Alan Turingschool

Poolstraat 2 1018 LR Amsterdam

  • Schoolfoto van Alan Turingschool
  • Schoolfoto van Alan Turingschool
  • Schoolfoto van Alan Turingschool
  • Schoolfoto van Alan Turingschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Alan Turingschool is per 1 augustus 2016 van start is gegaan als nieuwe school in stadsdeel Centrum.

We zijn begonnen in het schooljaar 2016-2017 na overname van basisschool De Pool. We streven naar goede resultaten die passen bij het ontwikkelingsperspectief van onze leerlingen. Dit geldt naast de kernvakken taal, (begrijpend) lezen, spelling en rekenen ook voor vakken als (wereld)burgerschap, wereldoriëntatie en lichamelijke opvoeding.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Handelingsgericht werken (HGW) vormt de basis van de pedagogische en didactische aanpak van de Alan Turingschool. Het concretiseert goed onderwijs en succesvolle leerlingbegeleiding, zodat de groepsleraren van de Alan Turingschool beter kunnen omgaan met de overeenkomsten en verschillen tussen leerlingen. HGW draagt bij aan een professioneel en positief werkklimaat en een constructieve communicatie tussen collega’s onderling en met leerlingen en hun ouders. HGW is een werkwijze waarbij onderwijsprofessionals (leraren, intern begeleider en schoolleiders) en deskundigen in en om de school handelen volgens zeven – samenhangende – uitgangspunten:

1. Doelgericht werken. Het team formuleert doelen met betrekking tot leren, werkhouding en sociaalemotioneel functioneren. Het gaat hierbij zowel om korte als lange termijndoelen. De doelen worden geëvalueerd volgens de HGW-cyclus en worden SMART geformuleerd.

2. Afstemming en wisselwerking tussen leerling en zijn omgeving: de groep, de leraar, de school en de ouders. De omgeving moet goed afgestemd zijn op wat de leerling nodig heeft.

3. Onderwijsbehoeften van de leerlingen centraal stellen.

4. De leraar doet ertoe. Hij kan afstemmen op de verschillen tussen de leerlingen en zo het onderwijs passend maken.

5. Positieve aspecten zijn van groot belang. Het gaat hierbij niet alleen om de positieve aspecten van de leerling, maar ook van de leraar, de groep, de school en de ouders.

6. Constructieve samenwerking tussen school en ouders. De verantwoordelijkheid voor initiatief ligt bij de school. De school geeft wel de verwachtingen over de verantwoordelijkheid van ouders duidelijk aan.

7. De werkwijze van school is systematisch en transparant. Er zijn duidelijke afspraken over wie wat doet en wanneer het gedaan wordt.

Bron: HGW, samenwerken aan schoolsucces, Pameijer, 2017

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 van de basisschool krijgt de leerling een doorstroomadvies voor het voortgezet onderwijs.Dit advies komt tot stand naar aanleiding van gesprekken met ouders, de leerling, de intern begeleider, groepsleraar en de schoolleiding.

Eind groep zeven wordt het voorlopige doorstoomadvies gegeven, het definitieve advies wordt halverwege groep 8 wordt gegeven. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal-emotioneel leren is het ontwikkelingsproces waarmee onze leerlingen fundamentele levensvaardigheden verwerven. Dit zijn vaardigheden waarmee we onszelf, onze vriendschappen en ons werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven. Onderzoek leert dat een goed schoolklimaat en aandacht voor sociaal-emotioneel leren 11% meer leerresultaat oplevert.*) De leerresultaten van kinderen op het gebied van rekenen, taal en lezen worden gestimuleerd door te werken aan een goede sociaal-emotionele ontwikkeling en een veilig klassenklimaat.

Naast aandacht voor de academische kennis is er dus ook veel aandacht voor mentale gezondheid en sociaal-emotionele ontwikkeling. De Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD) spreekt van ‘teaching the whole child’ (bron p.16 SEL, Kees van Overveld) hetgeen zeer goed aansluit bij de visie van de Alan Turingschool.  

Leerlingen:

  • worden gemotiveerd om een gezonde leefstijl na te streven;
  • voelen zich veilig op school;
  • zijn gemotiveerd om onderwijs te volgen;
  • worden uitgedaagd om goede leerresultaten te halen;
  • worden ondersteund door goed opgeleide professionals.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Per 3 oktober 2019 heeft de Alan Turingschool de waardering ‘goed’ gekregen van de Onderwijsinspectie. 

De inspectie heeft deze waardering gegeven op basis van een analyse van de ambities van de school en de realisatie daarvan. Voorheen was een waardering ‘voldoende’ het hoogst haalbare. De inspectie heeft onlangs de waardering ‘goed’ ingevoerd als stimulans voor scholen om verdere kwaliteitsverbetering te realiseren.  

De gebieden waar de school goede kwaliteit biedt zijn binnen de kwaliteitsstandaard onderwijsproces: aanbod, samenwerking en didactisch handelen. Binnen de kwaliteitsstandaard schoolklimaat heeft de school een goed op gebied van het pedagogisch klimaat. Ook de kwaliteitsstandaarden kwaliteitszorg, kwaliteitscultuur en verantwoording en dialoog zijn goed beoordeeld. 

De resultaten van dit onderzoek zijn nog niet op de website van de Onderwijsinspectie te raadplegen: www.onderwijsinspectie.nl. Daar ziet u de resultaten Periodiek Kwaliteitsonderzoek Onderwijs (PKO) van mei 2016.Het gaat daarbij om de resultaten van basisschool De Pool, niet om die van de Alan Turingschool. 

Terug naar boven