Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Bij Onze Wereld werken we met 1-zorgroute. Dit betekent, dat we van alle leerlingen resultaten verzamelen en analyseren. De leerkracht en de intern begeleider gaan samen in gesprek over de specifieke onderwijsbehoeftes van de groep in het algemeen en individuele leerlingen in het bijzonder. Indien wenselijk, dan betrekken we ouders bij het afstemmen van de onderwijsbehoefte.
Als we de groep in beeld hebben, clusteren we de kinderen in drie instructieniveaus. De leerkracht ontwikkelt in samenwerking met de intern begeleider groepsplannen. Deze plannen worden na ongeveer 8 weken geëvalueerd. Door middel van groepsbesprekingen met de intern begeleider worden de groepsplannen - indien nodig - aangepast.
We streven ernaar, dat elk kind op zijn eigen niveau wordt uitgedaagd. Daarbij hebben de leerkrachten hoge positieve verwachtingen met betrekking tot de resultaten van de leerlingen.
De opbrengsten van de Cito-toetsen in het midden en aan het eind van het schooljaar worden op schoolniveau geëvalueerd, waarbij de directie en de leraren aan de hand van de resultaten reflecteren op onderdelen als organisatie, pedagogisch handelen en didactische handelen.
Op basis van de onderzoeken in combinatie met observatie- en toets gegevens krijgen de kinderen een voorlopig eindadvies in groep 7, gevolgd door een eindadvies in groep 8. In groep 8 nemen de leerlingen deel aan de doorstroomtoets.
Procedure schooladvies
Leerlingen in groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau. Om tot een schooladvies te komen, volgen wij de kernprocedure zoals die is vastgesteld in Amsterdam vanaf eind groep 7.
Wat voor advies krijgt mijn kind in groep 7?
Kinderen krijgen aan het eind van groep 7 een indicatie van het voorlopig schooladvies. Dat wil zeggen dat de leerkracht in groep 7 bekijkt wat een passend advies voor uw kind zou zijn in samenspraak met leerkrachten van groep 8 en intern begeleider. Leerlingen met doorstroomperspectief VSO, Praktijkonderwijs, VMBO-B of VMBO-K worden op de vakgebieden rekenen, begrijpend lezen en/of spelling op maat getoetst om aan te tonen het advies wel of niet passend is bij uw kind.
Overstap naar de middelbare school
Wanneer meld ik mijn kind aan op een VO school? In maart melden alle leerlingen zich tegelijk aan voor middelbare scholen met hun definitief advies. Vervolgens vindt de matching en loting plaats volgens de Amsterdamse Kernprocedure. Al vanaf begin groep 8 organiseren we informatiebijeenkomsten om ouders en leerlingen voor te lichten over de overstap naar de middelbare school.
Heeft u vragen en/of opmerkingen over de procedure? Dan kunt u contact opnemen met de leraar van uw kind en/of de intern begeleider.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Basisschool 'Onze Wereld' vindt het belangrijk om met en van elkaar te leren. Er wordt gewerkt volgens de methode van 'Vreedzaam'. Deze methode behandelt de volgende thema's:
- We horen bij elkaar.
- We lossen conflicten zelf op.
- We hebben oor voor elkaar.
- We hebben hart voor elkaar.
- We dragen allemaal een steentje bij.
- We zijn allemaal anders.
voor meer informatie verwijzen wij u naar de website:
De school evalueert jaarlijks de tevredenheid van ouders/verzorgers en leerlingen van de groepen 6, 7 en 8.