Basisschool Het Wespennest

Breedveld 6 1025 PZ Amsterdam

Schoolfoto van Basisschool Het Wespennest

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Lesvorderingen worden nauwgezet bijgehouden. Resultaten van toetsen uit onze methodes worden geregistreerd in Parnassys, onze digitale leerlingvolgsysteem. Daarnaast kennen we de niet-methodegebonden toetsen en de Cito-toetsen. Met deze toetsen kunnen we de prestaties van onze leerlingen vergelijken met andere leerlingen uit het land. Ook deze worden opgeslagen in ParnasSys. Met behulp van de Cito-toetsen worden de resultaten van het kind met de landelijke norm vergeleken. Belangrijk voor de interpretatie is, of de vaardigheden en de kennis van het kind een stijgende lijn vertonen. Dit heeft een signaleringsfunctie voor de leerprestaties van het kind. Het kan samen met de observaties van de leerkracht aanleiding zijn om het kind in de komende periode extra te gaan observeren, begeleiden, extra oefen- of verrijkingsstof aan de bieden of om een nader onderzoek in te stellen. Het kan ook een signaal voor de leerkracht zijn dat de lesstof nog niet beheerst is en hij/zij het anders moet uitleggen of nog eens moet herhalen. Of het kan juist een signaal zijn dat de stof te gemakkelijk is en dat het kind extra uitdaging en verdieping nodig heeft.

Twee keer per jaar analyseren wij op schoolniveau de methode onafhankelijke toetsen. Data verzamelen is voor ons interessant om van te leren. Het is een foto van het moment. Hoe ziet de film eruit die ons leidt naar dit moment? Wat ging goed en wat kan beter?

En wat gaan wij doen om eventueel in te grijpen wanneer wij een dalende lijn zien ontstaan? Naar aanleiding van deze analyse stellen wij doelen en interventies om te komen tot onze doelstellingen

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het geven van een schooladvies is altijd weer een serieuze zaak. Niet alleen de resultaten op de toetsen tellen mee maar ook het dagelijkse werk en vaak zijn het de werkhouding, inzet en zelfstandigheid van een kind die de doorslag geven. We betrekken ouders en kinderen zo optimaal mogelijk bij dit advies.

Vervolgens heeft Amsterdam een enorme verscheidenheid aan middelbare scholen, sommigen categoraal, andere met gemengde brugklassen en er zijn ook scholen met een heel brede brugklas. Waar nodig adviseren we ouders en kinderen te kiezen voor een bepaalde school of schooltype om daarmee zo goed mogelijk aan te sluiten bij de wijze waarop het kind zich ontwikkelt en de talenten die wij bij het kind hebben gezien en bevorderd.

Over het algemeen kunnen wij stellen dat onze leerlingen een passend advies meekrijgen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een Jenaplanschool is een gemeenschap van kinderen, (groeps-)medewerkers en ouders. Juist omdat kinderen zoveel van elkaar verschillen, kunnen ze veel van elkaar leren. Om die reden worden ze op een Jenaplanschool in stamgroepen geplaatst die bestaan uit kinderen van verschillende leeftijden, zoals dat ook in een gezin het geval is. Elke stamgroep heeft een groepslokaal, die samen met de kinderen is ingericht en wordt beheerd. Zo leren ze verantwoordelijk te zijn voor hun eigen ruimte.

De kinderen:

Het onderwijs op een Jenaplanschool is gericht op het opvoeden van kinderen en omvat daarom veel meer dan het aanleren van alleen schoolse kennis. Kinderen leren door deel te nemen aan de vier basisactiviteiten van het Jenaplanonderwijs: spreken, werken, spelen en vieren. In de schoolgemeenschap proberen alle teamleden ‘pedagogische situaties’ te creëren, dat wil zeggen omstandigheden waarin kinderen zich prettig en veilig voelen en hun leergierigheid wordt geprikkeld.

De medewerkers:

Groepsmedewerkers functioneren op een Jenaplanschool als professionele opvoeders. De groepsmedewerker beschikt over een pedagogische houding die gekenmerkt wordt door echtheid, belangstelling voor kinderen en hun leef- en belevingswereld, respect, fijngevoeligheid en wederkerigheid, uitdaging tot groei, maatschappelijk engagement en een democratische houding, speelsheid en humor.  

De ouders:

Ouders hebben een deel van de opvoeding van hun kinderen aan de school overgedragen, maar ze spelen in het onderwijs op allerlei niveaus een belangrijke rol. Als ouder, school en kind vorm je samen een gemeenschap waarbij het van belang is samen op te trekken, samen het kind te volgen en uit te dagen. Hiervoor vinden we het belangrijk regelmatig met ouders te overleggen over hun eigen kind maar ook over ontwikkelingen op de school als geheel. We betrekken de ouders dan ook actief bij verschillende onderdelen van het leerproces.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Zorgen
  • Communiceren en reflecteren

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school valt onder het basistoezicht van de inspectie.

In november 2021 bezocht de inspectie voor het laatst onze school. Zij gaf daarbij het oordeel 'voldoende', nadat zij eerder -in 2019- tot een negatief oordeel was gekomen.

Na 2021 is de school verder gegroeid in kwaliteit, door het opzetten van een goede zorgstructuur, en het verder verbeteren van de didactiek. Ook zijn steeds meer elementen van het Jenaplanonderwijs zichtbaar.

Terug naar boven