Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onderwijstijd:
Elke basisschool moet haar onderwijs zo inrichten dat de leerlingen in acht schooljaren ten minste 7520 uren onderwijs krijgen. Dit is wettelijk bepaald. In de eerste vier schooljaren zijn dit ten minste 3520 uren en in de laatste vier schooljaren ten minste 3760 uren. Bij AMOS hebben we de afspraak gemaakt dat alle scholen voor elk leerjaar 940 uren inplannen.
Op onze website vindt u uitgebreider beschreven hoe we de onderwijstijd van onze leerlingen in de groepen 1-2 vormgeven.
Bovenstaande lijst is bij benadering. In de praktijk worden veel vakken integraal aangeboden. Leerkrachten maken ieder dag bewuste keuzes welke elementen van een bepaalde les meer, of juist minder tijd en instructie nodig hebben.
Om ons onderwijs zo goed als mogelijk aan te laten sluiten bij de leer- en ontwikkelbehoefte van onze leerlingen hebben wij, naast bekwame leerkrachten, ook interne specialisten als een intern begeleider, een taal- en rekencoördinator en een specialist begaafdheid. In gezamenlijkheid kijken we hoe we onze leerlingen zo adequaat mogelijk kunnen ondersteunen.
We werken ook samen met externe specialisten als orthopedagogen, een specialist meervoudige intelligentie, een ouder kindadviseur (OKA), een schoolarts en onze wijkagent. Daarnaast worden onze leerkrachten jaarlijks geschoold middels teambijeenkomsten, studiedagen en klassenconsultaties.
Onderwerpen die bijvoorbeeld centraal staan zijn: specifieke vakgebieden, het sociaal welbevinden, woordenschat of nieuwe protocollen vanuit veranderde wetgeving. In ons schoolondersteuningsprofiel vertellen wij u uitgebreider over onze ondersteuningsstructuur. Deze vindt u o.a. op onze website.
Passend onderwijs en zorgplicht
Zorgplicht betekent dat het schoolbestuur en de school voor iedere leerling die op de school zit of zich aanmeldt en voor wie ook plek is, voor passend onderwijs moeten zorgen. Hierbij moeten zij eerst nagaan wat de school zelf kan doen, met of zonder extra ondersteuning. Belangrijk bij de uitvoering van de zorgplicht is dat de school met ouders overlegt wat de onderwijsbehoefte van de leerling is en welke ondersteuning hierbij het beste past. Klik hier voor meer informatie over passend onderwijs en zorgplicht.
Wat houdt Passend onderwijs in?
Passend onderwijs wil zeggen dat de school waar uw kind is ingeschreven de hulp en begeleiding moet bieden die uw kind nodig heeft. Als uw kind meer hulp of ondersteuning nodig heeft dan de school van uw kind kan bieden, dan zal de school, samen met u, een andere school voor uw kind moeten zoeken. Het initiatief ligt dus steeds bij de school van uw kind. U hoeft niet zelf op zoek. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school van uw kind staat beschreven welke hulp en ondersteuning de school al in huis heeft. Denk aan rekenspecialisten, deskundigen op het gebied van dyslexie etc. De school kan als dat nodig is ook specifieke ondersteuning in huis halen, bijvoorbeeld advies van-, of begeleiding door een (gedrags)deskundige, een logopedist of een psycholoog.
Naast deskundigheid en expertise die aanwezig is in de school, of die door de school in huis kan worden gehaald, spelen ook andere factoren een rol. Zo kan binnen een kleine klas vaak meer begeleiding worden geboden dan binnen een klas met veel leerlingen. En niet elke school heeft een lift voor kinderen die slecht ter been zijn of niet kunnen lopen.
Soms blijkt dat het echt niet lukt om een kind binnen de eigen school passend onderwijs te bieden. In die situaties zal de school het samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV) vragen om met de school mee te kijken en te beoordelen of een kind een andere vorm van onderwijs nodig heeft. Bijvoorbeeld speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO). Als het gaat om een kind met een taalontwikkelingsstoornis en het de school niet lukt om passend onderwijs te geven, dan kan het kind ook naar een speciale school. Het is dan niet het SWV maar een organisatie genaamd Kentalis die de beoordeling doet. Benieuwd welke ondersteuning onze school kan bieden? Dit staat beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Wilt u dat inzien, klik dan hier.
De juiste ondersteuning is niet mogelijk. Wat nu?
Soms kan het gebeuren dat onze school, ondanks de mogelijkheid van extra ondersteuning, geen onderwijs aan een leerling (meer) kan bieden. In dat geval zorgen wij voor een andere passende school voor uw kind. Dit kan een andere school van hetzelfde schoolbestuur zijn, een school bij een ander bestuur of op een school voor speciaal (basis)onderwijs. Onderwijs dicht bij huis is hierbij een belangrijk uitgangspunt. De verantwoordelijkheid voor het zoeken en aanbieden van een juiste onderwijsplek ligt bij de school waar de leerling is aangemeld.
Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen
Alle schoolbesturen in Amsterdam en Diemen hebben samen en op grond van de wet, een samenwerkingsverband opgericht. Het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV). Dit SWV ondersteunt en adviseert de aangesloten scholen bij de uitvoering van passend onderwijs. Kijk voor meer informatie over passend onderwijs in Amsterdam en Diemen op de website van het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen www.swvamsterdamdiemen.nl. U kunt het Samenwerkingsverband als volgt bereiken:
- Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen
- Bijlmerdreef 1289-2 1103 TV Amsterdam
- T: 020 7237100
- E: secretariaat@swvamsterdamdiemen.nl
Samenwerking met de gemeente voor jeugdhulp
Onze school vindt een goede samenwerking met de jeugdhulp heel belangrijk. De school werkt daartoe samen met de Ouder- en Kindteams van de gemeente. Heeft u vragen of zorgen over uw kind, neem dan contact op met de ouder- en kindadviseur van onze school: Fatima Aharchaoui. Zij is op dinsdag en wisselend op andere dagen aanwezig en bereikbaar op telefoonnummer 06-36420824 of via mail f.aharchaoui.nl
Medezeggenschap bij passend onderwijs:
Er zijn verschillende medezeggenschapsorganen betrokken bij passend onderwijs:
- Medezeggenschapsraad van de school: de MR van de school is samengesteld uit leerkrachten en ouders en heeft adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel.
- Ondersteuningsplanraad: dit is de medezeggenschapsraad van het Samenwerkingsverband. Deze raad heeft instemmingsrecht op het ondersteuningsplan. Hierin staan de afspraken van de schoolbesturen die zorgen dat alle kinderen een passende onderwijsplek krijgen. De raad in Amsterdam Diemen bestaat uit tien personen: vijf ouders en vijf personeelsleden van de scholen.
- GMR van de schoolbesturen: de besturen waar meerdere scholen onder vallen hebben een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. In de GMR zitten vertegenwoordigers van de MR’s van de scholen. De GMR heeft formeel geen rol in de medezeggenschap op passend onderwijs. Toch heeft zij een belangrijke rol. Het budget voor extra ondersteuning wordt in het Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen geheel toebedeeld aan de besturen. De GMR heeft informatierecht en daarmee inzicht in de wijze waarop het schoolbestuur de toewijzing van extra ondersteuning organiseert. De GMR kan gevraagd of ongevraagd advies uitbrengen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Extra aanbod woordenschat en bijhorende didactiek voor NT2 leerlingen
De voorschool bereidt kinderen van 2,5 jaar tot 4 jaar voor op groep 1/2. Met de voorschool wordt de stap naar de basisschool verkleind. Door 4 dagdelen per week (2 ochtenden en 2 middagen) naar de voorschool te gaan, went een kind aan de dagelijkse regelmaat van school. Er zijn twee VVE-groepen van maximaal 15 kinderen die worden begeleid door 2 leidsters. De voorschool bevindt zich in onze basisschool.
Voor meer informatie m.b.t. de voorschool, zie deze link: https://www.impulskinderopvang.nl/locatie/oranjenassau/