Klein Amsterdam

Tuinderijlaan 2 1036 LM Amsterdam

  • Schoolfoto van Klein Amsterdam
  • Schoolfoto van Klein Amsterdam
  • Schoolfoto van Klein Amsterdam
  • Schoolfoto van Klein Amsterdam
  • Schoolfoto van Klein Amsterdam

Het team

Toelichting van de school

Op Klein Amsterdam werken we naast de groepsleerkrachten ook met vaste vakleerkrachten en vakspecialisten. Onze vakleerkrachten werken, net als onze leerkrachten, vanuit projecten. Zij sluiten op elkaar aan en versterken elkaar. De basis van ons projectonderwijs vertrekt vanuit de methodiek Jeelo. De lessen worden in de groep zelf, of in de ateliers gegeven waarbij de leerkracht en de vakleerkrachten samenwerken. 

De vakleerkrachten zijn zowel tijdens schooltijden als bij de buitenschoolse opvang werkzaam, waardoor er goed zicht is op de leerlingen en de omgeving en er voor de leerlingen een veilige en fijne plek is met mensen om hen heen die bekend en vertrouwd zijn.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte van een medewerker wordt zo snel mogelijk een interne oplossing gezocht, maar door de strakke bezetting is vervanging niet altijd mogelijk. Indien mogelijk worden de leerlingen uit de groep van de afwezige leerkracht verdeeld over andere groepen. Op de eerste dag kan vaak geen vervanging geregeld worden vanwege de korte termijn en de financiële kosten. Op de tweede dag en voor eventueel opeenvolgende dagen van afwezigheid wordt vervanging geregeld wordt vervanging geregeld uit het eigen netwerk of de vervangingspool. Dit wordt door de medewerker via Parro medegedeeld. Dit is ook het geval indien het verzuim meer dan 24 uur van te voren bekend is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Actief Burgerschap

Burgerschapsonderwijs gaat over de basisnormen en -waarden van onze samenleving. De school is de tussenruimte waarin kinderen onder begeleiding ervaren wat onze democratische samenleving behelst, de plek waar verschillende verhalen samen komen. De (basis)school is dé uitgelezen plek om met die basisnormen en -waarden van onze samenleving te oefenen. Met alle vormen van burgerschap vervlochten in ons dagelijks onderwijs leggen we een stevige basis voor onze leerlingen om een actieve en betrokken rol te kunnen spelen in de samenleving. Goed burgerschapsonderwijs is wat ons betreft onderwijs dat in al haar facetten inspeelt op het dagelijks leven buiten de school, maar in een beschermde omgeving waar met aandacht wordt geleerd en besproken wat er in de wereld om ons heen speelt. Dit vloeit voort uit onze kernwaarden; lef, authenticiteit en verbondenheid. 

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Er wordt gewerkt met de projectmethode Jeelo met de Reggio Emilia aanpak.

Het jonge kind leert heeft een ontdekkende en onderzoekende houding en leert door spel en ervaren. Als school willen wij oog hebben voor de brede ontwikkeling; creatief, sociaal-emotioneel, cognitief en motorisch. Deze ontwikkeling stimuleren we door een gevarieerd aanbod in een rijke leeromgeving. We geloven erin dat elk kind kan leren op verschillende manieren; de 100-talen (van Reggio Emilia). De ontwikkeldoelen bieden wij daarom niet aan als losstaande les of activiteit, maar binnen de context van een projectthema van Jeelo, en bij de hele jonge kinderen (peuters) met de VVE methode Kameleon 100. We zorgen dat het aanbod aansluit bij hun belevingswereld.

Het team bedenkt voorafgaand hoe de ontwikkeldoelen binnen het thema van Jeelo aangeboden zouden kunnen worden in zowel de kringmomenten (groot en klein) als in de ruimte. De kinderen kunnen doordat de ruimte, de 3e pedagoog, zo is ingericht, zelfstandig werken aan het project en de daarbij horende ontwikkeldoelen. Doordat bepaalde onderwerpen of doelen op verschillende plekken in de ruimte op verschillende manieren worden aangeboden kunnen kinderen zelfstandig op onderzoek uitgaan en herhaaldelijk werken aan een aanbodsdoel. De leerkracht begeleid en stuurt hierin waar nodig. De leerkracht volgt de jonge kinderen op leerlijnen en in hun brede ontwikkeling, nabij het kind; observerend, reflecterend, en verbindend. Jonge kinderen zijn erbij gebaat dat we ons met hen verbinden en hun spel verrijken.

Leerkrachten doen rondes door de ruimte tijdens zelfstandig speel-werkmomenten en ze spelen regelmatig mee, zonder het spel te onderbreken. Samen met het kind gaan we op onderzoek naar de best passende context en materialen. We werken bij voorkeur met échte en uitdagende materialen, waarbij we niet schromen om toe te voegen en/of weg te halen. We gebruiken materialen uit het dagelijks leven om zo aan te sluiten op de belevingswereld van de kinderen. De hoeken zijn rijk gevuld en hier kan spelend gewerkt worden aan de doelen.  Het team besteed veel aandacht aan de inrichting van de ruimte, om de kinderen zich er thuis te laten voelen, maar ook om spel uit te lokken en de kinderen te prikkelen. Er staan bij ons weinig vraag en antwoord werkjes klaar in de kasten, het team maakt veel werkjes en speelmaterialen zelf aansluitend op het project en de daarbij horende doelen. Zo kan het materiaal op verschillende manieren worden ingezet.

Het team overlegt wekelijks over de richting van het project. Wat horen ze, wat zien ze bij de kinderen? A.d.h.v. deze gesprekken en de eigen observaties wordt het materiaal en de ruimte aangepast voor de week erop of wordt er materiaal aangeboden aan de groep kinderen/het kind die nog herhaling kan gebruiken of juist al weer een stapje meer aankan.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Kerndoel-dekkend onderwijs

De overheid heeft kerndoelen gesteld die een kind aan het eind van groep 8 moet behalen. Deze kerndoelen zijn voor alle basisscholen gelijk. Het doel van de teamleden van Klein Amsterdam is, om vanuit onze visie, zoveel mogelijk leerlingen deze einddoelen te laten halen. De kerndoelen zijn verdeeld in zes leergebieden. Hierna staat kort beschreven welke vakken wij geven om aan de doelen te werken. Een uitgebreide beschrijving van de kerndoelen kunt u vinden op www.slo.nl.

Projectonderwijs

Bij Klein onderwijs werken we met projectonderwijs. We gebruiken hiervoor de methode van Jeelo. Jeelo werkt met 12 projecten die elke twee jaar herhaald worden, telkens op een hoger niveau, passend bij de ontwikkeling van de leerlingen. Nadat we in de ochtend aandacht hebben gehad voor directie instructie en onderwijs van taal en rekenen, gaan de leerlingen in de middag aan de slag met de projecten. 

12 projecten: 

- Omgaan met elkaar

- Maken van je eigen product

- Leren voor later

- Zorgen voor dieren

- Beleven van onze planeet

- Veilig in het verkeer

- Zorgen voor jezelf en anderen

- Omgaan met geld

- Leren van personen van vroeger

- Inrichten van je eigen omgeving 

- Omgaan met de natuur

- Veilig helpen

In de projecten waarmee we werken zijn zes maatschappelijke uitdagingen verwerkt waarvoor de kinderen staan, nu en in de toekomst. De kinderen worden in de projecten uitgedaagd om te werken aan:

- Persoonlijke ontwikkeling: voelen zich verantwoordelijk om zichzelf te ontwikkelen.

- Nemen van verantwoordelijkheid: voelen zich verantwoordelijk voor het welzijn en de welvaart van zichzelf.

- Maatschappelijke betrokkenheid: voelen zich betrokken bij het welzijn en de welvaart van iedereen.

- Bewust gedrag ten aanzien van ons ecosysteem: voelen zich betrokken bij het behoud van onze planeet.

- Informatiedeskundigheid: voelen zich betrokken bij het zorgvuldig gebruik van informatie(stromen).

- Duurzame samenwerking: voelen zich betrokken bij duurzame organisaties.

Leerlingen werken onderzoekend en ontwerpend, met de hele groep en in kleine groepjes,  waarbij toegewerkt wordt naar een projectresultaat met focus op het proces. Deze vorm van onderwijs zorgt voor betekenis en inzicht, het sluit aan bij de belevingswereld van het kind. Kinderen verdiepen hun kennis, bouwen aan hun competenties en raken in de tussenruimte die onze school vormt, steeds meer betrokken bij de maatschappij.

Lezen

Wij vinden het belangrijk dat leerlingen met veel plezier lezen. Lezen is een vaardigheid die je in de rest van het leven nodig hebt, die je binnenwereld verrijkt en je helpt om kennis over andere dingen te vergaren. We besteden daarom op Klein Amsterdam veel aandacht aan lezen. Iedere dag starten de leerlingen met lezen, ofwel gezamenlijk, ofwel individueel in de kring. In groep 3 werken we met de methode Lijn 3 voor aanvankelijk en technisch lezen, om een solide basis te creëren die er voor zorgt dat leesplezier en leesbekwaamheid met de juiste stimulans verder kunnen groeien in de jaren daarna.

Taal

Elke ochtend werken de leerlingen aan taal. We hebben op Klein Amsterdam aandacht voor schriftelijke vaardigheden, taalinzicht en hebben extra aandacht voor mondelinge taalvaardigheid. Voor spelling en grammatica gebruiken we de methode van Staal, voor schrijven de methode van Klinker. Deze methoden werken veel met herhaling, waardoor routine ontstaat in de taalvaardigheid. Naast de methoden is taal verweven in de projecten op allerlei manieren. Door middel van onder andere presenteren, samenvatten en denkvragen, zorgen de projecten voor meer inzicht en taalvaardigheid.

Rekenen

Naast taal werken we elke ochtend aan rekenen met de methode Getal en Ruimte junior. Het is een gestructureerde overzichtelijke methode waarbij 1 onderwerp per week behandeld wordt. Omdat de opdrachten ingedeeld zijn in 'basis' en 'extra' oefeningen kunnen we goed aansluiten op de ontwikkelingsfase van het kind. voor sterke rekenaars is er uitdaging in de vorm van 'meesterwerk'. 

Wereldoriëntatie

Het projectonderwijs van Jeelo ondersteunt de leerlingen in het ontdekken van de wereld om hen heen in al haar facetten. Het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden is geïntegreerd in Jeelo. De leerlingen ontwikkelen digitale vaardigheden, leren samenwerken, kritisch denken, ontwerpen, onderzoeken, presenteren en samenvatten. Ook de kennis van aardrijkskunde, topografie en geschiedenis wordt in ons projectonderwijs behandeld. Ons doel is om de leerlingen te ondersteunen in hun ontwikkeling om betrokken te zijn en volledig te kunnen functioneren in de maatschappij. 

Kunstzinnige en creatieve vorming

Creativiteit loopt als een rode lijn door ons onderwijs heen. Dit zit in de rijke materialen, het onderzoekend leren en de ruimte om te experimenteren, het stimuleren van intrinsieke motivatie en het ontwikkelen van creatief en probleemoplossend denken en handelen.

Bewegingsonderwijs

Wij geloven dat het belangrijk is dat een kind voldoende beweegt en zo min mogelijk beperkt is fysiek. De gymlessen vinden zowel binnen als buiten plaats en de focus ligt voornamelijk op samenwerken middels teamsporten en minder op competitie. Naast gym is er aandacht voor dans en yoga en wisselen we gedurende de dag geconcentreerd werken af met ‘bewegen en stilstaan’, voor energie-regulatie. In deze korte momenten hebben we aandacht voor wat ons lichaam van ons vraagt om daarna weer geconcentreerd verder te kunnen werken. Vaak verweven we dit in de lessen, door in te spelen op de projecten waar we die dag mee bezig zijn. Bijvoorbeeld het combineren van tafels leren met ritmische beweging.

Engelse taal

Voor het leren van de Engelse taal gebruiken we vanaf groep 4 'Blink'. Blink speelt in op het ritme van de Engelse taal, de melodie van de woorden. Muziek brengt leerlingen in beweging, daarom worden in Blink de populairste liedjes van het moment gebruikt als basis voor de lessen. Alle vaardigheden komen aan bod: luisteren, lezen, spreken en schrijven. De lessen zijn motiverend en daagt leerlingen op hun eigen niveau uit en zorgen voor goede voorbereiding naar Engels op de middelbare school.

Spel

Voor de jongere kinderen is het belangrijk dat er genoeg tijd is voor vrij spel, om zo geconcentreerd leren langzaam op te bouwen en de energie te reguleren en nieuwsgierigheid naar de wereld om hen heen te stimuleren. Voor het vrije spel hebben we een grote verscheidenheid aan mooie materialen die aansluiten bij de projecten van Jeelo.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Naast het inwinnen en raadplegen van advies van collega's en overleg met specialisten in het onderwijsteam door de groepsleerkracht/mentor van het kind, zijn er vaste momenten waarin intern begeleider&directie nagaat of alle mogelijkheden voor basis- en extra ondersteuning worden benut. Dit wordt zo nodig ook samen met de onderwijsexpert van het samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV) gedaan. Het SWV wordt gevormd door reguliere en speciale scholen waarin afspraken worden gemaakt over de ondersteuning van kinderen om ze zo allemaal daadwerkelijk een goede onderwijsplek te kunnen bieden.

In het Schoolondersteuningsprofiel (korte versie, zie SOP op de website) en Schoolondersteuningsplan (uitgebreide versie) (SOP) van Klein Amsterdam staat beschreven -o.a. aan de hand van de onderwijsroute- hoe wij de ondersteuning van onze kinderen in het onderwijs vormgeven, hoe wij zorg dragen voor ‘inclusief onderwijs’ en welke expertises wij in huis hebben, dan wel buitenshuis vinden en betrekken. Klein Amsterdam staat in principe open voor alle kinderen, maar zullen wij wel goed bespreken of kinderen waarvoor meer hulp nodig is wij wel kunnen bieden. Om je op onze school te kunnen ontplooien moet je uit kunnen groeien tot iemand die redelijk zelfstandig kan functioneren. De onderwijsexpert is ook de brug naar eventuele gespecialiseerde extra ondersteuning. Als wij de noodzakelijke ondersteuning aan een leerling niet kunnen bieden, zullen wij in goed overleg met de ouders ervoor zorgen dat het kind een onderwijsplek krijgt op een school waar deze ondersteuning wel kan worden geboden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Hoewel de executieve functies (zie kopje: Werkhouding, taakaanpak en gedrag) op Klein Amsterdam dagelijks worden geoefend, wil Klein Amsterdam op termijn wellicht een aanbod opzetten voor de versterking van de executieve functies van kinderen die dit specifiek nodig hebben. Wij zullen in de toekomst ook meer kennis verwerven op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid door middel van specifieke training aan leerkrachten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Klein Amsterdam is de uitwerking van het onderwijsconcept 'Leren in de Tussenruimte'. Bij stichting Leren in de Tussenruimte zijn onderwijs en opvang integraal. De leerkrachten, vakdocenten en opvang/bso-medewerkers vormen samen één team, dat zich inzet voor een veilige en inspirerende leeromgeving voor alle kinderen. Ook de directie van de opvang werkt op dagelijkse basis nauw samen met schoolleiding. Zij zorgen samen voor het kindcentrum en dragen zorg voor een soepele overgang van (voorschoolse) opvang naar basisschool en voor het zichtbaar maken van de doorlopende ontwikkeling van alle kinderen. 

Wij voorzien in voorschoolse opvang en dagopvang voor het jonge kind, waarna het kind naadloos verder kan in een bekende omgeving met vertrouwde gezichten bij de school en de buitenschoolse opvang.

Terug naar boven