De Rozemarn

Huntum 16 1102 JA Amsterdam

  • Schoolfoto van De Rozemarn
  • Schoolfoto van De Rozemarn
  • Onderzoeken en projectmatig werken.
  • Schoolfoto van De Rozemarn
  • Schoolfoto van De Rozemarn

Resultaten doorstroomtoets

Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een doorstroomtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde doorstroomtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De ontwikkeling van de leerlingen wordt gedurende het schooljaar getoetst en gemonitord. Dit houden we bij in Parnassys. Naast de cognitieve ontwikkeling wordt ook de sociale emotionele ontwikkeling gevolg. Naast de reguliere toetsen bij de methode gebruikt de school de toetsen van het CITO LIB leerlingvolgsysteem om tweemaal per jaar de resultaten van de leerlingen te meten. Doel is om vast te stellen welke ontwikkelingen de kinderen op de diverse leergebieden doormaken. Op basis van de resultaten worden er groepshandelingsplannen dan wel individuele handelingsplannen gemaakt waarop wordt vermeld wat de te behalen doelen in een bepaalde tijdsperiode zijn. De leerkrachten en de intern begeleider monitoren dit proces nauwgezet en stellen indien nodig de doelen bij. De uitvoering van de opgestelde plannen ligt bij de leerkracht en de leerling. De leerling wordt zoveel mogelijk betrokken bij dit proces om inzicht te krijgen in welke kennis er wel en nog niet aanwezig is. Indien nodig worden de te behalen doelen in subdoelen vertaald zodat voor leerlingen en ouders duidelijk is langs welke weg de doelen behaald kunnen worden.

 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Procedure schooladvies overgang PO-VO



Vanaf schooljaar 2023/2024 maken de leerlingen van de groepen 8 geen Cito eindtoets meer maar een doorstroomtoets.

De Rijksoverheid heeft daartoe besloten om de kansengelijkheid voor alle leerlingen te vergroten. Het tijdspad ziet er als volgt uit:



Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.   

Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. 

Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.  

Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.  

Tussen 17 en 24 maart vinden de definitieve adviesgesprekken met de ouders en leerlingen plaats.

Tussen 25 maart en 31 (week 13) maart melden landelijk alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school* 

* Voor leerlingen uit het po, het so en het sbo die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet. 



Het “voorlopig advies eind groep 7” wordt een “oriënterend gesprek VO”

Met de invoering van een verplicht wettelijk voorlopig advies in groep 8, in januari 2024, is het voorlopig advies in groep 7 vervallen.

Daarvoor in de plaats is er in juni/juli een “oriënterend gesprek VO”. Tijdens dat gesprek informeren wij u over de mogelijkheden voor uw kind naar het voortgezet onderwijs (VO). In het oriënterend gesprek VO, vergelijkbaar met een 10-minutengesprek, worden de  leerresultaten/werkhouding/kindkenmerken/werkdoelen besproken, aangevuld met een doorstroomperspectief naar het VO. Ook is er de gelegenheid voor u en de leerling om verwachtingen/wensen uit te spreken over de vervolgloopbaan van de leerling. Belangrijk voor u te weten is dat het gesprek een open karakter heeft.

In januari volgt dan het officiële voorlopig schooladvies.

Indien de leerling met de Doorstroomtoets een sterke ontwikkeling laat zien zal het advies onderbouwd worden heroverwogen.

 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school ziet het als haar taak om kinderen te begeleiden in het worden van een burger die zich bewust is van zijn of haar rol in de maatschappij. De basis hiervoor is het ontwikkelen van zelfinzicht en vertrouwen in eigen kunnen (competenties). Bewustwording van eigen kracht en talent(en) is een actief proces waar de school een belangrijke rol in kan spelen.
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Leren en groeien gaat het beste in een veilig en helder pedagogisch klimaat. Leerlingen hebben structuur, duidelijkheid, rust en regelmaat nodig. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Actief burgerschap, samenwerken en respect
  • Talentontwikkeling en 'groei-'mentaliteit
  • Zelfvertrouwen, verantwoordelijk en veilig

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven