en het hanteren een individuele leerlijn. Ieder kind wordt gezien in brede zin: zowel op het gebied van leren  en  de persoonlijkheidsontwikkeling.

We proberen zoveel mogelijk leerdoelgericht te werken vanuit de leerlijnen en de kinderen bewust te maken van wat ze leren en daar verantwoordelijkheid voor te nemen.

We werken vanuit de leerlijn van de leerkracht en de leerlijn van het kind. De leerkracht houdt overzicht over wat er geleerd kan en moet worden, geeft aanbiedingen en stelt doelen. Het kind kan de eigen ontwikkeling volgen en door middel van bewijswerkjes laten zien dat ze de leerstof beheersen.

We zijn trots op de sfeer en rust binnen de school, waardoor kinderen zich in een veilige omgeving kunnen ontwikkelen en zichzelf kunnen zijn.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

deze toelichting is in de maak.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven