Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerlingen zitten in een groep met leeftijdgenoten. Om het onderwijs op SBO Universum zo optimaal mogelijk vorm te geven, wordt er bij het lesaanbod gekeken naar de ondersteuningsbehoeften en leermogelijkheden (intelligentie, didactische vaardigheden) van de leerlingen. Deze behoeften en mogelijkheden worden opgenomen in een eigen plan voor iedere leerling, het ontwikkelperspectief (OPP). Het OPP wordt jaarlijks met de ouders/verzorgers besproken. Naast bovengenoemde punten wordt er ook gekeken naar mogelijke uitstroom na de basisschool. Er is sprake van een praktische en een theoretische stroom. Ieder jaar worden de leerlingen meerdere malen besproken en er wordt bekeken of het aanbod nog steeds passend is of dat er een bijstelling nodig is.
Het schoolondersteuningsprofiel wordt elk jaar geëvalueerd en bijgesteld. Scholing voor het personeel is een belangrijk onderdeel. De basisondersteuning wordt daardoor uitgebreid, er komt meer kennis in de school.
Het mooie van een speciale basisschool is dat er veel experts in huis zijn op het gebied van gedrag, taalontwikkeling en motoriek en de sociale kaart helder is, waardoor ook externen goed betrokken kunnen worden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De leerkrachten op SBO Universum gaan kindgesprekken voeren. Tijdens de kindgesprekken wordt besproken op welke manier de leerlingen het liefst leren en welke ondersteuningsbehoefte zij hebben. Op deze manier kunnen de leerlingen zelf aangeven wat hun behoeftes zijn in plaats van dat hun leerkrachten dit invullen. Dit kan op leergebied zijn, maar ook op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.