Basisschool Oscar Carre

1e Jan vd Heijdenstr 161 1072 TS Amsterdam

We rekenen, lezen, dansen, creëren,  gymmen, volgen drama, doen aan muziek en we hebben unieke samenwerkingen met culturele instellingen!

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De CITO-toetsen van januari en juni worden eerst geanalyseerd door de intern begeleider zodat een goed beeld ontstaat van de resultaten op schoolniveau. Eventuele knelpunten worden besproken en hier worden acties aan verbonden. Dit kan op kindniveau, groepsniveau en/of schoolniveau zijn.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na de CITO-eindtoetsen van groep 7 wordt een doorstroomperspectief opgesteld, die tijdens het oriënterend gesprek wordt gedeeld met ouders en leerling. Het doorstroomperspectief wordt intern opgesteld door de leerkracht, intern begeleider en directie. Om tot een goed onderbouwd advies te komen, baseren wij ons op verschillende gegevens. De criteria die in overweging worden genomen: 

- Leerresultaten CITO zijn leidend.

- De grafieken prognose VO wordt bekeken. Er wordt gekeken naar de scores die de leerling behaalt op de verschillende vakken (technisch lezen, spelling, rekenen en begrijpend lezen) en de groei die deze leerling maakt(e) in de groepen 6 t/m 8 in resultaten. Hierbij spelen rekenen en begrijpend lezen een doorslaggevende rol. De gegevens van spelling zijn daarbij ondersteunend (advies Kohnstamm Instituut). 

- Leerresultaten methodetoetsen.

- Werkhouding van de leerling: aandacht en concentratie, motivatie, interesse, ambities, doorzettingsvermogen, werkverzorging, analytisch denken, probleemoplossend vermogen, samenwerken, zelfvertrouwen/faalangst, zelfstandigheid, omgaan met kritiek. 

- Eventueel extra ondersteuning die geboden is en het effect daarvan en eventuele vastgestelde leerstoornis, ontwikkelingsproblemen, gedragsproblemen enz. met daarbij de belemmerende en stimulerende factoren van het kind.

- Aanvullende informatie vanuit onderzoek naar leerstoornissen, sociaal-emotioneel functioneren, IQ enz.

Groep 8

Wanneer het tijdpad en procedure naar het VO (grotendeels) duidelijk is, wordt door de leerkrachten en intern begeleider een informatieavond georganiseerd. Dit kan intern of extern worden gedaan (bijvoorbeeld door OCO). In november vinden de B8-toetsen plaats. Iedere leerkracht voert in november een gesprek met leerling en ouders, wanneer het volgende aan de hand is: 

- Leerlingen die LAT/CAP-onderzoek doen.Instabiele leerresultaten.

- Ouders/leerlingen die ontevreden zijn over het doorstroomadvies.

- Indien er duidelijke werkpunten zijn met betrekking tot bepaalde vakken of werkhouding.

Voorlopig advies

Na de begintoetsen van groep 8 wordt een voorlopig basisschooladvies opgesteld (in januari). Dit advies wordt intern besproken door de leerkracht, intern begeleider en de directie. Mogelijk wordt hierbij ook advies gevraagd aan een bijkomende leerkracht die ook les heeft gegeven aan de leerling of ervaring heeft in groep 8. Dezelfde criteria als in groep 7 worden gebruikt bij de totstandkoming van het definitieve advies. De onderbouwing van het voorlopige advies wordt concreet beschreven in een document.

Definitief advies

Na de doorstroomtoets (februari) worden de resultaten van de leerlingen intern besproken door de leerkracht, intern begeleider en directie. Wanneer het resultaat op de doorstroomtoets leidt tot een hoger advies dan bij het schooladvies dan zal dit advies worden heroverwogen en worden bijgesteld. Het schooladvies wordt alleen heroverwogen als de doorstroomtoets beter wordt gemaakt dan verwacht.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Door gebruik van de methode Leefstijl staat het ervaringsgericht leren van sociaal-emotionele vaardigheden centraal. Dat gebeurt tijdens de groepsactiviteiten die de wisselwerking tussen kinderen stimuleren. Verder zijn theorieën over humanistische psychologie (Carl Rogers), transactionele analyse (Eric Berne), geweldloze communicatie (Marshall Rosenberg), meervoudige intelligentie (Howard Gardner), coöperatief leren (Spencer Kagan), het Johari-venster, social learning theory (Albert Bandura), het ijsbergmodel, plustaal en de Socratische dialoog in de methode Leefstijl verwerkt. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbondenheid
  • Competentieontwikkeling
  • Zelfsturing

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven