De Weidevogel

Dorpsweg Ransdorp 31 1028 BK Amsterdam

Schoolfoto van De Weidevogel

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

In schooljaar 2023/2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Zo wordt duidelijk dat een leerling zich blijft ontwikkelen, ook na de afname van de toets in groep 8. Alle leerlingen uit groep 8 hebben in februari 2024 meegedaan met de Doorstroomtoets van IEP. Voor onze school geldt dat het resultaat van dat schooljaar voldoende is. De scores op liggen boven de signaleringswaarden van de Inspectie.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We gebruiken op onze school twee soorten toetsen:




  1. Methodegebonden toetsen: toetsen die horen bij de onderwijsmethode. We gebruiken de normering van de methode of bepalen zelf de normering.

  2. Niet methodegebonden toetsen. Wij gebruiken het leerlingvolgsysteem IEP.  Het IEP leerlingvolgsysteem werkt volgens het hoofd-hart -en handen-principe en brengt door middel van toetsen en observaties niet alleen de cognitieve vaardigheden(hoofd) van leerlingen in kaart, maar ook de leeraanpak/leren leren, de sociaal-emotionele ontwikkeling en het creatief vermogen. IEP legt de focus op groei, niet op prestatie. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo.



De tussenresultaten worden elk half jaar door leerkrachten, interne begeleiding geanalyseerd op zowel kind- groeps- en schoolniveau. Tijdens de groeps - en leerlingbesprekingen wordt een aanpak voor de volgende periode besproken opgesteld.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De IEP toetsgegevens en adviezen schooljaar 2023-2024 zullen gepubliceerd worden zodra deze door DUO beschikbaar worden gesteld.

Het schooladvies wordt gevormd door een interne commissie, bestaande uit de leerkrachten van groep 8, directie en interne begeleiding. Er wordt gezamenlijk gekeken naar de harde en zachte leerlingengegevens. De harde leerlingengegevens komen uit het leerlingvolgsysteem waarin o.m. alle toetsgegevens staan genoteerd (dit betreft de resultaten van zowel de methode-afhankelijke als de methode-onafhankelijke toetsen). De zachte leerlinggegevens betreffen de werkhouding in de klas en de houding met betrekking tot huiswerk, de interne motivatie, de inzet, het gedrag, etc. Het schooladvies is een bewuste en onderbouwde keuze voor het best passend vervolgonderwijs. De Weidevogel staat voor realistisch en kansrijk adviseren. Ouders worden goed meegenomen in dit proces, waardoor het schooladvies zelden een verrassing is.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen dat kinderen op De Weidevogel uitvliegen als nieuwsgierige, zelfbewuste en kritische wereldburgers. Zij hebben voldoende kennes en vaardigheden, inzicht in hun eigen kunnen én zij dragen zorg voor zichzelf, elkaar en hun directe omgeving en de wereld.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Samenwerken
  • Vertrouwen en plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven