Wat is de klachtenregeling?
Als ouder kunt u ontevreden zijn over bepaalde zaken op school. We gaan ervan uit dat we de meeste klachten in onderling overleg kunnen oplossen. We nodigen u dan ook van harte uit bij ontevredenheid, de leerkracht van uw kind dan wel de schoolleiding aan te spreken.
Bij klachten kunt u een beroep doen op de ondersteuning van de interne vertrouwenspersoon/ Anti-Pest coördinator op school.
De vertrouwenspersoon luistert naar u, geeft informatie over mogelijke vervolgstappen en brengt u eventueel in contact met de externe vertrouwenspersoon voor verdere begeleiding in de klachtprocedure.
- Contactgegevens interne vertrouwenspersoon·
- Naam: Mandy Noordzij
- Telefoonnummer:020- 6841740
- Email: [email protected]
Als school hebben wij ook een externe vertrouwenspersoon. U kunt de externe vertrouwenspersoon zien als een neutrale deskundige van buiten de school. De externe vertrouwenspersoon ondersteunt en begeleidt u bij het wegnemen van uw klacht en als dat niet lukt bij het verder ondersteunen in het doorlopen van de klachtenprocedure.
De klachtenregeling waar deze procedure in wordt beschreven, is te lezen op de website van het schoolbestuur AWBR.
- Contactgegeven externe vertrouwenspersoon:
- Mevrouw Minke Fuijkschot
- 06-31631673
- [email protected]
Als u vindt dat uw klacht door ons op school niet naar behoren wordt opgepakt of is opgelost, dan kunt u deze voorleggen aan de bestuurder van de stichting Amsterdam West Binnen de Ring (AWBR). Dit is de stichting voor openbaar primair onderwijs, waar onze school deel vanuit maakt.
Contact gegevens bestuurder
Geeft dit nog niet voldoende resultaat dan kunt u ook terecht bij de onafhankelijke klachtencommissie die wordt ingericht door de stichting ‘Onderwijsgeschillen’. Ons schoolbestuur is aangesloten bij ’Onderwijsgeschillen’. Dit is een onafhankelijke organisatie die de klacht aanneemt, mogelijk in behandeling neemt, beoordeelt en vervolgens het bestuur adviseert. Contactgegevens Klachtencommissie· Onderwijsgeschillen · Telefoon: 030 - 280 9590 [email protected]· Postbus 85191 3508 AD Utrecht. Andere belangrijke instellingen zijn: Vertrouwensinspecteur. Ouders en leerlingen kunnen ook altijd de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van: seksuele intimidatie en seksueel misbruik (zedenmisdrijven), psychisch en fysiek geweld, discriminatie en radicalisering. Deze zal luisteren, informeren en zo nodig adviseren. De melding wordt geregistreerd in een vertrouwelijk dossier van de vertrouwensinspecteur. Zo nodig kan de vertrouwensinspecteur ook adviseren in het traject naar het indienen van een formele klacht of het doen van aangifte. In het geval dat er een vermoeden is van seksueel misbruik (zedenmisdrijf) dan geldt in een aantal gevallen de meld-, overleg- en aangifteplicht.
Contactgegevens vertrouwens inspectietelefoonnummer: 0900-111 3111 (lokaal tarief), bereikbaar op werkdagen van 8.00 uur tot 17.00 uur.
Een positief schoolklimaat heeft voortdurend aandacht nodig, daarmee is een school nooit klaar. Om ernstige pestincidenten op school te voorkomen en te verminderen zijn per augustus 2015 nieuwe onderwijswetten ingevoerd en hebben wij conform de wet een ‘aanspreekpersoon pesten’ benoemd. Deze taak is op onze school ondergebracht bij het hele team, met de schoolleider, Mirjam Jansen, als eindverantwoordelijke. Als uw kind te maken krijgt met pesten en u om wat voor reden dan ook hiervoor niet terecht kunt bij de leerkracht kunt u nu dus ook terecht bij één van de andere teamleden, waaronder de intern begeleider, Lise-Lot Siersema en/of bij de schoolleider, Mirjam Jansen. Hier kunt u het verhaal van uw kind vertellen, zodat het pestprobleem aangepakt wordt en uw kind weer veilig naar school kan.