Kindercampus Zuidas

Antonio Vivaldistraat 15 1083 HP Amsterdam

  • De Kindercampus herbergt op dit moment meer dan 75 nationaliteiten. We hebben van ieder land een vlag.
  • Midden op de Zuidas hebben we een prachtige natuurtuin voor ontdekken en onderzoeken.
  • Ieder jaar houden de hoogste groepen een vlottenrace, aangemoedigd door de hele school!
  • Bij ieder thema gaan we de wereld in.
  • De vlonder wordt voor alles gebruikt, ook gewoon lekker lezen.

Het team

Toelichting van de school

Op de Kindercampus werken we met een enthousiast en divers team. Veel leerkrachten hebben naast hun baan als leerkracht ook een andere professie, dat verrijkt ons OGO onderwijs.

Op de Kindercampus werken naast de groepsleerkrachten ook leerkrachten met een speciale taak. Zo hebben we een leerkracht voor Nederlands als tweede taal, een leerkracht Kleine klas (voor leerlingen met een specifieke onderwijsondersteuningsvraag), een leerkrachtbegeleider, een onderwijsassistent, een vakleerkracht voor gym en voor muziek en een Worldclass-leraar (onze nieuwkomersgroep). 

De directeur vormt samen met de drie bouwcoördinatoren en de twee IB-ers het MT (managementteam). 

De bouwcoördinatoren geven samen met de leraren uit hun bouw vorm aan het dagelijkse onderwijs. 

We hebben een bouwcoördinator voor de groepen 1,2 en 3 (onderbouw), voor de groepen 4 en 5 (middenbouw) en voor de groepen 6 t/m 8 (bovenbouw). Alle bouwcoördinatoren zijn op donderdag ambulant. 

Naast bovenstaande hebben we twee IB'ers (intern begeleider). De IB-er geeft samen met de leerkrachten vorm aan het onderwijs voor kinderen die een specifieke onderwijsondersteuningsvraag hebben. Ook voert de IB-er alle kennismakingsgesprekken met ouders van nieuwe leerlingen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op de Kindercampus proberen we zoveel mogelijk te vervangen. We hebben een vaste invallers, maar maken ook gebruik van Lukida, Karibu en de Verhalenfabriek. Dit zijn bureaus voor invalkrachten die een min of meer creatief programma aanbieden. 

Soms is het mogelijk dat een parttimer tijdelijk meer dagen werkt. De IB-er, bouwcoördinatoren of Kleine klas leerkracht worden zelden ingezet voor inval, aangezien zij dan niet hun eigen werkzaamheden kunnen doen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Naast de vakleerkrachten voor muziek en gymnastiek hebben wij nog een onderwijsassistent voor ondersteuning bij VVE in de onderbouwgroepen en voor ondersteuning in de groepen 3 t/m 8. In de groepen 1-2 werkt ook een gespecialiseerde leerkracht voor Nederlands als tweede taal. Ook is  er een gespecialiseerde leerkracht voor het leerlab en de kleine klas.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1-2 wordt Engels gesproken om met de Engelssprekende kinderen te communiceren. Er is ook gericht aanbod in het Engels voor de kinderen voor wie Engels niet hun eerste taal is.  

Ook in groep 1-2 is het aanbod vaak geïntegreerd in het thema en is het lastig om de vakken precies te onderscheiden: een liedje zingen in het Engels is zowel Engels als muziek. Spelen in de themahoek is zowel taal als sociale redzaamheid. In de groepen 1-2 staat spel centraal, waarbij de leerkrachten duidelijk doelen voor ogen hebben. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Veel vakken worden binnen het thema geïntegreerd aangeboden, dit doen we volgens het OGO-concept. Voor rekenen gebruiken we een methode: Pluspunt t/m groep 5 en vanaf groep 6 het Grote Rekenboek. Voor spelling en grammatica gebruiken we Staal. Begrijpend lezen en andere lees- en schrijfactiviteiten worden via de methodiek Close Reading en 'Zin in lezen' aangeboden, wereldoriëntatie en taal wordt verder binnen het thema aangeboden. Dit geldt ook voor levensbeschouwing en beeldende vorming. ICT-vaardigheden maken ook onderdeel uit van het thematisch aanbod. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de Kindercampus kijken we naar de (onderwijs)behoefte van ieder kind en afgestemd op de onderwijsbehoefte bieden onze leerkrachten op een gedifferentieerde manier de leerstof aan. We brengen de leeropbrengsten helder in beeld en evalueren ons onderwijs systematisch waardoor we goed zicht hebben op de kwaliteit van ons onderwijs en kunnen bijsturen waar dat nodig is. We werken met onderwijsplannen die we op  vaste punten in het jaar evalueren en bijstellen.

De Kindercampus heeft een schoolondersteuningsprofiel dat onze werkwijze en begeleiding van kinderen beschrijft. De leerkracht speelt hierin een centrale rol. De leerkracht observeert, signaleert, differentieert en is eindverantwoordelijk. Er is ondersteuning van de intern begeleider en specialisten.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Uitbreiding taken intern begeleider

Uitbreiding kleine klas

Aanbod in de kleine klas nog beter afstemmen met de groepsleerkrachten in samenwerking met de intern begeleider

Aanbod NT2 uitbreiden door kennis in het team te vergroten 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op de VVE-groep van de opvang wordt gewerkt met Puk & Ko. In de groepen 1-2 werken we met Startblokken. De VVE-programma's  waarborgen een doorgaande lijn van het (taal)aanbod van peuter- naar kleuterleeftijd. Pedagogisch medewerkers en leerkrachten zijn geschoold in het werken met Puk & Ko, Startblokken en ZIL (Zin in Lezen).

In alle groepen wordt gewerkt met thema’s. Door deze manier van thematisch werken raken de kinderen gewend aan ritme en structuur. Dit komt de sociaal-emotionele ontwikkeling ten goede.  

We hebben in school een eigen Startblokken trainer/ coach voor de onderbouw. 

Zowel in de VVE-groep als in de groepen 1-2 werken we met het aanbod van de woordenschatmethodiek van Logo 3000. Logo 3000 biedt ook mogelijkheden om thuis digitaal aan woordenschat te werken. 

Terug naar boven