Daltonschool De Spaarndammerhout

Revaleiland 1B 1014 ZG Amsterdam

  • Schoolfoto van Daltonschool De Spaarndammerhout
  • Schoolfoto van Daltonschool De Spaarndammerhout
  • Schoolfoto van Daltonschool De Spaarndammerhout
  • Schoolfoto van Daltonschool De Spaarndammerhout
  • Schoolfoto van Daltonschool De Spaarndammerhout

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Instrumenten:

Om kinderen in hun ontwikke­ling te vol­gen gebruiken we verschillende instrumenten. Bij de kleuters observeren leerkrachten waar­mee en hoe kinderen ge­speeld hebben, welk werk kinderen gemaakt heb­ben en wat de kwa­liteit van het spel en van het werk is. Dit wordt bij de kleuters genoteerd in de leerlijnen die onderdeel uitmaken van Parnassys   Bij de kleuters wordt na één maand onderwijs ook de QuickScan van (Hoog)begaafdheid-In-Zicht ingevuld. Met behulp van de QuickScan is het mogelijk om aan de hand van de beschreven begaafdheidskenmerken een groepsoverzicht te maken van alle leerlingen. Deze scan wordt halverwege groep 3 en groep 5 nogmaals ingevuld. Als de scan hiertoe aanleiding geeft, wordt ook aan ouders gevraagd de QuickScan in te vullen. Zo hebben we goed zicht op de onderwijsbehoefte van onze leerlingen.  

In de groepen 3 tot en met 8 worden de resultaten van de toetsen uit de methoden door de leerkrachten bijgehouden. Daarnaast maken de leerlingen van groep 3  t/m 8 twee keer per jaar landelijk genormeerde toetsen uit het Cito Leerlingvolgsysteem. Het zijn toetsen voor le­zen, spelling, studievaardigheden en re­kenen.  

In groep 8 wordt in september de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) afgenomen. In februari maken alle leerlingen van groep 8 de Centrale doorstroomtoets primair onderwijs.

Ook de soci­ale en emotionele ontwikke­ling van kin­de­ren volgen we. Dat ge­beurt vooral door goed naar kinde­ren te kijken en te luisteren. Daarnaast vullen de leerkrachten van de groepen 3 tot en met 8 elk halfjaar de vragenlijst ‘Zien’ in over alle leerlingen. Voor de leerlingen van de groepen 5 tot en met 8 is er ook een lijst die ze zelf invullen, waarin naar hun mening over de school en hun welbevinden gevraagd wordt.   

Verslaglegging

Van iedere leerling wordt een dossier bijgehouden in het digitaal administratiesysteem ParnasSys. Daarin staan gegevens over de leerlingbespreking, oudergesprekken, speciale onderzoeken en toets- en rapportgegevens.   

Leerling- en groepsbespreking

Drie keer per jaar vindt er een bespreking plaats tussen leerkracht en internbegeleider. Dat gebeurt in september, in februari en in juni vóór de oudergesprekken. In deze bespreking worden de resultaten van de groep geanalyseerd en geïnterpreteerd. Er wordt besloten tot eventuele aanpassingen in de aanpak of leerstof (op individueel of groepsniveau). Er wordt gedacht in termen van onderwijsbehoeften. Leerlingen met dezelfde behoeften worden in groepsplannen geclusterd. Groepsplannen dienen als basis voor de dag- en weekplanningen. Aan het einde van het jaar volgt de groepsoverdracht, waarbij de groep en alle relevante gegevens over de kinderen overgedragen worden aan de leerkracht die de groep in het nieuwe schooljaar les gaat geven.    

Oudergesprekken en portfolio

Drie keer per jaar worden ouders uitgenodigd voor een ouder-kind gesprek. Aan het begin van het schooljaar is een startgesprek met de leerkracht. In dit gesprek wisselen de ouders en de leerkracht informatie uit, die van belang is voor de ontwikkeling van het kind en worden er doelen gesteld voor de komende periode. De gesprekken in fe­bruari/maart en in juni/juli worden gevoerd aan de hand van een portfolio. De kinderen bereiden zelf het portfolio gesprek voor dat met de ouders gevoerd wordt. De leerkracht is tijdens dit gesprek de coach en begeleidt de kinderen. De kinderen bepalen zelf wat voor werk er in het portfolio gaat en geven feedback op het gemaakte werk doormiddel van reflectie. Naast de reflectie op het gemaakte werk, reflecteren de kinderen ook op de persoonlijke ontwikkeling, de ik-doelen waar ze aan gewerkt hebben. Tijdens de gesprekken wordt daarnaast kort aandacht besteed aan de Cito-toets resultaten. Dit geldt voor de kinderen van groep 3 t/m 8. Aan het einde van het gesprek nemen de kinderen de portfoliomap mee naar huis. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doorstroomtoets 

Vanaf dit schooljaar wordt de Eindtoets basisschool de Doorstroomtoets. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. 

Vanaf schooljaar 2023-2024: 1 aanmeldweek en eindtoets wordt doorstroomtoets. De wet neemt een aantal problemen weg in de overgang van het basis- naar de middelbare school. Dit zijn maatregelen met daarin de data zoals in het Tijdspad van de Kernprocedure Amsterdam zijn opgenomen:

De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8. Er is 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets: 

  • Leerlingen in groep 7 bespreken eind groep 7 met ouders/verzorgers hun doorstroommogelijkheden. 
  • Leerlingen ontvangen in groep 8 tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. 
  • Leerlingen maken van 5 t/m 9 februari de doorstroomtoets. 
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. 
  • Bijstelling schooladvies 18 – 22 maart. 
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 22 maart van hun school het definitieve schooladvies. 
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk digitaal, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren. Besturen kunnen kiezen uit een landelijk aanbod van verschillende doorstroomtoetsen. Op onze school wordt gebruik gemaakt van de Cito Doorstroomtoets.  

Keuzegids/Kernprocedure 

In Amsterdam ontvangen alle ouders van de leerlingen in groep 8 de Keuzegids. De Keuzegids helpt ouders en leerlingen uit groep 8 van de basisschool bij de keuze voor het vervolgonderwijs. In de Keuzegids wordt de Amsterdamse procedure van basisschool naar voorgezet onderwijs (de zogenaamde Kernprocedure) uitgelegd aan ouders. Meer informatie over de kernprocedure vindt u op de website Home - Schoolkeuze 020 Hier kunt u eveneens de brochure Kernprocedure en Keuzegids downloaden. 

De resultaten van de Doorstroomtoets 2023-2024 van onze school vindt u op onze schoolkaart via Scholen op de kaart. 

Hoe komt ons schooladvies tot stand? 

Eind groep 7

Nieuw in de advisering is de invoering van een verplicht wettelijk voorlopig advies in groep 8 in januari 2024. Om ouders en leerlingen te informeren over de mogelijkheden in het VO, zal daarvoor aan het einde van het schooljaar een oriënterend gesprek VO worden gehouden samen met de leerkracht, de intern begeleider of de directie. In het oriënterend gesprek VO, eind groep 7, worden de resultaten en de werkhouding besproken, aangevuld met een doorstroomperspectief. Ook kan de gelegenheid voor leerlingen en ouders worden gecreëerd om hun verwachtingen uit te spreken over de vervolgloopbaan van de leerling. Belangrijk is dat het gesprek een open karakter heeft. 

Begin groep 8 

In oktober-november van groep 8 maken de kinderen de begin Cito toets. Ook organiseren de leerkracht van groep 8 en IB-er een informatieavond VO voor de kinderen en hun ouders.

Het LAT/CAP traject is een specifiek traject waarbij, middels aanvullende toetsen en/of onderzoeken, wordt gekeken of leerlingen mogelijk in aanmerking komen voor praktijkonderwijs (PRO) of om te kijken welk onderwijsniveau het best passend is voor een leerling.

  • Hierbij gaat het om leerlingen met doorstroomperspectief Praktijkonderwijs, VSO, VMBO een tussenvoorziening of de Kopklas.
  • Er wordt allereerst gekeken naar de leerresultaten op de vakgebieden technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen/wiskunde. Op basis van deze resultaten wordt besloten of de leerling in aanmerking komt voor capaciteitenonderzoek (ook wel: intelligentietest of CAP)
  • Het ABC neemt de CAP onderzoeken af in de periode september t/m januari.

Als uw kind in aanmerking komt voor capaciteitenonderzoek, krijgt u daarover bericht van de leerkracht. Dit gebeurt begin groep 8. 

Januari 

Veel VO-scholen starten met hun open dagen voor de groep 8 leerlingen. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. 

Februari 

Leerlingen maken van 5 t/m 9 februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. 

Maart 

Het opstellen van een voorkeurslijst en de aanmelding op de VO-school van eerste keuze. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk aan op de middelbare school met hun definitieve advies.

Juni 

Alle kinderen gaan een dag naar hun nieuwe school om kennis te maken met hun klasgenoten.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Spaarndammerhout is een school waar leerlingen, ouders en teamleden, zich veilig en gerespecteerd voelen, zichzelf kunnen zijn en met plezier naar toe komen. Een der­gelijk school­klimaat wordt gemaakt door de kinderen, de teamleden, de ouders en de school­leiding. Deze goede sfeer heeft een positieve invloed op ieders functioneren en welbevinden. Leerlingen vinden het fijn om naar school te gaan, leerkrachten heb­ben plezier in en op het werk en ouders vinden het prettig om de school binnen te komen en om daar waar het kan en nodig is, hulp te bieden. We vinden het belangrijk om op grond van ge­lijkwaardigheid met elkaar te werken en te com­municeren. Hiermee bedoelen we dat iedereen serieus genomen wordt en dat er geluisterd wordt naar wat iemand te vertellen heeft ongeacht leeftijd, sekse, rol of religie.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • welbevinden
  • iedereen hoort erbij
  • verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie bezocht in het najaar van 2017 ons bestuur AWBR. Ook een aantal scholen werd bezocht. De Spaarndammerhout werd bezocht, omdat de gemiddelde score op de eindtoets voor het primair onderwijs, drie jaar lang onder de norm van de inspectie viel. De school ontving daardoor de beoordeling onvoldoende. Het oordeel is gebaseerd op het gemiddelde resultaat van 5, 7 en 4 kinderen. Volgens de normen van de inspectie zijn de gemiddelde resultaten van deze kinderen representatief voor de totale schoolbevolking van inmiddels meer dan 200 kinderen.

De 16 schoolverlaters maakten in groep 8, voorafgaand aan de eindtoets, een capaciteitentest (IQ-test). De kinderen scoorden op de eindtoets allemaal op of boven hun capaciteiten. In paragraaf 10.3 van onze schoolgids 2017 – 2018, zijn de cijfers van de eindtoetsen gepubliceerd. 

Tijdens het bezoek in september, onderzocht de inspectie ook het onderwijsproces, hetschoolklimaat, en de kwaliteitszorg en ambitie van de Spaarndammerhout. Voor  al deze onderdelen kreeg de school de beoordeling  ‘voldoende’. Scholen die van de inspectie een onvoldoende beoordeling krijgen, worden na een jaar nogmaals bezocht. Op de Spaarndammerhout is het bezoek op 3 juli 2018.   

Ga voor het verslag van de inspectie over AWBR naar: www.awbr.nl en klik links in het menu op Kwaliteit AWBR.  

Terug naar boven