Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Het fundamenteel niveau is door 96% van de leerlingen behaald. Dit is ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Het streefniveau is door 66,7% van de leerlingen behaald. Dit is een mooie score.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Er wordt gewerkt met het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. Alle resultaten van de leerlingen worden daarin opgenomen en gevolgd. Dat betreft methodetoetsen, CITO toetsen en andere data die voor het volgen van de ontwikkeling van de leerling van belang zijn.
Er is een schoolondersteuningsplan (SOP) waarin wordt beschreven hoe en wanneer groepen en/of individuele leerlingen extra ondersteuning krijgen en op welke wijze. Het schoolondersteuningsplan is op de website te vinden.
Groepsleerkrachten zijn in principe de direct betrokkenen in dit proces. Daarnaast spelen de intern begeleiders (IB) een belangrijke rol. Een jaarlijkse cyclus van groepsbezoeken en groepsbesprekingen ligt aan de basis hiervan.
Jaarlijks bekijken we de rapportage naar aanleiding van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs. Na 3 jaar middelbare schooltijd zit 77% van onze oud leerlingen nog op het basisschooladvies. Ongeveer 15% is doorgestroomd naar een hoger niveau en ongeveer 8% zit op een lager niveau. De advisering doen we met de leerkrachten uit de groepen 6 t/m 8, de intern begeleiders en directie. Onze conclusie is dat we passende adviezen geven aan onze leerlingen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De school schenkt extra aandacht aan het creëren van een sociaal en pedagogisch veilig klimaat. Daarvoor wordt gewerkt met de methode SWPBSS (School Wide Positive Behavior Support System). Alle leerlingen, leerkrachten en ouders zijn hierbij betrokken.
De gemeenschappelijk geformuleerde kernwaarden zijn:
- Het moet voor iedereen mentaal en fysiek veilig zijn.
- Iedereen is verantwoordelijk voor het creëren van dit klimaat.
- We behandelen elkaar en onze omgeving met respect.
Er worden in de klassen PBS lessen gegeven. Het PBS concept wordt groepsbreed ingezet maar bevat ook onderdelen die voor individuele leerlingen worden ingezet.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.