Kindercampus Zuidas

Antonio Vivaldistraat 15 1083 HP Amsterdam

  • De Kindercampus herbergt op dit moment meer dan 75 nationaliteiten. We hebben van ieder land een vlag.
  • Midden op de Zuidas hebben we een prachtige natuurtuin voor ontdekken en onderzoeken.
  • Ieder jaar houden de hoogste groepen een vlottenrace, aangemoedigd door de hele school!
  • Bij ieder thema gaan we de wereld in.
  • De vlonder wordt voor alles gebruikt, ook gewoon lekker lezen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Resultaten eindtoets schooljaar 2021-2022

In absolute aantallen zijn de groepen 8 (nog) erg klein. Als 1 leerling slecht resultaat haalt, gaat een gemiddelde dus relatief naar beneden.

De spreiding op de Kindercampus is erg groot en dat zien we in onze populatie ook duidelijk terug. We hebben hier zeer hoog presterende leerlingen (soms HB), maar ook leerlingen met leer/gedragsproblematiek. Daardoor scoren sommige leerlingen heel hoog, en sommige heel laag: een goede tussenmoot hebben wij veel minder.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar nemen we toetsen af, passend bij ons leerlingvolgsysteem. De toetsresultaten worden geanalyseerd door de leerkracht en de intern begeleider. De leerkrachten bespreken de resultaten met de intern begeleider en vergelijken deze met de schoolambities. Wanneer het nodig is wordt er actie ondernomen. Dit kan een groepsplan zijn voor een groepje kinderen of een handelingsplan voor een individuele leerling. 

Tweemaal per jaar bekijken we met het team de resultaten van de gehele school.

Naast de tweejaarlijkse toetsen nemen we methodegebonden toetsen af gedurende het hele schooljaar.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau. De uitslagen van de doorstroomtoets zullen in de schoolgids van schooljaar 2024-2025 voor het eerst zichtbaar zijn.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Kindercampus heeft wereldburgerschap hoog in het vaandel staan. Dit betekent dat we kinderen voorleven om respectvol en tolerant te zijn en benieuwd naar de ander.  Op de Kindercampus staat de brede ontwikkeling centraal. Kinderen ontwikkelen zich cognitief, sociaal en als persoon, of zoals Gert Biesta dit noemt, de ontwikkeling vindt plaats binnen drie domeinen: socialisatie (zijn binnen een gemeenschap), kwalificatie (cognitieve ontwikkeling) en subjectwording (worden wie je bent als persoon). 

We gaan ervan uit dat kinderen zich allereerst emotioneel vrij en nieuwsgierig voelen en zelfvertrouwen hebben om tot ontwikkeling te kunnen komen. 

Vervolgens koppelen we dit aan de brede bedoelingen, dit zijn doelen op langere termijn die betekenis geven aan datgene wat geleerd wordt, zoals taal en communiceren of onderzoeken, redeneren en probleem oplossen.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen werken en samen leven
  • Wereldburgerschap
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven