Huibersschool Dalton basisschool

Jacob Geelstraat 48 1065 VT Amsterdam

  • Sporten is belangrijk! Alle kinderen krijgen 2 maal gym per week van onze vakleerkracht.
  • De rode loper ligt al voor u uitgerold. 
Wees welkom!
  • We halen de omgeving naar binnen en de leerlingen naar buiten, om zo ons onderwijs te verrijken en verdiepen.
  • Gezond eten en gedrag wordt gestimuleerd op de Huibersschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindtoetsresultaten zijn de afgelopen jaren 2 schooljaren omhoog gegaan op de Huibersschool. 

School heeft hard gewerkt aan de kwaliteitsverbetering en is van plan dit de komende jaren voort te zetten, door o.a. het eigenaarschap van leerlingen op hun leerproces te vergroten en aan te sluiten op de belevingswereld van de leerlingen.

Het percentage leerlinggewichten is landelijk aangepast naar beneden. Echter school is het niet eens met de wijze van toekenning van de leerlinggewichten.

School streeft er naar om de aan de eisen van de landelijke normen te voldoen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerlingen en leerkrachten zijn continu bezig in een proces van leergroei. De leerlingen bepalen (onder begeleiding van de leerkrachten) hun instructiebehoefte en de aanpak om de leerdoelen te behalen. Door gebruik te maken van de toetsresultaten van de methodes krijgen ze inzicht in het wel of niet behalen van de doelen. 

Daarnaast wordt in groep 2 t/m 8 de Midden en Eind toetsen van Cito afgenomen. Leerkrachten analyseren deze Cito toetsen met elkaar en presenteren aan elkaar de vervolgstappen. Zij stellen zich de vragen: hoe groot is de groei die elke leerling heeft gemaakt, welke interventies zijn er nodig, wat kan op school en wat kunnen ouders thuis eventueel inzetten, etc.?

De school bekijkt jaarlijks hoe de leerling-, groep- en schoolresultaten zijn en vergelijken de resultaten met het landelijk gemiddelde en met de schoolgemiddelden in de buurt. Elk half jaar worden n.a.v. de resultaten streefdoelen opgesteld per leerling, per groep en op schoolniveau.

Dit proces wordt elke keer met het hele team besproken.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Huibersschool geeft een advies dat past bij het kind. De basisschool is pas het begin van de schoolloopbaan van een kind. Na de basisschool maakt het kind een overstap naar het voortgezet onderwijs. Daar zijn nog heel veel mogelijkheden om door te stromen en je dromen waar te maken.

Op de Huibersschool wordt het advies VO vanaf groep 7 van elk kind opgesteld door de groepsleerkrachten van groep 7 en 8, de Intern Begeleider en de directeur. Er wordt gekeken hoe het kind werkt in de groep, hoe serieus het is met huiswerk en toetsen leren thuis, hoe de toetsen in de groep gaan en hoe het kind gescoord heeft voor de Cito toetsen. Dit advies wordt aan het eind van groep 7 tijdens een gesprek met ouder en leerling besproken. In groep 8 volgt in januari het definitieve advies. Ook hier zijn het kind en ouders uitgenodigd.

Wij realiseren ons dat dit een spannende tijd is voor ouders en kind. Daarom starten wij in groep 7 al met een voorlichtingsmiddag aan ouders, delen wij informatie uit in groep 8 en zorgen wij dat we de open dagen van de VO-scholen bij ouders en kind bekend maken.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Alle leerlingen moeten zich veilig kunnen voelen op school en met plezier en zelfvertrouwen elke dag de school kunnen binnen stappen.

In dit veilige klimaat is leren een positieve ervaring en alleen dan kunnen wij de allerbeste resultaten behalen.

Om dit veilige klimaat te kunnen waarborgen hebben wij als team een uitgebreid protocol samengesteld waarin wij met volgende hebben vastgelegd;

• Hoe wij leren Vreedzaam met elkaar om te blijven gaan.

• Hoe wij werken aan een klimaat waarin kinderen leren zelf verantwoordelijkheid te nemen en in staat zijn zorgzaam en respectvol te handelen naar hun omgeving toe.

• Welke hulp wij bieden als we zien dat een leerling dit lastig vindt.

• Wat wij doen als wij gedrag zien dat de veiligheid in de school kan aantasten. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samenwerken
  • verantwoordelijkheid
  • zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven