Europaschool

Hygieaplein 10 1076 RT Amsterdam

  • Schoolfoto van Europaschool
  • Schoolfoto van Europaschool
  • Schoolfoto van Europaschool
  • Schoolfoto van Europaschool
  • Schoolfoto van Europaschool

Het team

Toelichting van de school

Op de Europaschool hebben wij verschillende vakleerkrachten. We hebben vakleerkrachten voor muziek, bewegingsonderwijs en vroeg vreemde talen onderwijs (VVTO). Voor het VVTO onderwijs hebben wij vakleerkrachten Engels, Frans en Spaans. Dit zijn merendeels native speakers.

De Europaschool is een opleidingsschool. In de praktijk betekent dit dat we jaarlijks een aantal studenten opleiden om docent te worden. We vinden het belangrijk om een nieuwe generatie leraren op te leiden zodat zij bekwaam en bevoegd voor de klas staan. We hebben op school een schoolopleider die studenten begeleid. Tevens zijn een aantal leerkrachten opgeleid tot mentor.

Hoe wordt vervanging geregeld?

Protocol vervanging

Directie en IB regelen de vervanging. Bij afwezigheid van directie en IB zorgt de directie voor overdracht naar de bouwcoördinatoren. Bij de Europaschool zijn er drie bouwcoördinatoren namelijk voor de onderbouw, middenbouw en bovenbouw. De bouwcoördinatoren zijn leerkrachten. Zij maken deel uit van het management team en overleggen over onderwijsinhoudelijke en praktische zaken met directie en de intern begeleiders.

Als personeelsleden kortdurend verlof hebben of vervangen moeten worden bij ziekte, wordt eerst intern gekeken. Er zijn verschillende mogelijkheden onder andere: parttimers die extra kunnen werken, de inzet van onderwijsasistenten, stagiaires, zij-instromers of LIO-ers onder eindverantwoordelijkheid van de leerkracht(en).

Als intern geen vervanging gevonden kan worden, dan worden externe organisaties benaderd.

Indien er geen vervanging is, worden de kinderen verdeeld over andere groepen. Of de kinderen blijven thuis. De ouders worden hier zo snel mogelijk over geinformeerd.

Als de vervanging langer gaat duren, wordt intern gekeken naar mogelijke oplossingen. Dit kan zijn met eigen leerkrachten of met de stagiaires, zij instromers of leraren in opleiding. Een oplossing kan ook zijn dat groepen bij toerbeurt thuis blijven. Dit wordt zo snel mogelijk met ouders gecommuniceerd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het team van de Europaschool streeft ernaar de kinderen zo goed te leren kennen dat zij optimaal begeleid kunnen worden in hun cognitieve en sociaal/emotionele ontwikkeling. We hebben hoge verwachtingen van de leerlingen, maar ieder kind kan wel zichzelf zijn. We zijn niet allemaal hetzelfde. In de groepen houden we rekening met verschillen in tempo, niveau en leerstijlen door te werken met verschillende instructiegroepen voor rekenen en Nederlandse taal, en Da Vinci voor wereldoriëntatie. Het vroeg vreemde talen onderwijs (VVTO) is een speerpunt van de Europaschool. Dit wordt gegeven door aparte taaldocenten in hun eigen moedertaal. Het onderwijs in Nederlandse taal en rekenen geven we op basis van recente methoden en het onderwijs in wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek en beeldende vorming) richten we thematisch in. We volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwkeurig en indien nodig krijgt een leerling extra ondersteuning. Speciale aandacht gaat ook uit naar leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Daarvoor werken we samen met Junior Campus.

De Nederlandse taal is en blijft de voertaal van onze school. Alle domeinen van deze taal komen aan bod: spelling, technisch lezen, begrijpend lezen, mondeling en schriftelijk taalgebruik (stellen) en luistervaardigheid. Voor de groepen 3 t/m 8 gebruiken we voor alle taaldomeinen Taal op Maat en Spelling op Maat. In de onderbouw krijgen vooral woordenschat, het bewust worden van de klanken in woorden, visuele letterherkenning en spreekvaardigheid veel aandacht. In groep 3 wordt er daarnaast gewerkt met Veilig Leren Lezen, een methode voor aanvankelijk lees- én taalonderwijs. Dit garandeert een goede aansluiting op het (lees)onderwijs in groep 4 en 5. In de midden- en bovenbouw werken we volgens de taal- en leesdidactiek van "Rijke taal". In de bovenbouw wordt elke dag gewerkt aan de verschillende taaldomeinen. De leerlingen maken verder kennis met werkwoordspelling, woordbenoeming en zinsontleding en we besteden veel aandacht aan discussiëren en schrijven (stellen). Leerlingen goed leren lezen is één van de kerntaken van onze school. Echter: technisch leren lezen alleen is niet voldoende. Wij vinden het minstens net zo belangrijk dat kinderen graag willen lezen omdat ze daar plezier aan beleven. In alle klassen zijn boekenkasten ingericht met een leeftijdsspecifiek geselecteerd aanbod, circa 200 titels per klas. Het bevorderen van leesplezier is een essentieel doel van ons onderwijs. Het is een basisvoorwaarde die doorwerkt in alle vakken. 

Vanaf schooljaar 2023-2024 werken we met de rekenmethode Semson in de groepen 1 t/m 4. De groepen 5 t/m 8 werken met de rekenmethode Getal en Ruimte junior. In de onderbouw staan bij het rekenonderwijs de volgende onderdelen centraal: de telrij tot 20 en terug, de getallenlijn, resultatief tellen, rekenen tot 10, de vijf-structuur, tijd, ruimte, tegenstellingen en vormen. Het visualiseren (de getallenlijn hangt in de klas) en veel verschillende spelvormen worden daarbij ingezet. In de midden- en bovenbouw wordt elke dag gerekend. De basisvaardigheden waar in de middenbouw aan gewerkt wordt zijn hoofdrekenen, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, informeel delen, concrete situaties vertalen naar rekentaal en andersom, automatiseren en memoriseren. In de bovenbouw worden de accenten geleidelijk verlegd. De tafels zijn aangeleerd, maar hier blijft veel aandacht voor. Voor 'grote' deelsommen en keersommen is deze vaardigheid van groot belang. Ook procenten, breuken en kommagetallen, die in deze bouw geïntroduceerd worden, vereisen deze vaardigheid. Het aflezen van tabellen en grafieken wordt veel geoefend. Daarnaast is er veel aandacht voor metriek.Op rekengebied kan ieder kind op zijn eigen niveau werken. De gebruikte methodes en extra materialen maken dit goed mogelijk. 

Met vroeg vreemde talenonderwijs (VVTO) geeft de Europaschool praktische invulling aan het beleidsthema internationalisering. Door al jong kennis te maken met andere talen en culturen leren de kinderen communiceren met mensen die uit een andere kring komen dan zijzelf: een eerste stap op weg naar wereldburgerschap. Onze leerlingen krijgen vanaf vierjarige leeftijd onderwijs in Engels, Frans of Spaans. Ouders kunnen bij het inschrijven hun voorkeur voor een van deze talen aangeven. De leerling volgt 8 jaar dezelfde vreemde taal. In principe wordt er geen thuistaal gekozen. Kinderen die bijvoorbeeld een Engelse ouder hebben en daarmee thuis Engels spreken, kiezen op de Europaschool Frans of Spaans. De lessen worden gegeven door talendocenten die de betreffende taal als hun moedertaal hebben: ze zijn “native speakers”. Tijdens de taallessen wordt de jaargroep verdeeld in drie kleinere groepen, die naar de Engelse, Franse of Spaanse taaldocent gaan, ieder in een eigen taallokaal. De leerlingen van groep 2 t/m 8 krijgen twee keer per week les in de vreemde taal. De lessen worden langer naarmate de leerlingen ouder worden: ze duren een uur, 5 kwartier of 1.5 uur. De kinderen in groep 1 krijgen 1x per week 1 uur les. Aan het einde van groep 8 kan een leerling in de vreemde taal bijvoorbeeld een gesprek voeren, de hoofdlijnen van een nieuwsbericht begrijpen, iets vertellen over zichzelf of de familie, eenvoudige teksten begrijpen en boeken lezen. In de taallessen wordt veel aandacht besteed aan de cultuur van de landen waar die taal gesproken wordt. Zo krijgen de leerlingen meer zicht op culturele diversiteit. In groep 8 doen de leerlingen een internationaal erkend examen in de taal op hun eigen niveau. In groep 7 en 8 krijgen alle leerlingen Engels van een van de Engelse leerkrachten.  De kinderen die bij VVTO al Engels volgen, of die thuis Engels spreken, werken dan aan andere projecten. De VVTO docenten geven een aantal keer per jaar extra lessen in de verschillende jaargroepen over hun taal en de culturen die daarbij horen. Doel hiervan is dat alle leerlingen ook leren over de talen en culturen die zij zelf weliswaar niet volgen maar die wel onderdeel van de school vormen.  De leerlingen die (tijdelijk) extra Nederlands (NT2) krijgen omdat dit nog niet op het gewenste niveau is, volgen deze lessen op dezelfde tijden als hun medeleerlingen de VVTO lessen volgen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 wordt aan alle vakken die aan bod moeten komen in deze jaren meer dan het minimum aantal uren besteed. Ook deze kinderen krijgen al 2 uur per week VVTO, bovenop het normale curriculum. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij houden ons aan de voorgeschreven minimum uren voor alle vakken en geven daarnaast nog VVTO. Daardoor zitten de leerlingen op de Europaschool circa 100 uur per jaar meer op school dan het minimum, dat is ongeveer 800 uur gedurende de hele looptijd van de basisschool. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren gaat de school onderzoeken hoe inclusief onderwijs op de Europaschool kan worden vorm gegeven. Daarvoor wordt samengewerkt met het samenwerkingsverband, het bestuur en externe professionals. Het betreft een pilot van het samenwerkingsverband. Het idee is dat er "geen kind de wijk uit hoeft" voor goed onderwijs en het voorkomen van schoolwisselingen als gevolg van uiteenlopende ondersteuningsvraagstukken voor kinderen. Het doel is om inclusievere scholen te krijgen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het onderwijs aan het jonge kind wordt bepaald door de thema's van onze methode Da Vinci. De leerkrachten in groep 1/2 bereiden de thema's gezamenlijk voor. De onderwijsdoelen worden verwerkt in de onderwijsactiviteiten die zij aanbieden. Voor rekenen wordt de methode Semson gebruikt. 

Terug naar boven