Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De school volgt de resultaten van het onderwijsleerproces door het dagelijks leerproces goed te volgen en door regelmatig toetsen af te nemen. Dit kunnen toetsen binnen de methode of methode-onafhankelijke toetsen (Leerling in Beeld, hierna LIB te noemen) zijn.
Twee keer per jaar worden leerlingen volgens LIB getoetst op spelling, lezen, rekenen en begrijpend lezen. De resultaten van deze toetsen worden verwerkt en gedurende de hele schoolloopbaan van de leerling bewaard.
De ontwikkeling van de kinderen in groep 1 en 2 volgen wij met Focus PO, een observatie en registratiesysteem. Wij maken gebruik van de LIB toets fonemisch bewustzijn en toetsen van de methode.
Na de afname van de LIB toetsen onderzoeken en evalueren wij als team de opbrengsten. De data van deze toetsen gebruiken wij om er van te leren en ons onderwijs beter te maken.
- Analyseren op schoolniveau. Hoe hebben de groepen gepresteerd? We vergelijken groepen met elkaar, met zichzelf en onderzoeken de trend van de afgelopen jaren.
- Analyseren op groepsniveau. Hoe heeft de groep het gedaan? Zijn ze als groep gegroeid, of juist niet? Op welke vakken zijn de groepen gegroeid? Welke doelen worden op groepsniveau nog niet behaald? Wat zijn de hiaten?
- Analyseren op kindniveau. Hoe heeft de leerling zich ontwikkeld? Maakt de leerling een goede groei door? Op welke vakken? Welke doelen beheerst de leerling wel/ of nog niet?
Als een groep of individuele leerling onvoldoende groei laat zien, geeft ons dit een duidelijk signaal om nog dieper te onderzoeken hoe dit komt. Wat is er gebeurd? Wat heeft deze groep of leerling nodig? Is het onderwijs in de groep van voldoende kwaliteit? Voldoet de methode nog aan onze wensen? Hoe is de sfeer in de groep?
Wanneer wij afwijkende signalen zien, wordt er door de intern begeleider en de leerkracht van de groep een plan gemaakt om het onderwijs in die groep dusdanig aan te passen zodat het optimale leerrendement uit de kinderen wordt gehaald.
Soms is er voor een leerling extra ondersteuning nodig, die wij vervolgens bieden. Hiervoor wordt er een groepsplan opgesteld. Op basis van een door de intern begeleider (samen met de groepsleerkracht) opgesteld handelingsplan wordt er aan de leerling extra ondersteuning binnen of buiten de groep geboden. We gaan ervan uit dat elke leerling zich op eigen wijze kan ontwikkelen.
De ouders worden geïnformeerd wanneer extra ondersteuning geboden wordt. Daarnaast gaan wij in overleg over waarmee u uw kind thuis kunt helpen. Ouders en school zijn educatieve partners. Mocht u zich zorgen maken of vragen hebben over uw kind dan bespreekt u dit in eerste instantie met de groepsleerkracht. Hij/zij maakt uw kind de hele dag mee en heeft een goede kijk op de ontwikkeling van uw kind. Wanneer de leerkracht of u, als ouder, behoefte heeft aan de expertise van de interne begeleider, kan zij aansluiten bij een gesprek. De verantwoording voor de leerling blijft bij de leerkracht die ondersteund kan worden door de intern begeleider.
Onze gemiddelden van de CITO eindtoets in groepen 8:
2017 534,5
2018 532,7
2019 534
2020 Er is geen Eindtoets afgenomen in verband met de Corona crisis.
2021 529,9
2022 528,5
2023 528,3
2024 In schooljaar 2023-2024 is de CITO eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Hier hoort dan ook een andere normering bij.
Onze gemiddelde schoolscore is exclusief de leerlingen welke wij conform de richtlijnen van de inspectie niet hoeven mee te tellen.
Het gemiddelde van de doorstroomtoets is 172.
Onze uitstroom in 2024 naar het voortgezet onderwijs:
Praktijkonderwijs: 0
VMBO B:0
VMBO B/K: 6
VMBO-T: 16
HAVO : 10
HAVO/VWO: 3
VWO : 4
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op IKC Tuindorp wordt De Vreedzame school ingezet.
Het schooljaar start met de Gouden Weken waarin veel tijd en aandacht is voor de afspraken die schoolbreed gelden op IKC Tuindorp. Daarnaast zijn er wekelijks lessen van Vreedzame School en kan Taakspel worden ingezet. Het gestructureerd werken aan de afspraken in de groep versterkt de sociale cohesie. De afspraken zijn een rode draad binnen onze school en zijn vastgelegd in een kwaliteitskaart.
Vanaf schooljaar 2024-2025 zullen wij ons thematisch onderwijs vormgeven door middel van de methode Wetenswaardig. Met deze methode werken wij aan de kerndoelen voor burgerschapsvorming.
We volgen de sociale ontwikkeling van de kinderen middels Kindbegrip en de observaties van de leerkrachten in de groep.
In de bovenbouw nemen wij ook de sociale veiligheidsenquête af via Vensters.
Sinds vorig schooljaar is het toezicht van de inspectie veranderd. Het reguliere toezicht gebeurd volgens de kwaliteitskalender van ons bestuur ASKO en de inspectie overlegt op bestuurlijk niveau welke scholen globaal worden bekeken en welke scholen specifiek voor toezicht in aanmerking komen.
Het eigenaarschap van de onderwijs kwaliteit ligt bij het bestuur en de scholen van dit bestuur. Het bestuur is verantwoordelijk voor de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs op de school. Er wordt daarom een bestuursgerichte aanpak gehanteerd. Door dit onderzoekskader zal ons IKC zich steeds meer zelf beoordelen en de inspectie sluit daarop aan.
Met trots kunnen wij vermelden dat de inspectie vorig jaar ons bestuur heeft bezocht. Als u meer wilt lezen over de bevindingen van de inspectie, ga naar: www.onderwijsinspectie.nl