Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Typering van de school:
De Archipel is een school voor ontwikkelingsgericht onderwijs: Dit onderwijs bereidt kinderen voor op deelname aan de samenleving.
Er wordt gewerkt in thema’s en projecten, waarbij de ‘echte wereld’ centraal staat. De betrokkenheid van de leerlingen is groot.
Er wordt onderwijsgegeven dat aansluit bij de ontwikkeling van het kind. Taal en rekenen krijgen veel aandacht.
De Archipel profileert zich op twee vakgebieden:
1. Er wordt Engelse les gegeven vanaf groep 1.
2. Er wordt les gegeven in muziek, drama, beeldende vorming en techniek door vakdocenten
3. Voor meer begaafden is er een specifiek aanbod: een plusklas en Day a weekschool
nvt
Zie bijlage School OndersteuningsprofielToekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Dit is vastgelegd in ons zorgplan.
Verslag bezoek Onderwijsinspectie
Stelselonderzoek Kwaliteit Vroegschoolse Educatie
16 november 2023 kreeg de Archipel bezoek van de onderwijsinspectie voor een stelselonderzoek naar de kwaliteit van de vroegschoolse educatie.Dit onderzoek is gericht op het onderwijs in groep 1-2 en de doorgaande lijn met de voorschool.
De inspecteurs zijn onder de indruk van het onderwijs en hebben geen aspecten gevonden die ‘beter moeten'.De inspecteurs waarderen hoe het OGO-concept vorm krijgt op de Archipel en zijn heel tevreden over wat ze gezien hebben. Ze zijn aangenaam verrast door de grote actieve betrokkenheid van de leerlingen en het rijke aanbod in de groepen dat echt aanzet tot (spelend) leren. De leerkrachten hebben hoge verwachtingen waardoor kinderen tot een hoog niveau worden opgetrokken.Het aanbod is breed en er wordt hoog ingezet vooral bij woordenschat.
De inspecteurs zien veel verschillende vormen van mondelinge taalvaardigheid en veel actief taalgebruik bij de kinderen. Hierbij is spel op kwalitatief hoog niveau nodig en dit wordt bereikt door een rijke en beredeneerde omgeving met gebruik van echte materialen.
De klaslokalen ademen het thema en er worden goede keuzes gemaakt op basis van de groep kinderen.De school heeft een goede balans tussen het richten op het individuele kind en de groep. Kinderen worden gezien en gevolgd. De school is alert op signalen.
Dit wordt ook door ouders gezien en zij ervaren de Archipel als een warm bad en vinden het fijn dat er vroeg wordt gesignaleerd of een kind iets extra's nodig heeft. Deze aanpak werkt!De directie is goed op de hoogte en heeft aandacht voor het onderwijs aan de jonge kinderen. Dit zien we op veel scholen anders.
Het was lang zoeken naar eventuele suggesties. Dit zou nog kunnen in het vormgeven van de inloop met ouders om de ouderbetrokkenheid te vergroten en als tweede de pedagogisch-didactische lijn vanuit de voorschool, bijvoorbeeld gericht op de woordenschatdidactiek of ouderparticipatie.
Ook complimenten vanuit het bestuur voor een sterk visiegericht aanbod, aandacht voor elk kind en onze bestuurder Steven benoemt dat hij nu nog beter snapt waarom de eindopbrengsten zo goed zijn. Dit is echt een teameffort waar in de onderbouw een hele stevige basis wordt gelegd!