Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We gebruiken op onze school twee soorten toetsen:
- Methodegebonden toetsen: toetsen die horen bij de onderwijsmethode. We gebruiken de normering van de methode of bepalen zelf de normering.
- Niet methodegebonden toetsen. Wij gebruiken het leerlingvolgsysteem IEP. Het IEP leerlingvolgsysteem werkt volgens het hoofd-hart -en handen-principe en brengt door middel van toetsen en observaties niet alleen de cognitieve vaardigheden(hoofd) van leerlingen in kaart, maar ook de leeraanpak/leren leren, de sociaal-emotionele ontwikkeling en het creatief vermogen. IEP legt de focus op groei, niet op prestatie. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo.
De tussenresultaten worden elk half jaar door leerkrachten, interne begeleiding geanalyseerd op zowel kind- groeps- en schoolniveau. Tijdens de groeps - en leerlingbesprekingen wordt een aanpak voor de volgende periode besproken opgesteld.
De IEP toetsgegevens en adviezen schooljaar 2023-2024 zullen gepubliceerd worden zodra deze door DUO beschikbaar worden gesteld.
Het schooladvies wordt gevormd door een interne commissie, bestaande uit de leerkrachten van groep 8, directie en interne begeleiding. Er wordt gezamenlijk gekeken naar de harde en zachte leerlingengegevens. De harde leerlingengegevens komen uit het leerlingvolgsysteem waarin o.m. alle toetsgegevens staan genoteerd (dit betreft de resultaten van zowel de methode-afhankelijke als de methode-onafhankelijke toetsen). De zachte leerlinggegevens betreffen de werkhouding in de klas en de houding met betrekking tot huiswerk, de interne motivatie, de inzet, het gedrag, etc. Het schooladvies is een bewuste en onderbouwde keuze voor het best passend vervolgonderwijs. De Weidevogel staat voor realistisch en kansrijk adviseren. Ouders worden goed meegenomen in dit proces, waardoor het schooladvies zelden een verrassing is.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij willen dat kinderen op De Weidevogel uitvliegen als nieuwsgierige, zelfbewuste en kritische wereldburgers. Zij hebben voldoende kennes en vaardigheden, inzicht in hun eigen kunnen én zij dragen zorg voor zichzelf, elkaar en hun directe omgeving en de wereld.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.