De Poseidon

Franz Zieglerstraat 7 1087 HN Amsterdam

  • Schoolfoto van De Poseidon
  • Schoolfoto van De Poseidon
  • Schoolfoto van De Poseidon
  • Schoolfoto van De Poseidon
  • Schoolfoto van De Poseidon

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij kortdurende ziekte of verlof van ons personeel (<14 dagen), kijken we naar interne mogelijkheden om het onderwijs in de betreffende groep door te laten gaan. Veelal zal dit betekenen dat de leerlingen van deze groep verdeeld worden over onze andere groepen. Waar mogelijk zullen we een beroep doen op een collega van het ondersteunend personeel om de groep over te nemen. Mochten er meerdere collega's afwezig zijn, dan kan het zijn dan een of meerdere groepen naar huis worden gestuurd. Ouders worden hierover ingelicht, wanneer mogelijk zal er over worden gegaan op (online) thuisonderwijs.

Bij langere periode van afwezigheid (>14 dagen) zullen wij onze uiterste best doen om een geschikte vervanger/vervangster aan te trekken zodat het onderwijsproces in de groep kan doorgaan. Mocht dit dor de tekorten op de arbeidsmarkt niet lukken dan zullen wij steeds intern keuzes maken en een bij de situatie best passende oplossing creëren. 

Gedurende schooljaar 2022-2023 heeft er regelmatig lesuitval plaatsgevonden, veroorzaakt door het landelijke lerarentekort. Helaas is het niet in alle gevallen mogelijk gebleken een alternatief programma op school aan te bieden.

Opleidingsschool

Wij doen ons uiterste best lesuitval tot het minimum te beperken dragen actief ons steentje bij als het gaat om het terugdringen van het lerarentekort. De Poseidon werkt nauw samen met de I-pabo Amsterdam als opleidingsschool in het “Samen Opleiden” traject. Hierbij worden praktijk en opleiding nauw op elkaar afgestemd. Ook lopen er studenten van andere opleidingsinstituten stage op onze school. Daarnaast zijn wij één van zes mini-opleidingsinstituten van Amsterdam. Vanuit deze samenwerking met de gemeente Amsterdam begeleiden wij in ons cluster Poseidon/Neptunus, ca. 6 zij-instromers op jaarbasis en leveren zo een bijdrage om het lerarentekort tegen te gaan. Een interne schoolopleider coördineert dit proces.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Elke groep heeft één of twee vaste leerkrachten. Vijf dagen per week is er een vakleerkracht bewegingsonderwijs, die werkt met de groepen 1 t/m 8. De school heeft onderwijsassistenten, die ondersteunen bij de begeleiding van kinderen in de groepen. Twee dagen per week is er een werklab voor de kinderen die extra uitdaging nodig hebben en hun vaardigheden op een bepaald aspect kunnen vergroten. Kinderen werken voor een periode van 6 tot 9 weken aan bepaalde doelen in het werklab. Daarna vindt opnieuw een selectie van leerlingen plaats die moeten oefenen met een ander leerdoel.

De maximale groepsgrote is per groep verschillend, dit is afhankelijk van het aantal kinderen met specifieke onderwijsbehoeften en het niveau van ondersteuning dat geboden kan worden. Deze aantallen kunnen opgevraagd worden op school. Voor de Amos unIQ groepen is een maximum van gemiddeld 20 leerlingen.

Wij bieden dit voltijds onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen aan vanaf groep 4. De drie groepen van Amos unIQ zijn altijd gecombineerde groepen. 

Invulling van de onderwijstijd

Elke basisschool moet haar onderwijs zo inrichten dat de leerlingen in acht schooljaren ten minste 7520 uren onderwijs krijgen. Dit is wettelijk bepaald. In de eerste vier schooljaren zijn dit ten minste 3520 uren en in de laatste vier schooljaren ten minste 3760 uren. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Activiteiten in groep 1 en 2

Het werken in de onderbouw is gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van uw kind. De leerlingen hebben alle gelegenheid om te onderzoeken wat ze kunnen, willen en plezierig vinden om te doen. Samen met de leerkracht plant uw kind wat het die dag(deel) wilt/kan doen en vervolgens kan het dit werk merendeels zelfstandig uitvoeren. De leerkracht heeft dan ruimte om alle kinderen voldoende aandacht te geven. De leerkracht helpt uw kind uiteraard waar nodig. De leerkracht geeft instructie aan leerlingen zowel in grote als kleine groepen.  

Spelend leren

Kinderen leren door spelen. In spel onderzoeken zij de wereld en leren zichzelf en anderen beter kennen. Ze oefenen, lossen problemen op en verwerken wat ze hebben meegemaakt. Spelen is dus heel belangrijk voor de ontwikkeling van uw kind. Door te spelen leren kinderen vaardigheden die nodig zijn voor het leren in de hogere groepen. Van speelleren naar speelwerken. Zowel de cognitieve vaardigheden als de sociale ontwikkeling wordt uitgebreid geoefend en ontwikkeld tijdens het spelen. 

Dagritme

Elke dag heeft een vaste tijdsindeling. Door de vaste volgorde weten de kinderen precies wat er gaat gebeuren. Het belangrijkste onderdeel van het dagschema is het speelleren. De kinderen plannen deels zelf wat ze gaan doen in één van de hoeken. Deze planning wordt gevisualiseerd d.m.v. het planbord. Tijdens het speelleren ondernemen de kinderen een activiteit die door de leerkracht is voorbereid. Dit is een activiteit die aansluit bij de belevingswereld van de kinderen.

Hoeken

De kleuterklas is ingedeeld in hoeken. Elke hoek heeft een naam bijv.: de huishoek, de bouwhoek,het atelier en de bibliotheek. De hoeken zijn gescheiden door lage kasten, zodat kinderen zelf de materialen kunnen pakken en weer opbergen. In de onderbouw wordt gewerkt met de methode “Kleuterplein” als bronnenboek. Een veelzijdige methode die alle vakgebieden integraal aanbiedt in de vorm van thema’s. De methode waarborgt een doorgaande leerlijn naar groep 3 en is vele manieren zichtbaar in de groep. Een aantal leerlingen maakt een start met het leesproces in groep 2. 

Engels

In de groepen worden door het schooljaar heen Engels lessen gegeven. De Engelse lessen worden gegeven door de eigen leerkracht aan de hand van de methode Take It Easy.      

Inzichtelijk  

De leerkrachten volgen alle leerlingen individueel. Zij registreren de ontwikkelingen van de leerlingen in inzichtelijk. Dit helpt de leerkrachten om gericht de ontwikkelingen te volgen en kinderen uit te dagen op het juiste niveau om ze plezier in ontwikkelen te laten ervaren.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Activiteiten in de groepen 3 t/m 8

In groep drie begint de overgang van het speelse naar het meer schoolse leren. Er wordt systematisch begonnen met het leren lezen en schrijven aan de hand van de methode Veilig leren lezen. Het rekenen wordt volgens de leerlijnen van de methode Wereld in getallen aangeboden, de verwerking en inoefening vindt plaats op Snappet.

De vaardigheden geleerd in de onderbouw worden uitgebreid en verdiept. De taak van de leerkracht is de leerstof zo aan te bieden dat leerlingen uitgedaagd worden en er zelf verder mee willen. Dus niet uitsluitend het aanbieden van feiten, maar juist het aanleren van vaardigheden om zelf problemen te leren zien en op te lossen. Na de korte klassikale instructie van de leerkracht volgt in de regel het verwerken van de oefenstof. De oefenstof wordt in de meeste gevallen op drie niveaus aangeboden. Een gedeelte van deze oefenstof wordt zelfstandig en alleen verwerkt. Een kleine groep wordt begeleid tijdens de verwerking van de stof.  

Ook wordt geregeld de mogelijkheid geboden om in groepen samen te werken. Elkaar iets uitleggen of het samen bedenken van mogelijke oplossingen voor een probleem zijn heel belangrijk voor het leren denken en voor het leren omgaan met elkaar. Regelmatig wordt er geëvalueerd op proces en resultaat.  We bespreken hoe we hebben gewerkt, wat we hebben ontdekt en wat eventueel de volgende keer anders kan. Iedere reflectie biedt de kinderen handvatten om de volgende keer zelfstandiger en succesvoller een taak te kunnen maken. Leerlingen gebruiken de taakbrief om gericht te leren plannen maar ook om te reflecteren op de organisatie en uitvoering van het (gemaakte) werk.

Methoden

De nieuwste methoden op het gebied van rekenen, taal, begrijpend lezen, Engels en wereldoriëntatie garanderen een goed onderwijsaanbod en een doorgaande leerlijn. Leerkrachten vullen deze methoden aan met ervaring en omgevingsfactoren. Zo zullen zij onderwerpen bijvoorbeeld combineren om een rijke leeromgeving te creëren. Voor de verwerking van de stof werken wij met Snappet. Dit is digitale verwerkingssoftware. 

Creatieve vakken en culturele vorming

De creatieve vakken en culturele vorming vormen naast alle andere vakken een belangrijk onderdeel van ons aanbod. Wij willen dat kinderen zich in de volledige breedte ontwikkelen. Een aantal keer per jaar treden de leerlingen met hun groep op bij de altijd succesvolle Poseidon-show. De leerlingen krijgen dan een podium om te stralen en hun talenten aan andere kinderen te laten zien. Naast de wekelijkse creatieve lessen in de klas hebben we het creatiefcircuit om ook klas doorbroken kennis te maken met expressievormen. In ons cultuurbeleidsplan staat beschreven hoe wij het cultuuronderwijs vormgeven. 

Het cultuurbeleidsplan vindt u op:https://deposeidon.nl/onderwijs/

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zo herken je passend onderwijs in onze school

Bij ons in de school herken je passend onderwijs bijvoorbeeld aan het volgende:

  • extra ondersteuning voor een kind door uva stagiaires voor leesproblemen,
  • een plan voor een kind dat we een arrangement noemen,
  • extra ondersteuning voor een kind door een remedial teacher voor rekenen,
  • een uitnodiging voor een ondersteuningsteam over je kind,
  • we laten een onderzoek naar intelligentie van een kind doen,
  • de leerkracht noteert informatie over de ondersteuning aan een kind in ParnasSys/Kindkans,

Stap voor stap naar ondersteuning

Bij ons op school zie je als ouder de piramide van handelingsgericht werken terug in het volgende stappenplan:

1: Basisaanbod De leerkracht bepaalt n.a.v. de resultaten vanuit de (methode) toetsen welk aanbod (niveau) de leerlingen krijgen binnen het basisaanbod van de methodes. De leerkracht maakt zelf keuzes om kortdurende aanpassingen te doen in het aanbod. Ouders worden geïnformeerd m.b.v. de standaard voortgangsgesprekken. We vragen aan uw kind wat hij/zij nodig heeft. Op basis van de behoeften van uw kind geven we het best passende onderwijs in de groep.

2: Onderwijs op maat De leerkracht constateert dat de kleine aanpassingen in het aanbod niet het gewenste effect hebben op de resultaten. Er worden groepsinterventies en bijhorende doelen opgesteld. We vragen aan u (en uw kind) wat hij/zij nodig heeft. Op basis van de behoeften van uw kind geven we het best passende onderwijs in de groep.

3: Extra begeleiding in de groep Als de leerkracht constateert dat uw kind meer begeleiding nodig blijkt te hebben dan bieden we in de groep extra leertijd en uitleg en /of begeleiding aan. Deze aanpak wordt met u als ouders en uw kind besproken en in school ook met de intern begeleider. Afwijkend gedrag wordt grensoverschrijdend als andere leerlingen hierdoor regelmatig gedupeerd worden. De veiligheid van de groep gaat voor het individuele belang.

4: Extra ondersteuning op de school Als uw kind meer begeleiding nodig blijkt te hebben binnen of buiten de groep dan organiseren we dat. Hiervoor werken we eventueel samen met partners van buiten de school. De inhoud van de aanpak wordt in overleg en met instemming van ouders (en kind) beschreven in een speciaal plan van aanpak. Extra ondersteuning moet in principe binnen de school gerealiseerd kunnen worden. Dat betekent dat een kind “altijd” als leerling in een groep mee moet kunnen doen. Arrangementen hebben het karakter van een -tijdelijke- voorziening, wanneer de voorziening duurzaam moeten worden ingezet wordt overgegaan naar stap 5.

5: We vragen aan het SWV om met ons mee te kijken en advies te geven over waar het ondersteuningsaanbod wel kan worden geboden. Meestal is dat een gespecialiseerde vorm van onderwijs, bijvoorbeeld speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO). We proberen u als ouder dus zo vroeg mogelijk te betrekken zodat u kunt meedenken over de hulp aan uw kind. Ook als u zorgen heeft over uw kind willen we graag dat u dit deelt met school. U kunt dit het beste bij de leerkracht aangeven. De leerkracht kan dan uw vraag verder uitzetten binnen de school.

.

Amos unIQ voltijdsonderwijs aan hoogbegaafde leerlingen

AMOS unIQ is voltijds basisonderwijs voor hoogbegaafde kinderen in Amsterdam. Als Onderwijsgroep AMOS zijn we trots dat we dit onderwijs aan kunnen bieden op vier van onze scholen waarvan De Poseidon er één is. AMOS unIQ is basisonderwijs voor hoogbegaafde kinderen. Dat zijn kinderen met een IQ hoger dan 130, die veel informatie kunnen verwerken, creatief zijn, een brede belangstelling hebben en het leuk vinden om dingen te onderzoeken. Vaak denken zij op een andere manier dan hun leeftijdsgenoten. Ze zijn verder in hun ontwikkeling en stellen andere vragen. Daardoor is de omgang met leeftijdsgenoten soms ook lastig, terwijl ze er emotioneel gezien wél behoefte aan hebben. AMOS unIQ op De Poseidon biedt deze kinderen een plek waar zij op hun eigen intellectuele niveau worden uitgedaagd en waar ze tegelijk om kunnen gaan met leeftijdsgenootjes die net zoals zij hoogbegaafd zijn. Extra uitdaging voor kinderen die meerbegaafd zijn en drie voltijds hoogbegaafde klassen voor leerlingen die hoogbegaafd zijn.

De focus van dit onderwijs ligt in de eerste plaats bij het welzijn van het kind en zijn of haar ontwikkeling. We willen dat de leerlingen goed in hun vel zitten en vooruitgang boeken. De lesstof die binnen AMOS unIQ aangeboden wordt past bij de intelligentie van de leerlingen. De leerdoelen van kernvakken zoals rekenen en taal zijn dezelfde als in het regulier onderwijs, maar worden in veel kortere tijd behandeld. Daardoor blijft er tijd over voor andere vakken zoals Spaans, Engels, strategisch denken via spel, wereld oriënterende thema’s en filosofie. Ook onderdelen als kunst, cultuur, sport en sociale omgang staan op het programma. De leerkrachten zijn specifiek geselecteerd, hebben de nodige ervaring met hoogbegaafde kinderen en krijgen bovendien jaarlijks extra scholing in het lesgeven aan deze kinderen. Samen komen wij tot onderwijs dat uw hoogbegaafde kind uitdaagt en waar uw kind zich gewaardeerd en op zijn plek voelt. De leerlingen en leerkracht van deze groepen maken vanzelfsprekend gewoon deel uit van de totale schoolorganisatie. Waar mogelijk worden activiteiten geïntegreerd en nemen alle leerlingen deel aan alle extra schoolactiviteiten en vieringen.

Ieder kind bij wie het regulier onderwijs niet genoeg aansluit vanwege zijn of haar hoogbegaafdheid, kan worden aangemeld bij AMOS unIQ. We denken dan aan kinderen die ofwel een voorsprong hebben en met hun vragen niet meer voldoende terecht kunnen op hun basisschool, of aan kinderen die door hun hoogbegaafdheid juist een achterstand hebben opgelopen, omdat ze niet meer met plezier naar school gaan. Als richtlijn hanteren we een IQ hoger dan 130 en een verbaal en performaal IQ hoger dan 125.

Jaarlijks wordt gekeken naar welke leerlingen mogelijk baat hebben bij een doorstroom naar AMOS unIQ. Leerlingen die reeds op De Poseidon zitten krijgen daarbij voorrang op leerlingen van buitenaf. Het plaatsen bij AMOS unIQ gaat vervolgens volgens dezelfde procedure als leerlingen van buitenaf. Plaatsing bij AMOS unIQ is altijd afhankelijk van het aantal beschikbare plekken. Op de website van de school en op https://amosonderwijs.nl/amos-uniq/ vindt u meer informatie over AMOS unIQ en over de toelatingsprocedure.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Feedback geven

Vanuit wetenschappelijk onderzoek weten we dat het geven van effectieve feedback een grote bijdrage levert aan het verbeteren van de leerprestaties van de leerlingen. Komend schooljaar breiden we onze vaardigheden op het geven van feedback uit. 

Executieve functies

Executieve Functies zijn de regel- en aansturingsfuncties van de hersenen welke in het bijzonder nodig zijn bij het leren op school. Zij zijn een sterke voorspeller voor schoolsucces en goede executieve functies zijn een voorwaarde om tot leren te komen. Planmatig zullen wij aandacht besteden aan de ontwikkeling hiervan. Steeds zal de relatie in de ontwikkeling hiervan met thuis worden gelegd. 

Reken- en taalonderwijs

De school heeft een gediplomeerde specialist op gebied van taal- en rekenonderwijs, deze doet aanbevelingen om beter aan te kunnen sluiten op de specifieke ondersteuningsbehoefte van leerlingen op deze twee gebieden. 

Overig aanbod extra ondersteuning

Kinderen zijn allemaal verschillend zo ook het aanbod dat zij nodig hebben. Wij zoeken altijd naar het best passende aanbod in zowel de basis ondersteuning als de extra ondersteuning. De interventies worden zo vroeg mogelijk inzet en proberen wij altijd zo kort mogelijk te laten duren. Na elke interventie wordt er geëvalueerd om te bekijken of de extra ondersteuning moet worden doorgezet in huidige vorm, moet worden aangepast/bijgesteld of kan worden afgesloten. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij hebben een intensieve samenwerking met onze partner Unikidz. Samen zorgen wij voor een doorgaande leerlijn en passende pedagogische aanpak van voorschool naar de basisschool. Maar ook in het aanbod van talententijd onder schooltijd en het aanbod na schooltijd zit een logisch vervolg. Hierdoor stromen kinderen zo door van Unikidz naar school en van school weer naar Unikidz.

Terug naar boven