Openbare Basisschool Flevopark

Soembawastraat 61 1095 VX Amsterdam

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Flevopark
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Flevopark
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Flevopark
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Flevopark

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De uitslagen voor onze leerlingen worden automatisch gegeneerd en gepubliceerd op de website Vensters en Scholen op de Kaart.

Wij sturen op het behalen van de minimumdoelen die onze school moet behalen; 85% van de leerlingen behalen niveau 1F. Dit geldt voor vakken rekenen, taal, begrijpend lezen, spelling / taalverzorging, technisch lezen, taalverzorging. 

In de afgelopen drie jaar ('20 - '21 83,3% - '21 -'22 90,5% - '22 - '23 86,3%)  is het gemiddelde van de leerlingen die het 1F doel hebben behaald 87,3%. De school laat daarmee prestaties zien die boven de inspectienorm van 85% liggen. Komend schooljaar werken we toe dat opnieuw 90% van onze leerlingen de 1F-doelen behaalt en streven wij dus naar een hogere schoolambitie.

De Flevoparkschool kent veel leerlingen met een hoog leerlinggewicht. De weging is 37.92. Dit betekent dat een deel van onze leerlingen een extra aanbod krijgen voor schoolse vakken en op sociaal emotioneel gebied.

Onze leerlingen krijgen 100% van de lesstof aangeboden. Dit is passend bij een uitstroom naar VMBO-TL/HAVO. Binnen de Flevoparkschool is een grote groep leerlingen die uitstromen naar het VMBO-BBL of VMBO-kader. In de praktijk betekent dit dat er een gat zit tussen het aanbod en het beheersingsniveau van de leerlingen. Komend schooljaar wordt in beeld gebracht hoe voor deze leerlingen het aanbod nog beter passend gemaakt kan worden. 



Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De ontwikkeling van alle leerlingen wordt gevolgd door middel van het Leerling- en Onderwijs Volg Systeem (LOVS) van Cito. Het gaat hierbij om de vakgebieden rekenen, spelling, technisch lezen, begrijpend lezen, studievaardigheden en woordenschat (groep 3 t/m 8).

De leerkrachten van groepen 1-2 zijn in schooljaar 2022-2023 gestart met het implementeren van ParnasSys Leerlijnen. 

Op de Flevoparkschool worden methode gebonden toetsen afgenomen en geanalyseerd. De resultaten van de Citotoetsen worden op school-, groeps-, en individueel niveau geanalyseerd. De resultaten leiden tot het opstellen van een groepsplan en bij eventueel tot een individueel handelingsplan.

De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het kind en wordt hierbij geadviseerd en ondersteund door de interne zorgstructuur. De groepsleerkracht informeert de ouders over de ontwikkeling van het kind en overlegt over de eventuele onderwijsbehoeften.

De toets resultaten worden door leerkrachten ingevoerd in Parnassys. Leerkrachten maken op basis van de toetsen een toets analyse. De toets resultaten worden op groeps- en leerling niveau besproken tijdens de groeps- en leerlingbespreking. Twee keer per jaar worden de CITO-resultaten schoolbreed en per leerteam besproken om het onderwijsleerproces te evalueren en waar nodig bij te stellen.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We willen ervoor zorgen dat onze leerlingen soepel instromen in het voortgezet onderwijs dat bij hen past. Daartoe willen wij krijgen in waar onze leerlingen na groep 8 terechtkomen en wat zij (extra) nodig hebben om in het voortgezet onderwijs te slagen. Wij hechten daarom veel waarde aan een geregeld contact met de betreffende VO-scholen.

Wij hanteren de in Amsterdam geldende Kernprocedure.De belangrijkste kenmerken (eigen kwaliteitsaspecten, eigen ambities) van onze school zijn: 

Wij formuleren zorgvuldige adviezen; de leerkrachten bespreken deze met intern begeleiders en directie We hebben zicht op wat het voortgezet onderwijs van onze leerlingen vraagt 

We bieden onderwijs dat de leerlingen optimaal op het VO voorbereidt.

Wij evalueren onze adviezen na de gemaakte eind-citotoetsen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Flevoparkschool is een school waar vele culturen zijn vertegenwoordigd. Wij zien dat als een verrijking. Gemeenschappelijk is dat de kinderen allemaal Amsterdamse kinderen zijn. Amsterdam, waar we allemaal trots op zijn. Daar zit het gemeenschappelijke, de sociale cohesie.

De Flevoparkschool is een Kanjerschool. Dit betekent dat de leerkrachten lessen geven met de Kanjertraining methode. De sfeer in de klas wordt hierdoor goed gehouden en als dat nodig mocht zijn verbeterd.

De school werkt volgens een anti-pestprotocol.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Iedereen is gelijk
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Samenvatting van de belangrijkste oordelen van de inspectie.

Basisschool Flevopark is door de inspectie voor het laatst gezien op 14-10-2015

  • De Flevoparkschool heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement.
  • De school haalt voldoende leerresultaten in de kernvakken taal en rekenen. Wel heeft de school de ambitie meer uit haar leerlingen te halen dan nu het geval is. Dat geldt ook voor andere vak-en ontwikkelingsgebieden als wereldoriëntatie, studievaardigheden en Engels. •
  • Genoemde ambitie kan de school realiseren doordat zij haar leerlingen een breed pallet van vakken aanbiedt, ook buiten schooltijd.
  • De kwaliteit van het lesgeven is overwegend voldoende. Er zijn didactische verschillen tussen de leraren. Dit geldt met name voor de afstemming van de instructie op de capaciteiten van de leerlingen en hun actieve betrokkenheid.
  • De ondersteuning aan leerlingen die gebaat zijn bij een structureel aanbod op een ander niveau, is goed geregeld. De school volgt de leerontwikkeling van deze leerlingen en zij past leerdoelen aan indien dit gewenst is.
  • De school realiseert een veilig, rustig en prettig schoolklimaat. De leerlingen kunnen eventuele incidenten of problemen die zij ondervinden bij de school kwijt.
  • Het kwaliteitsbewustzijn is bij het team en directie duidelijk aanwezig. De school zet zichtbare stappen in de versterking van de onderwijskwaliteit. Het zorgvuldig implementeren en borgen van (ingezette) ontwikkelingen is een aandachtspunt. 

Het volledige verslag vindt u hier.

Terug naar boven