Onze Wereld

Kortvoort 61 E 1104 NA Amsterdam

Schoolfoto van Onze Wereld

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Het onderwijs op het gebied van rekenen & wiskunde, begrijpend lezen, technisch lezen en spellen heeft een hoge prioriteit. Ten behoeve van het borgen en het verder ontwikkelen van de opbrengsten werkt de school met kwaliteitsteams op het gebied van 'rekenen & wiskunde' en 'taal', waaronder technisch lezen, begrijpend lezen en spellen.

De school heeft tevens een kwaliteitsteam op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen met daarbij aandacht voor gedrag én werkhouding in het algemeen en betrokkenheid en welbevinden in het bijzonder.

Tevens werkt de school met een kwaliteitsteam 'ouderbetrokkenheid', mede vanuit het perspectief dat betrokkenheid van ouders een positieve invloed heeft op de opbrengsten van de leerlingen.

In de afgelopen jaren zijn de opbrengsten boven de norm van de onderwijsinspectie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Bij Onze Wereld werken we met 1-zorgroute. Dit betekent, dat we van alle leerlingen resultaten verzamelen en analyseren. De leerkracht en de intern begeleider gaan samen in gesprek over de specifieke onderwijsbehoeftes van de groep in het algemeen en individuele leerlingen in het bijzonder. Indien wenselijk, dan betrekken we ouders bij het afstemmen van de onderwijsbehoefte.

Als we de groep in beeld hebben, clusteren we de kinderen in drie instructieniveaus. De leerkracht ontwikkelt in samenwerking met de intern begeleider groepsplannen. Deze plannen worden na ongeveer 8 weken geëvalueerd. Door middel van groepsbesprekingen met de intern begeleider worden de groepsplannen - indien nodig - aangepast.

We streven ernaar, dat elk kind op zijn eigen niveau wordt uitgedaagd. Daarbij hebben de leerkrachten hoge positieve verwachtingen met betrekking tot de resultaten van de leerlingen.

De opbrengsten van de Cito-toetsen in het midden en aan het eind van het schooljaar worden op schoolniveau geëvalueerd, waarbij de directie en de leraren aan de hand van de resultaten reflecteren op onderdelen als organisatie, pedagogisch handelen en didactische handelen.

Op basis van de onderzoeken in combinatie met observatie- en toets gegevens krijgen de kinderen een voorlopig eindadvies in groep 7, gevolgd door een eindadvies in groep 8. In groep 8 nemen de leerlingen deel aan de doorstroomtoets.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Procedure schooladvies   

Leerlingen in groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau.  Om tot een schooladvies te komen, volgen wij de kernprocedure zoals die is vastgesteld in Amsterdam vanaf eind groep 7. 

Wat voor advies krijgt mijn kind in groep 7?  

Kinderen krijgen aan het eind van groep 7 een indicatie van het voorlopig schooladvies. Dat wil zeggen dat de leerkracht in groep 7 bekijkt wat een passend advies voor uw kind zou zijn in samenspraak met leerkrachten van groep 8 en intern begeleider. Leerlingen met doorstroomperspectief VSO, Praktijkonderwijs, VMBO-B of VMBO-K worden op de vakgebieden rekenen, begrijpend lezen en/of spelling op maat getoetst om aan te tonen het advies wel of niet passend is bij uw kind. 

Overstap naar de middelbare school 

Wanneer meld ik mijn kind aan op een VO school? In maart melden alle leerlingen zich tegelijk aan voor middelbare scholen met hun definitief advies. Vervolgens vindt de matching en loting plaats volgens de Amsterdamse Kernprocedure. Al vanaf begin groep 8 organiseren we informatiebijeenkomsten om ouders en leerlingen voor te lichten over de overstap naar de middelbare school. 

Heeft u vragen en/of opmerkingen over de procedure? Dan kunt u contact opnemen met de leraar van uw kind en/of de intern begeleider.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Basisschool 'Onze Wereld' vindt het belangrijk om met en van elkaar te leren.  Er wordt gewerkt volgens de methode van 'Vreedzaam'. Deze methode behandelt de volgende thema's:

  1. We horen bij elkaar.
  2. We lossen conflicten zelf op.
  3. We hebben oor voor elkaar.
  4. We hebben hart voor elkaar.
  5. We dragen allemaal een steentje bij.
  6. We zijn allemaal anders.

voor meer informatie verwijzen wij u naar de website:

Inhoud van de lessenserie

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Verbinding
  • Transparantie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school evalueert jaarlijks de tevredenheid van ouders/verzorgers en leerlingen van de groepen 6, 7 en 8.

Terug naar boven