Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De kleuters zitten in combinatiegroepen 1/2, zodat jongste en oudste kleuters met en van elkaar kunnen leren.
Vanaf groep 3 is de organisatie afhankelijk van het aantal leerlingen in een groep. Meestal werken we met leerstofjaarklassen en indien nodig of gewenst met combinaties van groepen.
Wij hebben een vakleerkracht bewegingsonderwijs die in alle groepen lesgeeft in de gymzaal op het Van Hogendorpplein. Naast de reguliere gymlessen spelen de kleuters ook in het speellokaal.
De lessen handvaardigheid worden deels door een vakleerkracht gegeven, die ook de leerkrachten hierin ondersteunt.
Voor de lessen muziek, dans en drama werken we samen met docenten van muziekschool Aslan en Memo.
In de groepen 1/2 werken we met thema's. De kinderen zijn dagelijks op een voor hen betekenisvolle manier en spelenderwijs bezig met taal, voorbereidend rekenen en sociale vaardigheden. Wij hechten sterk aan spelend leren in een uitdagende leeromgeving, waarbij we streven naar de optimale brede ontwikkeling van kinderen. In een kleuterklas is volop ruimte om al handelend te experimenteren en te ontdekken. De ruimtes zijn zo ingericht dat alle ontwikkelingsgebieden worden gestimuleerd. Sociale vaardigheden krijgen extra aandacht tijdens de lessen van de Vreedzame School. De kleuters krijgen wekelijks een les Engels uit de methode 'Groove Me'. Ook activiteiten op het gebied van drama, muziek, tekenen en handvaardigheid komen aan bod tijdens de thema’s. De leerkrachten bieden activiteiten aan op meerdere niveaus, zodat alle kleuters een passend aanbod krijgen.
Bij de kleuters is veel ruimte voor beweging. De kinderen spelen dagelijks buiten of in het speellokaal. Ze krijgen twee keer per week een gestructureerde les bewegingsonderwijs van de vakleerkracht of van de groepsleerkracht. Elke twee weken krijgen ze een muzikant van Memorabele Momenten op bezoek.
Kleuters ontwikkelen zich in hun eigen tempo. Het besluit om kinderen door te laten stromen naar groep 3 wordt per leerling bekeken en is afhankelijk van de individuele ontwikkeling. Dit besluit zal in overleg tussen de leerkracht, de ouders en de IB-er ruim van tevoren besproken worden. De uiteindelijke verantwoordelijkheid voor het besluit ligt bij de directeur.
In de groepen 3 t/m 8 besteden wij veel aandacht aan de basisvaardigheden: taal, lezen en rekenen. Deze staan dagelijks op het programma. Alle groepen krijgen wekelijks een les uit de Vreedzame School en een les Engels uit de methode 'Groove Me'.
Vanaf groep 3 krijgen de kinderen verkeersles. In groep 7 krijgt verkeer extra aandacht, omdat de kinderen meedoen aan het theoretisch en praktisch verkeersexamen. Vanaf groep 5 staat wereldoriëntatie structureel op het weekrooster. Dit omvat de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuurkunde, biologie en techniek. De leerstof wordt aangeboden via de methode ‘BLINK' en bij deze vakken passen we de didactiek van het onderzoekend en ontdekkend leren toe. De groepen 6 (doorlopend in groep 7) nemen deel aan het schooltuinprogramma van de gemeente Amsterdam.
Alle groepen krijgen twee lesuren per week bewegingsonderwijs van de vakleerkracht. Vakdocenten van Muziekschool Aslan verzorgen wekelijks een muziek-, theater- of dansles. Beeldende vorming staat minimaal wekelijks op het rooster en wordt gegeven door de groepsleerkracht of op projectbasis door een vakleerkracht.
De gemeente Amsterdam wil dat alle kinderen kunnen zwemmen, daarom organiseren zij zwemlessen voor leerlingen van groep 5. Wij inventariseren jaarlijks in februari of maart het aantal kinderen in groep 4 dat geen zwemdiploma bezit en niet op zwemles zit. Als veel kinderen al op les zitten of al een diploma hebben dan doen we niet mee met schoolzwemmen, omdat het veel onderwijstijd kost. Als blijkt dat het percentage kinderen zonder diploma en zonder les minder is dan 30 % van het totale aantal kinderen in groep 4 dan ziet de school af van deelname aan het schoolzwemmen in het volgende schooljaar. Gemeente Amsterdam biedt gratis zwemlessen aan voor kinderen in de groepen 6, 7 en 8 die nog geen A-diploma hebben. Meer informatie: schoolzwemmen Amsterdam
Wij bieden alle leerlingen goed onderwijs en wij profileren ons door expertise op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid en op het gebied van (zeer) moeilijk lerende kinderen.
Meer- en hoogbegaafd
Wij hebben een uitdagend onderwijsaanbod voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. We hebben 1 dag per week verrijkingslessen buiten de groep voor meerbegaafde leerlingen. Hoogbegaafde leerlingen kunnen vanaf groep 4 uitgenodigd worden om deel te nemen aan ‘Het Denklab’. Het Denklab is een voorziening van de AWBR en vindt één dagdeel per week in onze school plaats, onder begeleiding van een gespecialiseerde leerkracht.
(Zeer) Moeilijk Lerend
De leerkrachten zijn ook alert op leerlingen met een ontwikkelingsachterstand. Zij proberen met extra hulp en ondersteuning achterstanden, indien mogelijk, op te heffen. Dit gebeurt meestal in de groep en soms buiten de groep met behulp van onderwijsassistenten. Sommige leerlingen hebben echter niet de capaciteit om de leerstof op dezelfde manier te volgen als hun leeftijdsgenoten. Zij krijgen waar mogelijk een eigen programma, waarbij de leerstof zoveel mogelijk op eigen niveau wordt aangeboden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We blijven de samenwerking met Expertisecentrum Uniek voortzetten en waar kan uitbreiden.
Akros en de Westerparkschool hebben in het schooljaar van 2022/2023 een voorschool geopend voor kinderen van 2 tot 4 jaar in de Westerparkschool. Ook op de voorschool komen onderwijs en opvang samen met de focus op vreedzaam, eco, groen en natuur. Het is een plek waar je mag zijn wie je bent en waar je kunt ontwikkelen wat er in je zit. Een plek waar je leert om verbonden te zijn met jezelf, de ander en de wereld en waar je leert om het beste uit jezelf te halen. Dit doen we onder andere door kinderen te stimuleren veel naar buiten te gaan en aandacht te besteden aan manieren om de wereld mooi en gezond te houden. Duurzaamheid gaat echter verder dan dat. We leren kinderen om op een positieve en zorgzame manier om te gaan met elkaar, de natuur en de aarde.