Vreedzame School
We vinden het belangrijk dat kinderen, leerkrachten en ouders zich thuis voelen op De Notenkraker. Wij vinden een goede sfeer op school essentieel. Een sfeer waarin alle capaciteiten van een kind tot ontwikkeling kunnen komen. Regelmaat en voorspelbaarheid is hiervoor een eerste vereiste. Er gelden duidelijke gedragsregels op school waaraan iedereen zich moet houden. Kinderen moeten het gevoel hebben dat ze gerespecteerd worden en dat er naar hen geluisterd wordt. De kinderen maken met de leerkracht speciale regels voor hun eigen groep. We stimuleren een positieve omgang tussen de leerlingen onderling en tussen de leerling en de leerkracht. Samen leren en samen werken is alleen mogelijk op basis van wederzijds respect. De school heeft de methode ‘Vreedzame School’ ingevoerd om een veilig klimaat te waarborgen voor alle betrokkenen. Deze methode helpt kinderen, leerkrachten en ouders om de veiligheid en saamhorigheid op school te bevorderen. Iedereen gebruikt de dezelfde taal en de symbolen en behandelt de thema’s die te maken hebben met tolerantie, samenzijn en samenwerken en conflictbeheersing. Deze methode is integraal in het jaarplan van iedere groep opgenomen en komt wekelijks terug op het rooster.
M5
Het meldsysteem van de M5 groep staat voor Melden, Meten, Maatregelen, Maatwerk en Menselijk en is bedoeld om inzicht te krijgen en actief te kunnen reageren op structureel pestgedrag. Op de website van onze school is de knop ‘meld pesten’ te vinden. Via deze knop kunnen leerkrachten, ouders en leerlingen gebeurtenissen melden die niet OK zijn. Er wordt ingevuld wat er gebeurd is, waar het gebeurd is en wie er als pester en als slachtoffer bij betrokken waren. De meldingen worden regelmatig bekeken en indien nodig worden er stappen ondernomen.
Via klassenrondes wordt in groep4 t/m 8 besproken wat er zichtbaar wordt. Dat gebeurt altijd zonder namen van melders, zonder verwijzing naar incidenten. Iedereen wordt daarbij ont-schuldigd. Niemand pest omdat hij of zij dat wil, maar je glijdt soms geleidelijk in een negatief patroon. Omdat een school geen kind laat zakken, wordt juist aan de pesters hulp geboden om te stoppen. De hulp die geboden wordt is niet gericht op uitsluiting van een 'pester', maar juist op het insluiten. Feitelijk op het bieden van veiligheid.