Oecumenische basisschool De Catamaran

Bentinckstraat 78 1051 GN Amsterdam

Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Catamaran

Het team

Toelichting van de school

De Catamaran werkt met een zeer ervaren en stabiel team, waarvan een groot deel van de leerkrachten al 5-25 jaar werkzaam is op de school. Veel leerkrachten werken fulltime en kennen de leerlingen in de verschillende leerjaren goed omdat zij zelf al eerder les hebben gegeven aan andere leerjaren. Hierdoor is er een eenduidig pedagogisch beleid en een cultuur waarbij leerkrachten niet alleen hun eigen leerlingen aanspreken op gewenst en minder gewenst gedrag, maar ook de andere leerlingen binnen de school. Dit zorgt voor voorspelbaarheid, structuur en helderheid omtrent verwachtingen richting de leerlingen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien een teamlid afwezig is door ziekte of andere omstandigheden, worden de volgende stappen doorlopen: 

  1. Parttime leerkrachten worden gevraagd om in te vallen.
  2. De IB-er vervangt, indien dit past in haar werkzaamheden.
  3. Eventueel externe inzet via Lukida, Dit is Wijs, De Verhalenfabriek, ZZP-leerkracht of een bevoegde ouder.
  4. De kinderen worden verdeeld volgens het verdeelrooster met van tevoren klaar gelegd werk.

Indien een onderbouwgroep bemenst moet worden, worden de leerlingen niet verdeeld.

Wanneer alle voorgaande stappen niet kunnen of lukken, wordt er aan de ouders gevraagd hun kind thuis te houden

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons onderwijs is georganiseerd in leerstofjaarklassen en de lessen worden voornamelijk klassikaal gegeven. Er wordt gewerkt met het expliciete directe instructiemodel (EDI), waardoor de les doelgericht en interactief wordt gegeven. Gedurende iedere les ziet de leerkracht wie de doelen wel of niet beheerst en kan daarop anticiperen, zodat er direct een gerichtere instructie kan worden gegeven. Aan het eind van de les wordt er gereflecteerd op het lesdoel en wordt er waar nodig een extra instructie ingepland.  

Ons reken- en spellingonderwijs wordt gegeven met behulp van de methodes “Getal en Ruimte Junior” en “Staal". Ons wereldoriëntatieonderwijs wordt aangeboden met behulp van Blink Wereld, waarbij we Blink Lezen gebruiken als methode voor begrijpend lezen. We zijn op weg naar een zo thematisch mogelijk aanbod waar het taal en wereldoriëntatie betreft.  

Wat taal betreft, zijn we in het proces om onze eigen (methode-onafhankelijke) taalactiviteiten te ontwerpen en deze per leerstofjaar te bewaren in een “bibliotheek” Op deze manier kunnen we ons taalaanbod verrijken en integreren in het thematisch onderwijs. We houden nauwlettend in de gaten dat we hierbij voldoen aan de kerndoelen en doorgaande leerlijnen.  

Om te komen tot goede resultaten werken wij met methoden die ons in staat stellen de kerndoelen en referentieniveaus te behalen alsook de vorderingen van de leerlingen te kunnen volgen. De methoden die wij gebruiken zijn zo gekozen, dat: 

  • de leerstof een doorgaande lijn heeft en leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces doorlopen;
  • dat de leerstof tegemoet komt aan verschillen tussen leerlingen en wordt afgestemd op de ontwikkeling van de leerlingen, in het bijzonder voor de leerlingen die extra zorg behoeven;
  • dat de leerlingen gebruik leren maken van ICT;
  • dat de leerlingen worden voorbereid op het vervolgonderwijs. 

Alle groepen krijgen alle groepen een half uur per week muziekles van een vakdocent; er wordt gezongen en er worden muziekinstrumenten bespeeld. Bij ons op school krijgen alle groepen 2 keer per week gymles in een volledig ingerichte gymzaal. Alle groepen krijgen 2 keer per week gym van een bevoegde gymleerkracht.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Elke basisschool moet haar onderwijs zo inrichten dat de leerlingen in acht schooljaren ten minste 7520 uren onderwijs krijgen. Dit is wettelijk bepaald. In de eerste vier schooljaren zijn dit ten minste 3520 uren en in de laatste vier schooljaren ten minste 3760 uren.  

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zorgplicht 

Zorgplicht betekent dat het schoolbestuur en de school voor iedere leerling die op de school zit of zich aanmeldt en voor wie ook plek is, voor passend onderwijs moeten zorgen. Hierbij moeten zij eerst nagaan wat de school zelf kan doen, met of zonder extra ondersteuning. Belangrijk bij de uitvoering van de zorgplicht is dat de school met?ouders overlegt wat de onderwijsbehoefte van de leerling is en welke ondersteuning hierbij het beste past. Klik hier voor meer informatie over passend onderwijs en zorgplicht.   

Wat houdt Passend onderwijs in? 

Passend onderwijs wil zeggen dat de school waar uw kind is ingeschreven de hulp en begeleiding moet bieden die uw kind nodig heeft. Als uw kind meer hulp of ondersteuning nodig heeft dan de school van uw kind kan bieden, dan zal de school, samen met u, een andere school voor uw kind moeten zoeken. Het initiatief ligt dus steeds bij de school van uw kind. U hoeft niet zelf op zoek.    

In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school van uw kind staat beschreven welke hulp en ondersteuning de school al in huis heeft. Denk aan rekenspecialisten, deskundigen op het gebied van dyslectie etc. De school kan als dat nodig is ook specifieke ondersteuning in huis halen, bijvoorbeeld advies van-, of begeleiding door een (gedrags)deskundige, een logopedist of een psycholoog.??     

Naast deskundigheid en expertise die aanwezig is in de school, of die door de school in huis kan worden gehaald, spelen ook andere factoren een rol. Zo kan binnen een kleine klas vaak meer begeleiding worden geboden dan binnen een klas met veel leerlingen. En niet elke school heeft een lift voor kinderen die slecht ter been zijn of niet kunnen lopen.??    

Soms blijkt dat het echt niet lukt om een kind binnen de eigen school passend onderwijs te bieden. In die situaties zal de school het samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV) vragen om met de school mee te kijken en te beoordelen of een kind een andere vorm van onderwijs nodig heeft. Bijvoorbeeld speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO). Als het gaat om een kind met een taalontwikkelingsstoornis en het de school niet lukt om passend onderwijs te geven, dan kan het kind ook naar een speciale school. Het is dan niet het SWV maar een organisatie genaamd Kentalis die de beoordeling doet.    

Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen 

Alle schoolbesturen in Amsterdam en Diemen hebben samen en op grond van de wet, een samenwerkingsverband opgericht. Het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV). Dit SWV ondersteunt en adviseert de aangesloten scholen bij de uitvoering van passend onderwijs.    

Kijk voor meer informatie over passend onderwijs in Amsterdam en Diemen op de website van het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen www.swvamsterdamdiemen.nl. U kunt het Samenwerkingsverband als volgt bereiken:   

Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen 

Bijlmerdreef 1289-2 

1103 TV Amsterdam 

T: 020 7237100 

E: secretariaat@swvamsterdamdiemen.nl    

Samenwerking met de gemeente voor jeugdhulp  

Onze school vindt een goede samenwerking met jeugdhulp heel belangrijk. De school werkt daartoe samen met de Ouder- en Kindteams van de gemeente. Heeft u vragen of zorgen over uw kind, neem dan contact op met de ouder- en kindadviseur van onze school. Dat is Jiska Koopman en zij is bereikbaar via mail: ji.koopman@oktamsterdam.nl of op telefoonnummer 06-28951972.    

Medezeggenschap bij passend onderwijs

Er zijn verschillende medezeggenschapsorganen betrokken bij passend onderwijs:

  • Medezeggenschapsraad van de school: de MR van de school is samengesteld uit leerkrachten en ouders en heeft adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel.
  • Ondersteuningsplanraad: dit is de medezeggenschapsraad van het Samenwerkingsverband. Deze raad heeft instemmingsrecht op het ondersteuningsplan. Hierin staan de afspraken van de schoolbesturen die zorgen dat alle kinderen een passende onderwijsplek krijgen. De raad in Amsterdam Diemen bestaat uit tien personen: vijf ouders en vijf personeelsleden van de scholen.
  • GMR van de schoolbesturen: de besturen waar meerdere scholen onder vallen hebben een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. In de GMR zitten vertegenwoordigers van de MR’s van de scholen. De GMR heeft formeel geen rol in de medezeggenschap op passend onderwijs. Toch heeft zij een belangrijke rol. Het budget voor extra ondersteuning wordt in het Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen geheel toebedeeld aan de besturen. De GMR heeft informatierecht en daarmee inzicht in de wijze waarop het schoolbestuur de toewijzing van extra ondersteuning organiseert. De GMR kan gevraagd of ongevraagd advies uitbrengen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij zijn continu bezig om ons passend onderwijs goed te houden en te verbeteren/te verstevigen. Ook dit jaar gaan wij dit doen; het zorgbeleid wordt over de drie locaties heen gespreid en we gaan uniform werken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven