Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het Notenkrakerteam bestaat uit
- de directie (directeur en adjunct-directeur), teamleiders, onderwijsspecialisten (ib), leerkrachten en een orthopedagoog.
- vakdocenten in dienst voor de kunstvakken dans, muziek, drama en beeldende vorming en een intern cultuur coördinator.
- experts voor rekenen; taal; gedrag; Taakspel; meer- en hoogbegaafden Schatkamer; Doelab. Dit zijn leerkrachten die voor deze extra taak opgeleid zijn.
- onderwijsondersteunend personeel: leerkrachtondersteuner, onderwijsassistenten, klassenassistenten
- ondersteunend personeel: conciërge; administratie; tussenschoolse opvang; ict.
De groepen 1-2 werken met de methode Kleuteruniversiteit en Topontdekkers.
Zo werken we van groep 1 t/m 8 met dezelfde thema's.
Tijdens de begeleide speel-leertijd krijgen de kinderen alle ruimte om te leren, spelen en ontdekken in de themahoek, bouwhoek, lees- en schrijfhoek, rekenhoek en de zand-watertafel.
Leerjaar 1 en 2 krijgen samen les in 'Grote kringen'. De niveau differentiatie gebeurt in 'Kleine kringen'.
In Nederland krijgen kinderen vanaf vier jaar onderwijs. De wetgever heeft vastgesteld dat een leerling in een schoolloopbaan van acht jaar minimaal 7520 uur orderwijs genoten moet hebben. De deuren van de school gaan ‘s ochtends om 8.20 uur open. Om 8.30 uur beginnen de lessen. De eindtijd is 14.45 uur. De kinderen hebben 25,5 uur onderwijstijd per week.
Ons onderwijs bestaat uit de volgende onderdelen:
Cognitieve vakken (groep 3 t/m 8): Taal waaronder Spelling, taalbeschouwing, stellen, luisteren, spreken/presenteren en schrijfonderwijs; Rekenen; Lezen: Technisch lezen, tutorlezen, ouderlezen, zelfstandig/stillezen, begrijpend lezen.
Wereldoriëntatie: Topontdekkers (geïntegreerde methode voor de zaakvakken), schooltuinen (gr 6 en7)en verkeer
Sociale competentie en burgerschap (Vreedzame School): dit wordt gegeven van groep 1 t/m 8
Kunstvakken. Er zijn drie kunstblokken van 10 weken. Van groep 1 t/m 8 krijgt elke leerling een blok dans, drama, en bevo. Muziek wordt wekelijks gegeven.
Beweging. De bewegingslessen(gym) worden gecombineerd met de danslessen. Als er in een blok geen danslessen zijn dan is er 1,5 uur gym, anders 45 minuten dans, 45 minuten gym.
Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht om een schoolondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen. In het schoolondersteuningsprofiel staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden.
Onze school is aangesloten bij Het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Amsterdam Diemen dat bestaat uit 45 schoolbesturen met in totaal 240 scholen. Het is een vereniging waar alle schoolbesturen in Amsterdam en Diemen lid van zijn – zowel de besturen in het primair onderwijs (het reguliere onderwijs) als de besturen in het speciaal basisonderwijs (SBO) en het speciaal onderwijs (SO).
Wij zijn een openbare school waar alle kinderen welkom zijn, zonder onderscheid naar religieuze gezindheid, ras of nationaliteit. Iedereen kan zich bij ons op school thuis voelen. Onze school is een erkende cultuurprofielschool. Dat betekent dat wij extra aandacht geven aan kunstzinnige vorming. Er wordt veel aandacht geschonken aan de creatieve ontwikkeling van onze leerlingen. Hierdoor krijgen ze de kans naar eigen kunnen optimaal te presteren.
De Notenkraker heeft een gespecialiseerd team met een breed repertoire om kinderen met hun onderwijsbehoeftes te ondersteunen. Ons schoolondersteuningsprofiel beschrijft hoe alle leerlingen goed onderwijs krijgen; hoe alle leerlingen zich veilig moeten voelen op school; hoe alle leerlingen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen; welke extra hulp wij kunnen geven aan uw kind; hoe wij die extra hulp aan uw kind geven; wat u, als ouder mag verwachten als uw kind extra hulp nodig heeft; en wat te doen bij geschillen.
De middelen die beschikbaar zijn voor extra ondersteuning worden ingezet om de leerkrachten zo goed mogelijk te ondersteunen in de groep. Deze ondersteuning noemen we arrangementen. Een licht arrangement is direct gekoppeld aan het aanbod in de groep (bijv. de leesclub, het NT2 aanbod etc.) Aanvullend hebben we ook intensieve arrangementen voor leerlingen die een specifieker aanbod nodig hebben. In het “Doelab” kunnen leerlingen op een meer praktische manier leren, in het "Denklab", bieden we extra uitdaging en verrijking voor leerlingen die dit nodig hebben.
De middelen die beschikbaar zijn voor extra ondersteuning worden ingezet om de leerkrachten zo goed mogelijk te ondersteunen in de groep. Aanvullend hebben we ook nog een aanbod in onze " Schatkamer", waar kinderen die behoefte hebben aan extra uitdaging / extra ondersteuning, terecht kunnen.
Wanneer extra hulp nodig is, wordt een onderzoek gestart met de leerkracht, de ouders, interne en indien nodig externe specialisten naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van de school, de leerling en de toegankelijke ondersteuning voor de leerkracht. Dit is een zorgvuldig proces. De procedure staat uitgebreid beschreven in onze werkwijze en ondersteuningsroute in het SOP. Het belang van het kind en de mogelijkheden van de school staat centraal. Er zijn kinderen die wij op onze school niet of beperkt kunnen begeleiden. Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft deze mogelijkheden en beperkingen. Als wij een leerling niet de noodzakelijke ondersteuning kunnen bieden, gaan we - samen met het schoolbestuur - op zoek naar een school die deze ondersteuning wel kan bieden. Bijvoorbeeld een andere school die onder hetzelfde schoolbestuur valt of een andere school. Schoolbesturen hebben de plicht om elk kind een goede onderwijsplek te bieden.
In het SOP staat mede aangegeven wat de ontwikkelingen en ambities zijn om de ondersteuning de komende jaren te versterken en verder te ontwikkelen. Onze ambitie is dat wij net als onze leerlingen blijven leren en ontwikkelen.Voor meer informatie wordt u verwezen naar het SOP op de website van de school https://www.bsdenotenkraker.nl/onze_school/schoolondersteuningsprofiel
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Komend schooljaar continueren we de twee speerpunten: Handelings Gericht Werken en Pedagogisch Klimaat.
HGW : Aanbod optimaal afstemmen op de onderwijsbehoeften van de leerling: analyseren van toetsen, wisselwerking, afstemming en constructieve samenwerking tussen alle betrokkenen, cyclisch werken en verbetering leerresultaten.
Pedagogisch klimaat:
Werken vanuit de driehoek :ouders- leerlingen- school.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.