Alexander Roozendaalschool

Jan Tooropstraat 13 1062 BK Amsterdam

  • Schoolfoto van Alexander Roozendaalschool
  • Schoolfoto van Alexander Roozendaalschool
  • Schoolfoto van Alexander Roozendaalschool
  • Schoolfoto van Alexander Roozendaalschool

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Goed kunnen leren en werken kan alleen in een sociaal en fysiek veilige omgeving. Dit uit zich in de manier waarop wij met elkaar omgaan in en om de school. En in de toestand van het gebouw, het schoolplein en de omgeving van de school. Naast de feitelijke onveiligheid en incidenten speelt ook de beleving van veiligheid een rol: leerlingen en medewerkers moeten zich in en om de school veilig kunnen voelen, de zogenoemde sociale veiligheid.  Pesten en fysiek geweld zijn factoren die een school in sociaal opzicht onveilig maken. Daarbij is het van belang om voor ogen te hebben dat bijvoorbeeld pesten ook via ‘social media’ plaatsvindt. Binnen ons veiligheidsbeleid maken wij een onderscheid tussen sociale en fysieke veiligheid. Veel van het veiligheidsbeleid is voor alle scholen binnen VierTaal hetzelfde. Daarnaast hebben we specifiek voor onze school een aantal maatregelen ontwikkeld.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Gedragsregels
  • Sociaal/Fysiek veilig
  • Humaniteit

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Toelichting van de school

Het blijkt dat leerlingen die tussentijds de school verlaten grotendeels uitstromen naar het reguliere basisonderwijs (35%). Een derde van de tussentijdse schoolverlater stroomt uit naar het speciaal basisonderwijs (sbao) (30%). Gemiddeld verlaat 15% de school tussentijds naar een andere vorm van Speciaal Onderwijs

Het blijkt dat, van de eindschoolverlaters, gemiddeld 70% naar het voortgezet speciaal onderwijs (nagenoeg altijd het VierTaal College Amsterdam) gaat. Van deze groep gaat ongeveer 2/3 naar de schakelklas VMBO B-K en de ongeveer 1/3 naar de schakelklas PRO.Van de leerlingen die uitstromen naar regulier VO gaan de meeste leerlingen naar het praktijkonderwijs. Ongeveer 15 % stroomt uit naar het VMBO, waarbij in de meeste gevallen extra ondersteuning wordt ingezet door plaatsing op LWOO.De school streeft er naar om bij de einduitstroom 70% uit te laten stromen naar het VSO cluster 2. Daarnaast zullen er, door aan te sturen op tijdig schoolverlaten tussentijds, zeer weinig leerlingen uitstromen naar een ander cluster, maar wel naar het SBaO. Hierbij is het streven dat 30% tot 40% van de tussentijdse uitstroom voor het 5e leerjaar plaatsvindt. Bij het tussentijds schoolverlaten ligt het streven op terugstroom naar het regulier basisonderwijs op 40 tot 50%. Dit jaar zijn deze streefdoelen behaald

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het bestuur van Stichting VierTaal herkent en erkent de bevindingen van de inspectie. VierTaal is een jonge organisatie die in de komende jaren een integraal kwaliteit managementsysteem opzet met het doel zich te certificeren voor de Landelijke Kwaliteitsnorm Speciaal Onderwijs.

Terug naar boven