Wat is de klachtenregeling?
Vertrouwenspersoon en klachtenregeling
Als je ergens vragen over hebt, of als je iets dwars zit, nodigen we je uit om zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Veruit de meeste vragen of klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school kunnen we in goed overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding afhandelen.
Zowel de school als het bestuur spannen zich in om een veilig (school) klimaat voor alle leerlingen en andere betrokkenen van de organisatie te creëren. Een veilig (school) klimaat is in onze ogen de gezamenlijke verantwoordelijkheid van allen die bij onze scholen/organisatie betrokken zijn; personeel, ouders en leerlingen van de ASKO.
Als de onvrede blijft bestaan kun je een beroep doen op de klachtenregeling. Je kunt op twee manieren een klacht bij ons indienen:
Manier 1: Behandeling op schoolniveau
Als je vragen hebt over bijvoorbeeld een voorval op school, de begeleiding van kind(eren) op school of de manier waarop de school hen beoordeelt, dan kun je een afspraak maken met de leerkracht, eventueel in bijzijn van de intern begeleider. Een tweede mogelijkheid is een afspraak met de directie. Vaak kunnen vragen op deze manier tot ieders tevredenheid op schoolniveau afgehandeld.
Contactpersoon Op iedere ASKO -school is tenminste één contactpersoon die verbonden is aan de klachtenregeling. Alle betrokkenen van een school kunnen bij een contactpersoon terecht met vragen c.q. klachten van welke aard dan ook, als je daarover niet met de directie in gesprek kunt gaan. De contactpersoon biedt een luisterend oor en kan een melder van een klacht steunen bij het vinden van een oplossing en betrokkene de juiste weg wijzen binnen de school. Ook kan een contactpersoon iemand die een klacht meldt ondersteunen bij het volgen van de procedures om een klacht, indien nodig, aanhangig te maken. Op onze school is Anouk Hetjes, leerkracht van groep 6, de contactpersoon. Anouk werkt op woensdag, donderdag en vrijdag. Haar mail-adres: [email protected]
Manier 2: a. Raadplegen van een vertrouwenspersoon
Het komt voor dat het gesprek op school niet goed mogelijk is. Het raadplegen van een vertrouwenspersoon is dan een mogelijkheid. De ASKO beschikt over twee externe vertrouwenspersonen. Een vertrouwenspersoon kan, naast het geven van advies, met instemming van de klager, nagaan of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. Hij/zij gaat met de melder van de klacht na of een gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een schriftelijke klacht bij het bevoegd gezag (= College van Bestuur) van de ASKO en/of de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC) (ook wel Landelijke Geschillencommissie Onderwijs genoemd). Het besluit om een klacht in te dienen ligt bij de ouder.