Hildebrand Van Loonschool

Hondecoeterstraat 6 1071 LR Amsterdam

  • Schoolfoto van Hildebrand Van Loonschool
  • Schoolfoto van Hildebrand Van Loonschool
  • Schoolfoto van Hildebrand Van Loonschool
  • Schoolfoto van Hildebrand Van Loonschool
  • Schoolfoto van Hildebrand Van Loonschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In oktober geeft de leerkracht van groep 8 de leerlingen een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs en bespreekt dit advies met de ouders. Alle leerlingen van deze groep maken in ferbruari de verplichte Doorstroomtoets. 

Zoals te zien is op de volgende pagina zijn de uitkomsten van de gemaakte Cito eindtoetsen van de afgelopen 5 schooljaren positief. Toch is het moeilijk aan de hand van percentages goede uitspraken te doen over de kwaliteit van de basisschool, want het vergelijken van de eigen cijfers met die van andere scholen kan een vertekend beeld opleveren. Scholen met veel leerlingen met een relatief laag beginniveau kunnen heel goed onderwijs geven en toch minder hoog scoren bij de voormalige eindtoets en de tegenwoordige Doorstroomtoets van het Cito.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Drie keer per jaar bespreken de groepsleerkrachten met alle ouders de ontwikkeling van de leerlingen in de diverse vormingsgebieden. Voorafgaand aan het gesprek met de ouders bespreekt de groepsleerkracht de resultaten met de leerling (vanaf groep 4).

In de groepen 3 t/m 8 wordt hierbij een rapport opgemaakt. De vorderingen worden aangegeven met: zg (zeer goed), g (goed), rv (ruim voldoende), v (voldoende), m (matig), o (onvoldoende). De rapporten geven aan hoe de leerlingen de lesstof verwerkt hebben en hoe zij de methodetoetsen hebben gemaakt. Daarnaast worden de ouders in de gesprekken in februari en aan het einde van het schooljaar geïnformeerd over de behaalde resultaten bij de methodetoetsen en Cito-toetsen. De ontwikkeling van de leerlingen worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem ParnasSys.

De kwaliteit van het onderwijs blijkt onder andere uit de resultaten die de leerlingen behalen. De resultaten kunnen worden gemeten aan toetsuitslagen. De toets die op onze school wordt gebruikt en die een vergelijking mogelijk maakt met andere scholen is de Doorstroomtoets van het Cito. Deze toets wordt in februari afgenomen in groep 8.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De schooladviezen van onze groep 8 leerlingen worden door de leerkracht van groep 8 in samenspraak met de intern begeleider en de schoolleider vastgesteld, en komen voort uit:

- De resultaten van de methodetoetsen van groep 8
- De resultaten van de niet methodetoetsen groep 6, 7 en 8
- De resultaten van de Cito doorstroomtoets
- De werkhouding, motivatie en gedrag
- De sociale emotionele ontwikkeling van de leerling


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een positief schoolklimaat

In onze ogen is een positief schoolklimaat onmisbaar. In een veilige en sterke groep komen kinderen voor elkaar op. Ze voorkomen samen verstorend gedrag zoals pesten. Is een groep veilig en sterk? Dan leren kinderen beter en makkelijker.

Wij vinden een gezonde balans tussen kennisvakken, creatieve vakken, sport en spel en sociaal-emotioneel leren belangrijk. Sociaal Emotioneel Leren (SEL) omvat alle activiteiten die helpen bij de ontwikkeling van de sociaal-emotionele vaardigheden van de kinderen. Denk hierbij aan het leren omgaan met emoties en het onderhouden van vriendschappen. Zo leren de kinderen elkaar en zichzelf kennen.

Wij werken actief aan ons positieve schoolklimaat en het Sociaal Emotioneel Leren met een schoolbreed programma genaamd KWINK.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Een positief schoolklimaat
  • Normen en waarden
  • Grenzen (ver)kennen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven