Eens in de vier jaar stelt een basisschool een nieuw Schoolplan op. Halverwege schooljaar 2022-2023 zijn we met een stuurgroep Schoolplan 2023-2027 bijeengekomen. De stuurgroep bestaat uit: de directie, de intern begeleider, 2 bouwcoördinatoren en een aantal leerkrachten. Na iedere bijeenkomst is het hele team via de mail geïnformeerd.
In een zgn. SWOT analyse zijn de sterke en zwakke kanten binnen onze school, en de kansen en bedreigingen verkend. Daaruit zijn vervolgens vergezichten/ambities geformuleerd: Hoe willen wij dat er over 4 jaar over de Multatulischool gesproken wordt? Bij stap 3, de derde bijeenkomst, hebben we strategische doelen bepaald. Onze school is een van de 16 scholen, die vallen onder het bestuur van Awbr. Het strategisch beleidsplan Awbr heeft ons geïnspireerd om te komen tot de volgende strategische onderwerpen:
- Onderwijskwaliteit, goed onderwijs (sterke basis)
- IKC-vorming, Kindercampus Multatuli in oprichting
- Burgerschap en ouderbetrokkenheid
De drie strategische onderwerpen hangen onder een en hetzelfde overkoepelende thema: Kansengelijkheid. IKC-vorming, burgerschap/ouderbetrokkenheid en onderwijskwaliteit zien wij als een middel om meer kansengelijkheid voor alle leerlingen te realiseren op de Multatulischool.
Op het gebied van burgerschap streven wij de volgende doelen en resultaten na:
Als openbare school zijn wij levensbeschouwelijk neutraal. Onze maatschappelijke opdracht is enerzijds het geven van kwalitatief goed onderwijs en anderzijds gaat ons onderwijs ook over burgerschap, over de vraag: hoe willen we met elkaar samenleven? Daarvoor sluiten wij als openbare school aan bij de abstracte basiswaarden van de democratische rechtsstaat, namelijk: menselijke waardigheid, vrijheid, gelijkheid en solidariteit. De OBS Multatuli is een multiculturele buurtschool met twee nieuwkomersklassen. Diversiteit is een kenmerk van de school. De school heeft als missie om een school te zijn waar ieder kind met zijn unieke culturele achtergrond en verhaal gezien en gehoord wordt. Ons onderwijs nodigt kinderen uit om samen te leren, met en van elkaar. Ieder kind moet zich in vrijheid kunnen ontwikkelen tot wie het is. Dit blijkt ook uit de slogan van de OBS Multatuli: samen maken we het verschil! Wij vinden het belangrijk om daarbij te kijken wat werkt op basis van (wetenschappelijk) onderzoek en succesvolle voorbeelden in binnen- en buitenland. Ter versterking en nadere ontwikkeling van onze missie en visie zal in het schooljaar 2023/24 de OBS Multatuli starten met de ontwikkeling van ‘De taalvriendelijke school’(https://languagefriendlyschool.org/). In een taalvriendelijke school zijn alle talen welkom en worden die ook ingezet in het onderwijs zelf. Middels deze taalinclusiviteit wil de school de meertaligheid en culturele achtergrond van onze leerlingen herkennen, omarmen en ruimte geven binnen de school. Onderzoek toont aan dat taalinclusie tot grotere betrokkenheid van zowel leerlingen als ouders leidt en tot significante verbeteringen in de leerprestaties (Nuffic, z.d.). Diversiteit wordt daarnaast binnen de school positief visueel bekrachtigd door foto’s met teksten, die door de hele school hangen, van leerlingen die vertellen over de verschillen en overeenkomsten tussen hen. Jaarlijks wordt door een aantal klassen in de bovenbouw meegedaan aan een verbindend film- en inclusieproject ‘Wie ben jij?’ Met als doel om elkaar beter te leren kennen. Het project richt zich nadrukkelijk ook op de buurt waarin de school staat. Kinderen filmen elkaar thuis en in de buurt. Ze gaan in gesprek met ouders, broertjes, zusjes en andere huisgenoten. Zo leren kinderen op een eigentijdse manier overeenkomsten herkennen en verschillen omarmen. Het project wordt afgesloten met een film, die wordt getoond aan alle kinderen en hun ouders, die hebben deelgenomen aan dit project. Ook binnen het uitgebreide kunst- en cultuurprogramma van de OBS Multatuli, dat onder andere bestaat uit het bezoeken van musea en theaters en het volgen van lessen door vakdocenten, is aandacht voor diversiteit middels het onderzoeken van eigen en andere culturen, talen en kunstvormen. Jaarlijks geven wij de lessen ‘Kriebels in je buik’ van Rutgers waarin aandacht wordt besteed aan thema’s als het eigen lichaam, zelfbeeld, verschillen tussen jongens en meisjes en seksuele diversiteit. Voorts neemt de OBS Multatuli deel aan de Pilot ‘Ben in de Buurt’ (https://benindebuurtblijfindebuurt.nl/), omdat ieder kind uit de wijk welkom is en recht heeft op thuisnabij onderwijs. Zo blijven wij actief bouwen aan een inclusieve school. Goed burgerschapsonderwijs vindt de OBS Multatuli belangrijk. Wij willen een stevige basis creëren, waarin de verschillende burgerschapsactiviteiten verankerd kunnen worden. Daarom gebruiken we de kennis-, vaardigheids- en houdingsdoelen uit de ‘Leerlijn mensenrechten op school’(Van Oomen & Vrolijk, 2010 https://publicaties.mensenrechten.nl/file/be504b45-ff5d-7b1d-bca2-5fc7457668d0.pdf pag. 26 en 27). Met deze doorlopende leerlijn wordt samenhangend en doelgericht gewerkt aan het bevorderen van actief burgerschap en sociale cohesie. Direct tijdens onze startweken, de zogenaamde burgerschapsweken, wordt intensief gewerkt aan de burgerschapsdoelen en de daarbij behorende lessen gegeven uit Deel C van de Toolbox Mensenrechten op school (College voor de Rechten van de Mens, 2022). De producten van deze burgerschapsweken krijgen een centrale plaats in de klas gedurende de rest van het schooljaar en worden betrokken bij situaties die zich in de klas voordoen. Wij willen dat de school een oefenplaats is voor leerlingen, zodat zij de sociale en maatschappelijke competenties ontwikkelen om deel uit te kunnen maken van en bij te dragen aan de pluriforme, democratische Nederlandse samenleving. Doordat wij de kennis-, vaardigheids- en houdingsdoelen uit de doorlopende ‘Leerlijn mensenrechten op school’ hanteren wordt het gehele schooljaar, vanaf groep 1 t/m 8, toegespitst op de ontwikkelingsfase van onze leerlingen, herkenbaar aandacht besteed aan de vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip voor anderen, verdraagzaamheid, autonomie, het afwijzen van onverdraagzaamheid en het afwijzen van discriminatie en wordt hiermee geoefend en hiernaar gehandeld tijdens de dagelijkse praktijk. De daarbij behorende competenties, zoals: waarheidsgetrouwheid, empathie en sympathie voor anderen, respect voor de mening van anderen en de bereidheid tot het corrigeren en laten corrigeren van de eigen oordeelsvorming, sociale vaardigheden als flexibiliteit, responsiviteit en verantwoordelijkheidszin en het kunnen verdragen van onzekerheid en ambivalenties worden gedurende het gehele jaar geoefend in de klas en op school tijdens de dagelijkse (les)praktijk en tijdens schoolbrede activiteiten. In het schooljaar 2023/24 zal een leerlingenraad worden opgericht. De leerlingenraad zal door democratische verkiezingen van leerlingen uit de midden- en bovenbouw tot stand komen. Door de leerlingenraad zullen de leerlingen gebruik kunnen maken van hun participatierecht. Leerlingen oefenen hierdoor ook met de hiervoor genoemde sociale en maatschappelijke competenties. Dit doen zij tevens tijdens de tutoractiviteiten op de OBS Multatuli, welke bestaan uit het lezen voor en met onderbouwleerlingen door bovenbouwleerlingen. In het schooljaar 2023/24 zal de school deelnemen aan het project ‘De schoonste straat van Bos en Lommer. (https://schoonstestraat.nl/)’. Passend bij onze slogan ‘Samen maken we het verschil!’ willen we samen met de buurt het openbare schoolplein schoon houden. Dit plein is een belangrijke ontmoetingsplek voor de buurt en wordt ook gebruikt door onze leerlingen tijdens de pauzes. Ook met dit project willen we de leerlingen stimuleren om actief te oefenen met de basiswaarden. In het schooljaar 2023/24 wil de school verkennen of het programma ‘De Vreedzame School’ (https://www.devreedzame.school/) een waardevolle aanvulling kan zijn voor het onderwijs op de OBS Multatuli.