Oecumenische basisschool Oranje Nassau

Varenweg 2 1031 CB Amsterdam

  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool Oranje Nassau
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool Oranje Nassau
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool Oranje Nassau
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool Oranje Nassau
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool Oranje Nassau

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Regelmatig worden de kinderen getoetst. Naast de methode gebonden toetsen worden er ook methode onafhankelijke toetsen afgenomen. Veelal zijn dit toetsen die ontwikkeld zijn door het CITO (centraal instituut voor toetsontwikkeling). De uitslag van een CITO toets zegt iets over het niveau van uw kind t.o.v. het landelijk gemiddelde.

Evaluatie van de (tussen)resultaten

Minimaal 4x per jaar worden de (tussen)resultaten van al onze leerlingen besproken met de IB-er en/of het gehele team. Zo wordt er gekeken naar de resultaten op leerling-, groeps- en schoolniveau. Naar aanleiding van de besprekingen analyseren we de gegevens en passen, indien noodzakelijk, ons aanbod aan. In de groepen 3 t/m 8 worden de kinderen getoetst op het gebied van technisch en begrijpend lezen, spellen, woordenschat en rekenen.

De groepen 1 t/m 2 vullen vragenlijsten in voor sociale vaardigheden in via het programma Inzichtelijk. Daarnaast maken wij gebruik van de peilingen van de methodiek van de Vreedzame School.

Extra toets in groep 7

In groep 7 worden de kinderen adaptief getoetst.  Naar aanleiding van hun score wordt er gekeken of een kind bijvoorbeeld een leerachterstand heeft. In sommige gevallen wordt dan in groep 8, als vervolg, de ADIT-toets afgenomen door het ABC (onderwijsgroep). Ouders worden uiteraard goed geïnformeerd over de uitslagen van de diverse toetsen en de vervolgstappen die wij nemen als school.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Amsterdamse afspraken: de kernprocedure PO-VO

De Amsterdamse schoolbesturen en de gemeente Amsterdam hebben het proces van aanmelding en inschrijving op een school voor voortgezet onderwijs vastgelegd in de kernprocedure. Meer informatie over de kernprocedure vindt u hier en op de website www.schoolkeuze020.nl.

Doorstroomtoets

Alle leerlingen van groep 8 maken begin februari de doorstroomtoets. Op onze school hanteren we daarbij de CITO- eindtoets. Nadat de leerlingen de uitslag van de doorstroomtoets hebben ontvangen, volgt uiterlijk eind maart het definitieve schooladvies. Meer informatie over de doorstroomtoets vindt u op Rijksoverheid.nl.  

Het schooladvies

Het schooladvies is bindend bij de toelating van leerlingen in het VO. Alle leerlingen in groep acht ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Het definitieve schooladvies volgt uiterlijk 24 maart. In het schooladvies staat welk niveau voortgezet onderwijs het beste bij de leerling past.

Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (vo). Voor leerlingen die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet. Deze leerlingen kunnen zich al met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.   

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen dat al onze kinderen al op jonge leeftijd kennis, houding en vaardigheden worden bijgebracht op het gebied van democratisch burgerschap. Hoofddoel is om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. Elk kind moet binnen de eigen mogelijkheden, optimale resultaten behalen. Wij willen een goede basis leggen voor het voortgezet onderwijs, maar ook om later als individu en als mens goed te kunnen functioneren in de maatschappij. Ons personeel is goed geschoold en gemotiveerd en zet zich volledig in om voor school, groep en individu het beste resultaat te behalen.

Een goede sfeer is voor iedereen in de school van belang om goed te kunnen functioneren. Daarom is het belangrijk dat ouders en leerkrachten en kinderen hun inbreng hebben en dat er geluisterd wordt naar elkaars wensen. In harmonie en openheid kan er zo gebouwd worden aan een goed pedagogisch klimaat waarin het prettig is om te werken en (van elkaar) te leren en waarbij iedereen zich betrokken voelt. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Democratisch Burgerschap
  • Samen leren
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onderwijskwaliteit

De inspectie beoordeelt de kwaliteit van de scholen in Nederland. Zij heeft hierbij regels opgesteld zodat zij op een eerlijke manier scholen kan vergelijken. Voor meer informatie zie de website van de inspectie: www.onderwijsinspectie.nl.  Voor de Oranje Nassauschool geldt dat de inspectie heeft geconstateerd dat zij voldoet aan de wettelijke vereisten. 

Terug naar boven