Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Vakleerkrachten De Bonkelaar regulier
- Muziek
- Gym
Vakleerkrachten Amos UnIQ
- Schaken
- Chinees
In de voorschool en in de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met de methode “Startblokken”.
De bouwstenen van startblokken:
1. Thema's zijn in Startblokken belangrijk. Jonge kinderen leren door bezig te zijn met onderwerpen uit de echte wereld. Startblokken speelt daarop in door kinderen te betrekken bij onderwerpen uit het leven van alledag, zoals naar de dokter gaan, brood kopen bij de bakker op de hoek, vissen bekijken in het zeeaquarium, de baby in bad doen en de verjaardag post versturen. Gezamenlijke thema's zorgen ervoor dat gedeelde ervaringen mogelijk worden. Elk kind komt immers wel eens bij de dokter. Minstens even belangrijk is dat gezamenlijke thema's ook veel kansen geven om van de onderlinge verschillen te leren: jij bent bij de dokter geweest omdat je erg verkouden bent, ik omdat ik ben gevallen.
2. Spelactiviteiten vormen het hart van Startblokken van Basisontwikkeling. Niet alleen omdat jonge kinderen niets liever doen, maar ook omdat spelactiviteiten de beste kansen geven op leer- en ontwikkelingsprocessen. Alles is te leren in goede spelactiviteiten! Baby's leren via contactspel de ander en hun omgeving kennen. Peuters en kleuters spelen om te experimenteren, te onderzoeken, te maken, te ervaren wat het is om samen te zijn, te praten en te denken met elkaar. In spel ontwikkelen jonge kinderen zich optimaal. Ze vinden wegen om zich steeds beter uit te drukken, zich dingen voor te stellen en te verbeelden, zich aan regels te houden. Van contactspel, via 'doen alsof' naar steeds echter. Spelactiviteiten die in Startblokken van Basisontwikkeling aan bod komen: spel waarin het maken van contact centraal staat; spel met ongevormde materialen, zoals zand, water, speelklei; spel met kosteloze materialen en natuurmaterialen; spel waarin gebouwd en geconstrueerd wordt; spel waarin rollen worden ingevuld en spelscripts tot stand komen; spel met lezen, schrijven en rekenen & wiskunde.
3. Gesprekken in de groep zorgen ervoor dat de stem van kinderen wordt gehoord. Met elkaar praten is meer dan een vraag en antwoordspel. Het gaat om echte interesse in elkaars verhalen; om hardop denken, plannen maken, ideeën krijgen en natuurlijk na afloop samen bespreken hoe het is gegaan.
4. De gesprekken zijn verbonden aan het thema in de groep en aan de verschillende activiteiten. Wij noemen dat het 'inhoudelijke verhaal'. Gespreksactiviteiten vinden ook plaats bij gebeurtenissen in de groep, zoals: wij krijgen een nieuwe stofzuiger, juf is jarig, hoe zetten wij deze bos bloemen in een vaas, de moeder van Rachid moet naar het ziekenhuis.
5. In Startblokken is veel aandacht voor de verhalen van de kinderen. Verhalen die voortkomen uit spel, en verhalen die verbonden zijn aan de eigen ervaringen en aan boeken en teksten die de groep in komen bij het thema dat speelt. De kinderen worden geholpen bij het op verhaal komen en zij worden begeleid in het verwoorden van wat ze echt te vertellen hebben. Verhalen worden ook vastgelegd in tekeningen en in eigen schrijfsels. Ook in het samen lezen van prentenboeken komen de kinderen in contact met verhalen. Ze leren genieten van wat een ander geschreven heeft en leren het belang kennen van gedrukte taal. De verteltafel is belangrijk omdat de kinderen daarbij verhalen spelen, vertellen en lezen in een activiteit die heel toegankelijk is.
We willen in de komende jaren toegroeien naar een meer inclusieve school. Dat we meer kinderen uit de buurt een passende plek gaan bieden. Ook als deze kinderen een lange tijd, veel extra ondersteuning van ons nodig hebben. We willen dit samen met scholen in de wijk oppakken en met hulp van experts van het speciaal onderwijs.
Wij hebben voor de komende periode de volgende doelstellingen geformuleerd:
- Het werken volgens de richtlijnen van het dyslexie- en dyscalculie protocol aanscherpen
- Het effectiever clusteren van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften.
Voor sommige kinderen is het een grote stap van thuis naar school. De voorschool biedt dan uitkomst. De voorschool is net iets meer dan een peuterspeelzaal. Er zijn twee groepen met maximaal 15 kinderen en er zijn altijd twee leidsters in de groep. Op de Bonkelaar zijn dat Wietske Stegehuis, Ria Post en Willy Tinneveld-van Zeeland. Op de voorschool wordt gewerkt met een voorschoolprogramma. Op de Bonkelaar is dat het programma: Startblokken. Dit programma stimuleert jonge kinderen extra in hun ontwikkeling en er is veel aandacht voor taal. In groep 1 en 2 van de basisschool wordt ook gewerkt met de methode Startblokken zodat er een doorgaande lijn is.
Kinderen van 2,5 tot 4 jaar kunnen naar de voorschool. Ze wennen alvast aan het ritme van een schoolweek. Er is veel aandacht voor taal, o.a. door spelletjes en liedjes. De kinderen kunnen er ook gezellig spelen met leeftijdgenootjes. Dat is ook belangrijk, want spelen is leren!
U kunt de voorschool bereiken op telefoonnummer 020 631 47 37. We kunnen ons voorstellen dat u, gezien de samenwerking, ook alvast even wilt kennismaken met de Bonkelaar. U kunt binnenlopen om een afspraak te maken of even bellen met 020 631 19 45.