IKC de Boomgaard

Gibraltarstraat 61 1055 NK Amsterdam

Schoolfoto van IKC de Boomgaard

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leervorderingen worden nauwgezet bijgehouden. Resultaten van toetsen uit onze methodes worden geregistreerd in Parnassys, onze digitale leerlingvolgsysteem. Daarnaast kennen we de niet-methodegebonden toetsen en de Cito-toetsen. Met deze toetsen kunnen we de prestaties van onze leerlingen vergelijken met andere leerlingen uit het land. Ook deze worden opgeslagen in ParnasSys.

Met behulp van de Cito-toetsen worden de resultaten van het kind met de landelijke norm vergeleken. Belangrijk voor de interpretatie is, of de vaardigheden en de kennis van het kind een stijgende lijn vertonen. Dit heeft een signaleringsfunctie voor de leerprestaties van het kind. Het kan samen met de observaties van de leerkracht aanleiding zijn om het kind in de komende periode extra te gaan observeren, begeleiden, extra oefen- of verrijkingsstof aan de bieden of om een nader onderzoek in te stellen. Het kan ook een signaal voor de leerkracht zijn dat de lesstof nog niet beheerst is en hij/zij het anders moet uitleggen of nog eens moet herhalen. Of het kan juist een signaal zijn dat de stof te gemakkelijk is en dat het kind extra uitdaging en verdieping nodig heeft.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Dit schooljaar (2023-2024) verandert de Cito-eindtoets in groep 8 in een doorstroomtoets. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. De kinderen van groep 8 maken deze doorstroomtoets in de eerste week van februari 2024.

Voorafgaand aan de doorstroomtoets ontvangen de kinderen van ons het voorlopige schooladvies. Dit gebeurt tijdens het voorlopig adviesgesprek eind januari 2024. 

Het voorlopig advies is gebaseerd op de gemaakte toetsen uit ons (Cito) leerlingvolgsysteem, met name de resultaten vanaf groep 6. De scores voor begrijpend lezen en rekenen tellen het zwaarst mee voor het schooladvies. Dit omdat begrijpend lezen bij de meeste vakken in het voortgezet onderwijs belangrijk is en omdat rekenen de basis is van wiskunde, maar ook belangrijk is bij de andere bètavakken. Gedragskenmerken als motivatie, werkhouding, zelfstandigheid nemen wij ook mee bij het vaststellen van het advies.

Het advies wordt geformuleerd door de leerkrachten van groep 8 samen met de IB-er en de (adjunct)directeur. Ook de leerkrachten die de kinderen in groep 6 en 7 gehad hebben worden bij het advies betrokken.

Uiterlijk 15 maart 2024 ontvangen wij de uitslag van de doorstroomtoets. In de week daarna ontvangen de kinderen van groep 8 van ons het definitieve schooladvies. Dit gebeurt tijdens een gesprek waarbij de leerling, ouder(s), leerkracht en de ib-er of (adjunct)directeur aanwezig is.

Tussen 25 maart en 31 maart 2024 kunnen de kinderen van groep 8 zich tegelijk met het definitieve advies aanmelden op de VO-school.

Met de invoering van een verplicht wettelijk voorlopig advies in groep 8 in januari 2024 vervalt het voorlopige advies in groep 7. Om ouders toch te informeren over de mogelijkheden in het VO, bespreekt de leerkracht van groep 7 begin juli tijdens het oudergesprek wel al het perspectief. In dit 10 minuten-gesprek worden de resultaten/werkhouding besproken, aangevuld met een doorstroomperspectief. Tijdens dit open gesprek is er gelegenheid voor de leerling, ouders en school om elk hun verwachtingen uit te spreken over de mogelijkheden van de vervolgloopbaan van de leerling.

Aan het begin van groep 8 - in september - organiseren wij een informatieavond voor beide groepen 8. Dan zullen we de procedure van de overstap naar de middelbare school uitgebreid toelichten. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen maken wij gebruik van het systeem ‘Leerling in Beeld’ (LiB). De leerkrachten brengen het sociaal-emotioneel functioneren van de leerlingen systematisch in kaart. LiB geeft inzicht in de eventuele ondersteuningsvragen op het gebied van het sociaal-emotioneel functioneren en helpt de leerkracht om het gedrag van het kind beter te begrijpen. Indien nodig kunnen leerkracht en leerling aan de slag gaan met de concrete handelingssuggesties die het systeem biedt, hierbij kan de leerkracht de eventuele sterke kanten van een kind benutten, want ook hierin geeft LiB inzicht. Zo wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling bevorderd. 

Voor de kleuters gebruiken we het Kind Volgmodel. Dit systeem brengt de basiskenmerken betrokkenheid en welbevinden per kind in beeld.

Tevens starten we het schooljaar met de ‘gouden weken’. In deze weken is de leerkracht op een intensieve manier met de kinderen bezig door middel van verhalen, kleine spelletjes, energizers om een goede sfeer te creëren die de basis vormt voor de rest van het jaar. Met elkaar worden ook klassenafspraken bedacht, zodat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid wordt.

De leerkrachten zijn allemaal getraind in het werken met Taakspel, een methodiek om op een positieve manier met kinderen om te gaan. Doordat de leerkracht de kinderen en de kinderen elkaar positief bekrachtigen door positief gedrag, stimuleren zij elkaar en ontstaat er een prettig en veilig schoolklimaat. Elk jaar vinden er Taakspel borgingssessies plaats, zo houden we de methodiek levendig en borgen we de goede sfeer.

In het de kwaliteitskaart 'sociaal-emotionele ontwikkeling', beschrijven we hoe we werken aan sociale weerbaarheid, emotionele ontwikkeling en een veilig klassenklimaat.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrouwbaar
  • Verantwoordelijkheid
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het meest recente rapport van de inspectie kunt u vinden via de volgende link:

rapport van bevindingen stelselonderzoek 2012-2013 basisschool De Boomgaard

Terug naar boven