Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Een veilige sfeer is bij uitstek belangrijk om je als leerling te kunnen ontwikkelen. Leerlingen moeten er zeker van zijn dat de school die sfeer zal bewaken en ook weten hoe de school dat doet. Dat gebeurt door respect te tonen, ruimte te geven, conflicten met woorden op te lossen, op te komen voor elkaar en elkaar te steunen. Wij vinden dat je vooral moet investeren in de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Het creëren van een veilige sfeer op school bestaat uit een preventief deel en een normatief deel.
Preventief
Een veilige sfeer dwing je niet af, die moet je met elkaar (team, leerlingen en ouders) creëren en bewaken. Reageren op een conflictsituatie is daarbij niet afdoende. We moeten ervoor zorgen dat ongewenst gedrag geen kans heeft te ontstaan. Dat willen we als volgt realiseren:
1. Voorbeeldfunctie
De leerkracht speelt een belangrijke rol. Een leerling moet zich bij ons op zijn gemak en gewaardeerd voelen. De leerling moet merken dat alle leerlingen door de leerkracht gelijkwaardig behandeld worden en dat hij/zij nooit partij kiest. De leerling moet erop kunnen vertrouwen dat de leerkracht adequaat optreedt tegen vervelend, oneerlijk of bedreigend gedrag. De leerling moet de leerkracht als goed voorbeeld kunnen zien van iemand die anderen respectvol behandelt. Wij vinden dat we moeten stimuleren dat leerlingen aandacht voor elkaar hebben en dat het prettig is om elkaar te groeten en naar elkaar te informeren. We willen leerlingen leren hoe je conflicten pratend kunt oplossen. We vinden het belangrijk om leerlingen te laten zien dat verschillen heel normaal en leuk zijn.
2. Accent op wenselijk gedrag
In de dagelijkse praktijk zal de leerkracht het accent leggen op wenselijk gedrag door dit te herkennen, te benoemen en te waarderen.
3. Aandacht voor omgaan met elkaar zonder concrete aanleiding
We hoeven niet op een conflictsituatie te wachten om het over de omgang met elkaar te hebben. Wij vinden dat je ‘omgaan met elkaar’ frequent en expliciet aan bod moet laten komen in de groep. Wij gebruiken hiervoor de Kanjertraining op school. Deze methodische aanpak is integraal ingevoerd en opgenomen in het jaarplan van iedere groep om een veilig klimaat te waarborgen voor iedereen. Deze training helpt leerlingen en leerkrachten de veiligheid en saamhorigheid op school te bevorderen.
Normatief
De Kanjertraining geeft heldere en eenvoudige regels die allesomvattend zijn en een duidelijk houvast bieden. Ons team heeft zich geschoold in het geven van de Kanjertraining. Alle leerkrachten beschikken over een certificaat om deze training te mogen geven en van nieuwe leerkrachten volgen in hun eerste of tweede jaar de trainingen. Het belangrijkste doel van de Kanjertraining is dat een leerling positief over zichzelf en de ander leert denken. De afspraken die hiervoor zijn gemaakt zijn in elke groep zichtbaar.