Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Naast de vakleerkrachten voor muziek en gymnastiek hebben wij nog een onderwijsassistent voor ondersteuning bij VVE in de onderbouwgroepen en voor ondersteuning in de groepen 3 t/m 8. In de groepen 1-2 werkt ook een gespecialiseerde leerkracht voor Nederlands als tweede taal. Ook is er een gespecialiseerde leerkracht voor het leerlab en de kleine klas.
In de groepen 1-2 wordt Engels gesproken om met de Engelssprekende kinderen te communiceren. Er is ook gericht aanbod in het Engels voor de kinderen voor wie Engels niet hun eerste taal is.
Ook in groep 1-2 is het aanbod vaak geïntegreerd in het thema en is het lastig om de vakken precies te onderscheiden: een liedje zingen in het Engels is zowel Engels als muziek. Spelen in de themahoek is zowel taal als sociale redzaamheid. In de groepen 1-2 staat spel centraal, waarbij de leerkrachten duidelijk doelen voor ogen hebben.
Veel vakken worden binnen het thema geïntegreerd aangeboden, dit doen we volgens het OGO-concept. Voor rekenen gebruiken we een methode: Pluspunt t/m groep 5 en vanaf groep 6 het Grote Rekenboek. Voor spelling en grammatica gebruiken we Staal. Begrijpend lezen en andere lees- en schrijfactiviteiten worden via de methodiek Close Reading en 'Zin in lezen' aangeboden, wereldoriëntatie en taal wordt verder binnen het thema aangeboden. Dit geldt ook voor levensbeschouwing en beeldende vorming. ICT-vaardigheden maken ook onderdeel uit van het thematisch aanbod.
Op de Kindercampus kijken we naar de (onderwijs)behoefte van ieder kind en afgestemd op de onderwijsbehoefte bieden onze leerkrachten op een gedifferentieerde manier de leerstof aan. We brengen de leeropbrengsten helder in beeld en evalueren ons onderwijs systematisch waardoor we goed zicht hebben op de kwaliteit van ons onderwijs en kunnen bijsturen waar dat nodig is. We werken met onderwijsplannen die we op vaste punten in het jaar evalueren en bijstellen.
De Kindercampus heeft een schoolondersteuningsprofiel dat onze werkwijze en begeleiding van kinderen beschrijft. De leerkracht speelt hierin een centrale rol. De leerkracht observeert, signaleert, differentieert en is eindverantwoordelijk. Er is ondersteuning van de intern begeleider en specialisten.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Uitbreiding taken intern begeleider
Uitbreiding kleine klas
Aanbod in de kleine klas nog beter afstemmen met de groepsleerkrachten in samenwerking met de intern begeleider
Aanbod NT2 uitbreiden door kennis in het team te vergroten
Op de VVE-groep van de opvang wordt gewerkt met Puk & Ko. In de groepen 1-2 werken we met Startblokken. De VVE-programma's waarborgen een doorgaande lijn van het (taal)aanbod van peuter- naar kleuterleeftijd. Pedagogisch medewerkers en leerkrachten zijn geschoold in het werken met Puk & Ko, Startblokken en ZIL (Zin in Lezen).
In alle groepen wordt gewerkt met thema’s. Door deze manier van thematisch werken raken de kinderen gewend aan ritme en structuur. Dit komt de sociaal-emotionele ontwikkeling ten goede.
We hebben in school een eigen Startblokken trainer/ coach voor de onderbouw.
Zowel in de VVE-groep als in de groepen 1-2 werken we met het aanbod van de woordenschatmethodiek van Logo 3000. Logo 3000 biedt ook mogelijkheden om thuis digitaal aan woordenschat te werken.