Professor H. Burgerschool

Jan Sluijtersstraat 5 1062 CJ Amsterdam

Schoolfoto van Professor H. Burgerschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Intern wordt de vervanging geregeld

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

De ontvangen personeelsgegevens bieden geen goede weergave van de werkelijke situatie op de school. Lees de toelichting van de school.

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Overige leerjaren

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De leerlingen van de Professor Burgerschool hebben één gemeenschappelijk kenmerk: slechthorendheid. Op basis van audiologisch onderzoek is een gehoorverlies vastgesteld tussen 35 en 80 decibel bij het beste oor zonder gehoortoestel. De leerling is wat betreft de communicatie aangewezen op het gesproken Nederlands aangevuld met ondersteunende gebaren.   Er is sprake van een beperking in de onderwijsparticipatie die blijkt uit een leerachterstand of een zeer geringe communicatieve redzaamheid. Al onze leerlingen hebben een (zeer) intensieve begeleiding van de talige en communicatieve ontwikkeling nodig. Het is daarbij van essentieel belang dat de leerstof in veel gevallen gevisualiseerd wordt en ondersteund met gebaren wordt aangeboden. De leerlingen op onze school hebben een intelligentiequotiënt van minimaal 70. Daarnaast vormen onze leerlingen een afspiegeling van de Nederlandse bevolking.   

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De landelijke opdracht om te komen tot inclusiever onderwijs wordt gehoord. Ook VierTaal zet zich extra in om in deze uitdagende opdracht een waardevolle bijdrage te leveren vanuit de eigen expertise. VierTaal vat haar missie samen in de slogan:  

Gelijke kansen door verschil te maken’.

Daarbij hebben we drie concrete ambities geformuleerd:

1. Gelijkwaardige participatie

We willen cluster 2 leerlingen toerusten en voorbereiden op een gelijkwaardige participatie in de maatschappij.

2. Naar meer inclusief

Wij dragen bij aan onderwijs en begeleiding in een zo inclusief mogelijke setting, in samenwerking met het regulier onderwijs. Thuisnabij en meer inclusief waar het kan, speciaal als het moet en altijd in verbinding met de maatschappij.

3. Expertise & kwaliteit

Het onderwijs en de begeleiding is specifiek gericht op de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden en redzaamheid voor slechthorende leerlingen &leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis en wordt uitgevoerd volgens de laatste inzichten (VierTaal Instellingsplan 2021-2024, VierTaal november 2021)

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderen met gehoorproblematiek mogen vanaf 2 1/2 jaar naar school. Deze kinderen krijgen dispensatie vanuit de onderwijsinspectie en mogen in gespreken worden op een cluster 2 school. 

Terug naar boven