<a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school heeft 17 groepen: 5 onderbouwgroepen (1/2), 2 groepen 3, 3 groepen 4, 2 groepen 5, 2 groepen 6, 2 groepen 7 en 1 groep 8. Daarnaast hebben we een vakleerkracht voor beeldende vorming (BEVO), een vakleerkracht voor muziek en een vakleerkracht voor spel- en bewegingsonderwijs. Verder beschikt de Spaarndammerhout over specialisten op het gebied van hoogbegaafdheid, rekenen en taal.
De gemiddelde groepsgrootte in Nederland ligt op 25 leerlingen Dat geldt ook voor de Spaarndammerhout.Naast de leerkrachten bestaat het team uit twee intern begeleiders, een administratrice en een duo-directie. De meeste groepen hebben twee leerkrachten, sommigen hebben een leerkracht die fulltime werkt. Ons team is gemengd. Onze leerling populatie is gemengd: we hebben veel verschillende nationaliteiten en sociale achtergronden op school. Dat willen we graag zo houden. Wij vinden het belangrijk dat een kind leert om te gaan met verschillende culturen en hoe mooi is het dat ze dat bij ons op school kunnen leren.
Bij het maken van de groepsindeling voor een nieuw schooljaar, gaan we niet over één nacht ijs. We streven ernaar om zo evenwichtig mogelijke groepen samen te stellen. Dat betekent dat we, vanaf de start op vierjarige leeftijd, zorgen voor een goede verdeling van het aantal jongens en meisjes en een goede opbouw van de jaargroepen. Voorts zorgen we ervoor dat leerlingen die extra begeleiding en aandacht nodig hebben bij onderwijs en opvoeding, evenredig over de groepen verdeeld worden. Wij houden bij de groepsindeling ook rekening met combinaties van kinderen. Om er voor te zorgen dat leerlingen zich binnen een groep zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen, kan er worden gekozen om leerlingen juist wel of juist niet bij elkaar in een groep te plaatsen.
Bij het samenstellen van de groepen gaan wij uit van onze kennis van de leerlingen. Als u meent dat u, bij ons niet bekende, waardevolle informatie heeft over uw kind die van doorslaggevend belang kan zijn bij de groepsindeling, zorgt u er dan voor dat u die informatie bijtijds bespreekt met de groepsleerkracht, met de intern begeleider of met de directie. Na de meivakantie beginnen we met het samenstellen van de nieuwe groepen. Dat geldt met name voor de kleutergroepen en de groepen 3. Na die tijd proberen we de samenstelling van de groepen niet meer te wijzigen, uitzonderingen daar gelaten.
De definitieve groepsindeling wordt eind juni schriftelijk bekend gemaakt. Welke leerkrachten in welke groep zullen werken in een volgend schooljaar, publiceren we voor de voor de zomervakantie in een nieuwsbrief.
Muziek
Voor onze muzieklessen werken we samen met Muziekcentrum Aslan. Alle groepen krijgen één keer per week muziekles van de muziekdocent van Aslan. Daarin wordt veel gezongen, worden instrumenten bespeeld en komen de kinderen in aanraking met zaken als melodie, ritme en noten lezen. De muziekleerkracht begeleidt daarnaast een kinderkoor.
Oudersteunpunt:
voor al uw vragen over passend onderwijs in Amsterdam-Diemen. Heeft u vragen over het onderwijs van uw kind? Stel deze vooral binnen onze school. Wilt u liever onafhankelijke informatie of advies? Neem dan contact op met het Oudersteunpunt passend onderwijs Amsterdam-Diemen. Medewerkers van het Oudersteunpunt denken graag met u mee, bijvoorbeeld over:
- de ondersteuning die er voor uw kind op school mogelijk is
- hoe u en uw kind een goede school kunnen kiezen, ook als uw kind extra hulp nodig heeft
- welke scholen voor speciaal (basis)onderwijs er zijn
- lastige situaties op school
U kunt het Oudersteunpunt bellen, mailen een appje sturen, of u kunt terecht bij de spreekuren van het oudersteunpunt/OCO in de stad.
Website: www.oudersteunpunt020.nl
Telefoon: 020-3306320
WhatsApp: 06-16004600
E-mail: [email protected]
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het is ons streven om voor alle leerlingen een optimale ontplooiing en brede ontwikkeling te bieden. Op de Spaarndammerhout gaan we uit van verschillen tussen leerlingen. Alle leerlingen in een groep hebben hun eigen mogelijkheden en belemmeringen. Er zijn verschillen in cognitieve bagage, opgedane ervaringen en sociale vaardigheden. Het zorgbeleid is vooral gericht op preventief en licht curatief handelen.
Alle activiteiten die te maken hebben met het volgen van de ontwikkeling en met speciale zorg, worden gecoördineerd door de intern begeleiders in de school.
Passend onderwijs
Het idee achter passend onderwijs is dat scholen goed kunnen omgaan met de verschillen tussen kinderen en dat er binnen Amsterdam een dekkend onderwijsaanbod is voor elk kind. Bij voorkeur worden kinderen zoveel mogelijk in het basisonderwijs begeleid. Alleen als het op de basisschool echt niet lukt, komt het speciaal onderwijs in beeld. Dat kan tijdelijk of permanent zijn. De Wet op Passend Onderwijs verplicht alle scholen om een schoolondersteuningsprofiel op te stellen. Het schoolondersteuningsprofiel wordt opgesteld door onze leraren, directie en bestuur. In het profiel wordt aangegeven welke ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen die dat nodig hebben en welke ambities de school heeft voor de toekomst. Op basis van het profiel inventariseren we welke expertise eventueel ontwikkeld moet worden en wat dat betekent voor de (scholing van) onze leraren.
Wij komen tegemoet aan de individuele behoeften van leerlingen. Dit betekent dat we waar nodig extra hulp geven, zowel aan leerlingen die moeite hebben met het volgen van het onderwijs als aan leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. De hulp wordt zoveel mogelijk binnen de groep geboden.
Wanneer uit observaties en toetsanalyses blijkt dat een leerling onvoldoende profiteert van het onderwijs, onderneemt de leraar actie. De leerkracht bespreekt dit met de leerling en de ouders én het wordt besproken met de intern begeleider. Er volgt dan nadere observatie en analyse of onderzoek. Afhankelijk van de onderwijs- en zorgbehoefte en de mate waarin een duidelijk aangepaste aanpak nodig is, kan er een groeidocument worden opgesteld. In het groeidocument wordt de onderwijs- en begeleidingsbehoefte en de aanpak van de leerling uitgebreid beschreven.
De leerling kan een eigen leerlijn nodig hebben. Het ontwikkelingsperspectief van de leerling wordt ook vastgelegd in het groeidocument. De intern begeleiders werken nauw samen met de Ouder- en kindadviseur (OKA). Daarnaast worden zij ondersteund door ons Zorg Breedte Overleg (ZBO). Het ZBO bestaat uit de directie, de intern begeleider(s), de ouder- en kindadviseur en de schoolpsychologe van de onderwijsbegeleidingsdienst het ABC. Op uitnodiging kunnen andere (externe) deskundigen zoals de buurtregisseur, de leerplichtambtenaar of de schoolarts van de GGD deelnemen aan het ZBO. Deze bijeenkomst wordt vier keer per jaar gehouden. De directeur is de voorzitter van het overleg. In het ZBO worden leerlingen met specifieke onderwijs- en zorgbehoeften besproken en er wordt een analyse gemaakt van wat er voor deze leerlingen nodig is. Vaak is er meer onderzoek nodig om helder te krijgen hoe de leerling ondersteund en begeleid kan worden in de ontwikkeling. Dat gebeurt bijvoorbeeld door een orthopedagoog of een psycholoog.
Mocht er voor de leerling of de leerkracht meer ondersteuning en expertise nodig zijn dan op school beschikbaar is, kan met het groeidocument een arrangement worden aangevraagd bij het Steunpunt Passend Onderwijs, SPO West. Met een arrangement kan zeer specifiek onderwijs en zorg op maat worden gerealiseerd. Ook kan het arrangement de leerkracht van deze leerling helpen deskundiger te worden en kan het zorgen voor meer mogelijkheden tot ondersteuning en begeleiding. Bij het maken van het groeidocument en het plan van aanpak dat hieruit voort kan komen hebben ouders een aandeel en zijn direct betrokken.
Het kan voorkomen dat we toch niet voor alle leerlingen een passend onderwijsaanbod kunnen realiseren op onze school. Dan gaan we samen met ouders op zoek naar een passend onderwijsarrangement op een andere school, een school voor speciaal onderwijs (SO), of een school voor Speciaal Basis Onderwijs (SBO). In dat geval zal er met de intern begeleider met behulp van het groeidocument, samen met de ouders, een toelaatbaarheidsverklaring voor de andere school worden aangevraagd. Wanneer leerlingen een ontwikkelingsvoorsprong van een jaar of meer hebben, kunnen zij in aanmerking komen voor deelname aan het Denklab van de AWBR. Eén ochtend in de week krijgen deze leerlingen, samen met leerlingen van andere AWBR-scholen, onderwijs dat extra uitdaging biedt. Een specialist van de AWBR begeleidt deze leerlingen bij het leren leren, leren denken en leren leven. Voor deelname zijn er eisen opgesteld waar een leerling aan moet voldoen. Ouders worden altijd bij de aanmeldingsprocedure betrokken.
Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang. We werken samen met de kinderopvang in ons gebouw: Combiwel voor Kinderen.
Er wordt met onze kleuters gewerkt vanuit verschillende thema's die aansluiten bij ons Dalton onderwijs