<a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De leerlingen van de Professor Burgerschool hebben één gemeenschappelijk kenmerk: slechthorendheid. Op basis van audiologisch onderzoek is een gehoorverlies vastgesteld tussen 35 en 80 decibel bij het beste oor zonder gehoortoestel. De leerling is wat betreft de communicatie aangewezen op het gesproken Nederlands aangevuld met ondersteunende gebaren. Er is sprake van een beperking in de onderwijsparticipatie die blijkt uit een leerachterstand of een zeer geringe communicatieve redzaamheid. Al onze leerlingen hebben een (zeer) intensieve begeleiding van de talige en communicatieve ontwikkeling nodig. Het is daarbij van essentieel belang dat de leerstof in veel gevallen gevisualiseerd wordt en ondersteund met gebaren wordt aangeboden. De leerlingen op onze school hebben een intelligentiequotiënt van minimaal 70. Daarnaast vormen onze leerlingen een afspiegeling van de Nederlandse bevolking.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De landelijke opdracht om te komen tot inclusiever onderwijs wordt gehoord. Ook VierTaal zet zich extra in om in deze uitdagende opdracht een waardevolle bijdrage te leveren vanuit de eigen expertise. VierTaal vat haar missie samen in de slogan:
‘Gelijke kansen door verschil te maken’.
Daarbij hebben we drie concrete ambities geformuleerd:
1. Gelijkwaardige participatie
We willen cluster 2 leerlingen toerusten en voorbereiden op een gelijkwaardige participatie in de maatschappij.
2. Naar meer inclusief
Wij dragen bij aan onderwijs en begeleiding in een zo inclusief mogelijke setting, in samenwerking met het regulier onderwijs. Thuisnabij en meer inclusief waar het kan, speciaal als het moet en altijd in verbinding met de maatschappij.
3. Expertise & kwaliteit
Het onderwijs en de begeleiding is specifiek gericht op de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden en redzaamheid voor slechthorende leerlingen &leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis en wordt uitgevoerd volgens de laatste inzichten (VierTaal Instellingsplan 2021-2024, VierTaal november 2021)
Kinderen met gehoorproblematiek mogen vanaf 2 1/2 jaar naar school. Deze kinderen krijgen dispensatie vanuit de onderwijsinspectie en mogen in gespreken worden op een cluster 2 school.