Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
?In de ochtend zijn kinderen bezig met taal en rekenen. Bij deze vakken profiteren ze van een gestructureerde manier van lesgeven. De leerkracht staat voor de klas en geeft een geleide instructie: eerst volledige uitleg van de theorie en daarna praktische oefeningen. In de middag geven we thematisch onderwijs waarbij de kinderen leren en ontdekken. Naast de aandacht voor de basisvaardigheden taal en rekenen komen dan onze andere onderwijspijlers aan bod. Hier wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van maakonderwijs:
Spelen en werken
De kinderen spelen in (thema)hoeken al dan niet aan een opdracht of werken met de leerkracht aan een gerichte opdracht. Er is veel aandacht voor de taal- en rekenontwikkeling. Daarnaast is er veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling en samenspelen.
Thematisch onderwijs
Naast aandacht voor de taal- en rekenontwikkeling werken de leerlingen van groep 1/2 thematisch, waarbij de biografie van Alan Turing startpunt en richtsnoer is. De brede belangstelling en ontwikkeling van Alan Turing hebben we gebruikt om een cyclisch model te maken waarin thema’s elke drie jaar terugkeren en waarbij kennis op kennis wordt gestapeld. Binnen dit thematisch onderwijs worden verschillende vakken ‘opgelost.’ Dit geldt voor wereldoriëntatie, (wereld)burgerschap, kunstbeschouwing, maakonderwijs
Thematisch onderwijs
Wereldoriëntatie (aardrijkskunde, natuur en geschiedenis) wordt thematisch aangeboden, waarbij de biografie van Alan Turing startpunt en richtsnoer is. De brede belangstelling en ontwikkeling van Alan Turing hebben we gebruikt om een cyclisch model te maken waarin thema’s elke drie jaar terugkeren en waarbij kennis op kennis wordt gestapeld. Binnen dit thematisch onderwijs worden verschillende vakken ‘opgelost.’ Dit betekent dat woordenschat, technisch lezen en begrijpend lezen geen aparte vakken zijn, maar binnen dit curriculum een plaats hebben gekregen. Dit geldt ook voor wereldoriëntatie, (wereld)burgerschap, kunstbeschouwing, maakonderwijs en sociaal emotionele ontwikkeling.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
?In het gebouw van de Alan Turingschool kunnen kinderen vanaf 2,5 jaar terecht bij de Voorschool De Kleine Alan Turingschool van Dynamo. De Voorschool is een samenwerkingsverband tussen peuterspeelzalen en basisschool, met als doel een doorlopende lijn in de taalontwikkeling te realiseren.
Ook de Voorschool werkt met thema’s. Dat zijn dezelfde thema’s als in de basisschoolgroepen. Ook nemen de kinderen vaak deel aan activiteiten en feesten van de basisschool. Op deze manier verloopt de overgang van naar groep 1 van de basisschool voor kinderen van de Voorschool vloeiend, en kunnen ze met een goede basis op het gebied van de Nederlandse taal aan school beginnen.?