Basisschool Het Wespennest

Breedveld 6 1025 PZ Amsterdam

Schoolfoto van Basisschool Het Wespennest

Het team

Toelichting van de school

De medewerkers op het Wespennest zijn als volgt verdeeld:

9 fte groepsmedewerkers (verdeeld over 9 stamgroepen)

0,4 fte ondersteuning en ziektevervanging

0,6 fte Remedial Teaching

0,475 fte vakleerkracht gym

0,2 fte vakleerkracht muziek en drama

0,8 fte directie

0,6 fte IB

0,6 fte bouwcoördinatoren; zij zijn tevens reken-, taal- en cultuurspecialisten

0,2 fte schoolcoach/stagebegeleider

0,2 fte specialist hoog- en meerbegaafden

0,6 fte administratie

Daarnaast hebben we vrijwilligers voor conciërgetaken, leesondersteuning en bibliotheek

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Gelukkig hebben we ook dit jaar de reguliere formatie kunnen invullen. Alle groepen zijn bemenst  met goede leerkrachten.

In de hedendaagse tijd van het lerarentekort is het vinden van invallers een grote uitdaging. Op het Wespennest streven we altijd naar continuïteit. Toch gebeurt het soms dat er medewerkers, om wat voor reden dan ook, verlof opnemen of uitvallen. Dan gaan we hard op zoek naar invallers.

Hierbij maken we gebruik van de invalpoule van ASKO. Hierin werken invallers die bekend zijn bij ons bestuur en ook door hen worden opgeleid en gecoacht. Daarnaast zijn we een samenwerking aangegaan met twee professionele (inval)organisaties: Team1001 en Lukida. Deze laatste verzorgt veelal creatieve lessen. Bewust gaan we dit jaar niet meer in zee  met de commerciële invalpoules. De tarieven zijn fors hoger en ze houden de leerkrachten (veelal ZZP-ers) weg uit de reguliere arbiedsmarkt.

Wanneer het echt niet mogelijk is, een invaller te vinden, hanteren we een noodplan:

- Bij de onderbouw wordt de groep verdeeld over de twee andere groepen.

- Een teamlid met ambulante taken valt in in de desbetreffende groep. Aangezien hierdoor andere taken in het gedrang komen, hanteren we hierin een maximum.

- De groep wordt verdeeld over de andere groepen van de school.

- Uiteindelijk kan het dus ook voorkomen, dat een groep naar huis gestuurd moet worden. Het is dus verstandig ook thuis hiervoor een 'noodplan' te hebben. Wanneer deze situatie zich voordoet, melden we dat zo snel mogelijk in Parro.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Naast het werken in de stamgroep waarbij kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in de groep zitten wordt er ook iedere dag op vaste momenten gewerkt in instructiegroepen. Bijvoorbeeld rekenen en spelling worden op jaargroepniveau gevolgd. Hierdoor houden de kinderen ook contact met de leeftijdsgenoten in de andere groepen én het zorgt er voor dat alle medewerkers van een bouw alle kinderen goed kennen.

Wij werken met de volgende stamgroepen:

Onderbouw: Groep 1-2 (3 groepen)

Middenbouw: Groep 3 (1 groep) en Groep 4-5 (2 groepen)

Bovenbouw: Groepen 6-7 (2 groepen) en Groep 8 (1 groep)

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw richten we ons op de brede ontwikkeling van het kind. We stimuleren de cognitieve ontwikkeling (het vergroten van kennis en vaardigheden), de motorische ontwikkeling, de taakgerichtheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling (het omgaan met jezelf, anderen en omgeving) in een rijke spel-leer omgeving.

Jonge kinderen leren spelenderwijs, door ervaring. Het onderwijs en de inrichting van de groep zijn daarop afgestemd. Tijdens een dagdeel wisselen individuele en groepsmomenten elkaar af. 

Gedurende de dag komen onze vier basisactiviteiten aan bod: het gesprek, het werk, het spel en de viering. Al onze doelen worden zoveel mogelijk verwerkt in het thematisch aanbod. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Ons ritmisch weekrooster is zo ingevuld, dat we voldoen aan de kerndoelen, die vastgesteld zijn door de overheid. Met name in de ochtenden besteden we veel tijd aan de 'basisvakken': rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen.

Onze Jenaplanschool vindt het van groot belang om naast de cognitieve vaardigheden aandacht te besteden aan vaardigheden die passen bij onze 10 uitgangspunten (zie paragraaf 1.2). Dit valt niet te meten in tijd. Dit zijn vaardigheden die kinderen gedurende de dag in verschillende situaties leren.

Wereldoriëntatie is het hart van ons Jenaplanonderwijs en omvat meer dan alleen aardrijkskunde, biologie en natuur. Het omvat ook levensbeschouwing, burgerschapsonderwijs, wetenschap en techniek en onderzoekend leren.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Enkele van onze kinderen volgen (deels) een eigen leerlijn die gemonitord wordt door de intern begeleider (IB). Dit zijn zowel kinderen die een vertraagde ontwikkeling doorlopen als ook kinderen die (voor een vak) versnellen.

Hoewel het grootste deel van de begeleiding door de groepsmedewerker gebeurt mogen deze kinderen ook rekenen op begeleiding door de remedial teacher (RT).

Wij hebben op school relatief veel kinderen met dyslexie. De IB'er en RT'er volgen het dyslexieprotocol en begeleiden de kinderen waarvoor een aanvraag loopt of is gehonoreerd.

Ons ondersteuningsprofiel vindt u hier op onze website.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We proberen alle kinderen zo goed mogelijk te bedienen. Momenteel wordt bekeken hoe we meer gebruik kunnen maken van de expertise binnen ASKO en binnen het SamenWerkingsVerband.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze kinderen komen van verschillende situaties.

Sommigen zijn tot ze naar school gaan thuis, anderen komen van een van de vele peuterspeelzalen, voorscholen of kinderdagverblijven in de buurt. Indien de ouders hiervoor toestemming hebben gegeven, ontvangen wij van de meeste peuterspeelzalen/ kinderdagverblijven/voorscholen een overdracht voor de kinderen die bij ons op school komen.

Samen met het kennismakingsgesprek dat wij met de ouders voeren vormt dit een goed beeld van het kind op dat moment.

Terug naar boven