Hildebrand Van Loonschool

Hondecoeterstraat 6 1071 LR Amsterdam

  • Schoolfoto van Hildebrand Van Loonschool
  • Schoolfoto van Hildebrand Van Loonschool
  • Schoolfoto van Hildebrand Van Loonschool
  • Schoolfoto van Hildebrand Van Loonschool
  • Schoolfoto van Hildebrand Van Loonschool

Het team

Toelichting van de school

Onze school heeft een hecht team van leerkrachten. De groepsleerkrachten richten zich op de totale ontwikkeling van ieder kind in de groep met ondersteuning van onderwijsassistenten en de intern begeleider.
Tevens werken we met veel vakleerkrachten. Leerlingen worden hierdoor op specifieke gebieden extra begeleid en gestimuleerd in hun ontwikkeling. Deze vakgebieden worden grotendeels in halve groepen gegeven. Hiermee wordt de kwaliteit van het onderwijs en de individuele aandacht voor de leerlingen nog beter. Voor de leerkrachten betekent het minder werkdruk en meer werkplezier.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De vervanging bij verlof lossen wij, waar het kan, intern op door de inzet van eigen collega's, zodat voor onze leerlingen zoveel mogelijk bekende leerkrachten voor de groepen staan. Tevens hebben wij de beschikking over een invalpool met oudleerkrachten van onze school. Deze mensen kunnen indien nodig ingezet worden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leiding van onze school is in handen van directeur Anja van Zijtveld. Zij is verantwoordelijk voor het beleid van de school, waaronder het onderwijskundig beleid. Daarnaast valt het functioneren van het team, de zorg voor het gebouw en de aanname van leerlingen ook onder haar verantwoordelijkheid. Samen met de bouwcoördinatoren en in overleg met het team zet zij de lijnen uit voor de schoolontwikkeling.

De school is verdeeld in een onder-, midden- en bovenbouw.
Er zijn twee bouwcoördinatoren:
Esley Hogendoorn: groep 1, 2 en 3
Judith Rink-van Vriesland: groep 4 t/m 

Op de begane grond leren kleuters (groep 1A, 1B en 2) spelend aan de hand van verschillende thema’s.
In de middenbouw (groep 3, 4 en 5) zit op de eerste en tweede verdieping. In deze groepen wordt de overgang gemaakt naar het ‘schoolse’ leren met het accent op leren lezen, taal en rekenen en maken de kinderen kennis met aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek.
In de bovenbouw (groep 6, 7 en 8) wordt naast de basisvakken aandacht besteed aan de ‘zaakvakken’, zoals aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en verkeer en het zelf informatie zoeken, verwerken en presenteren. In groep 8 richten wij ons daarbij op de overgang naar het voortgezet onderwijs.

Naast groepsleerkrachten, werken er ook vakleerkrachten op de Hildebrand Van Loonschool. Deze vakleerkrachten zijn verantwoordelijk voor de lessen in hun vakgebied. Wij hebben een vakleerkracht beeldende vormgeving (BeVo), gym, natuur & techniek, Engels, muziek, drama, filosofie, programmeren en Frans. Deze lessen worden zoveel mogelijk in halve groepen gegeven om de leseffectiviteit te vergroten.

Ons onderwijs is erop gericht om kinderen uitdagend onderwijs te bieden. We willen de kinderen een goede basis meegeven met lezen, taal en rekenen. Naast de basisvakken hechten wij veel waarde aan diverse extra vakgebieden, aan het aanleren van belangrijke vaardigheden, zoals digitale, sociaal emotionele en zelfsturende competenties, als ook aan bijzondere activiteiten, excursies en schoolreizen.

Op de Hildebrand Van Loonschool zijn 25 personen werkzaam: de leraren, de onderwijsassistenten, de directeur, de intern begeleider, de management assistente en de conciërge. Ieder schooljaar is een aantal stagiaires werkzaam op onze school. 

Voor een volledig overzicht van ons team verwijzen wij u naar onze website.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De Hildebrand Van Loonschool biedt naast het reguliere aanbod de volgende vakken aan:

Natuur en Techniek
De lessen natuur en techniek worden aangeboden in de groepen 5 t/m 8. Dit doen we in blokken van 3 à 4 weken. We starten deze lessen altijd vanuit verwondering of nieuwsgierigheid; de basis voor ‘onderzoekend leren’. We behandelen veel verschillende onderwerpen zoals: stuiteren, papierrecycling, geluid is trilling, energie en electriciteit.

Beeldende vorming (BeVo)BeVo wordt altijd gegeven in halve groepen onder leiding van een vakleerkracht. Bij BeVo maken de leerlingen afwisselend gebruik van hun verbeelding, waarneming en/of fantasie. We werken met veel verschillende materialen, gereedschappen en technieken.

BewegingsonderwijsHet bewegingsonderwijs wordt in de gymzaal gegeven door de gymleerkracht aan groep 1 t/m 8. Centraal staat de ontwikkeling van de bewegingsvaardigheid, spelvaardigheid en sociale vaardigheden

EngelsVanaf groep 1 krijgen onze leerlingen Engels van een Engelstalige vakleerkracht. We willen dat zij plezier hebben in het leren van Engels, zodat zij goed voorbereid zijn op het Engels in het voortgezet onderwijs. Onze leerlingen hebben een goede aansluiting op het hoge niveau Engels dat diverse tweetalige VO-scholen in Amsterdam aanbieden.

Drama
De lessen drama worden verzorgd door een drama-/speldocent die ook podiumkunstenaar is.

Muzikale vorming
De lessen worden gegeven door een docent van de Amsterdamse Muziekschool in samenwerking met de groepsleerkracht.

Filosofie
Als onderdeel van ‘burgerschapskunde’ worden er filosofielessen gegeven in groep 5 t/m 8 door een gastdocent. In deze lessen leren kinderen hun mening genuanceerd te verwoorden, te luisteren naar de mening van de ander, vragen te stellen en te argumenteren. In groep 7 en 8 staat de vraag centraal hoe mensen met al hun (culturele) verschillen naast en met elkaar kunnen leven. We dagen hen uit om na te denken over wat een ideale samenleving is.

Frans
Het streven is dat wij onze leerlingen van groep 8 (een deel van het jaar) kennis laten maken met de Franse taal. Per schooljaar wordt bekeken hoe dit wordt vormgegeven. 

Schooltuinen
Tijdens de schooltuinlessen in groep 6 en 7 komen de leerlingen van alles te weten over de groeiprocessen en de voedselproductie. Dit leren ze door zelf te zaaien, planten, wieden en oogsten. We willen hen hiermee niet alleen kennis, maar ook respect voor natuur en milieu bijbrengen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Als school willen wij elke leerling zoveel mogelijk passend onderwijs aanbieden. Onze intern begeleider is verantwoordelijk voor de organisatie en de begeleiding hiervan. Zij adviseert de leerkrachten en organiseert de extra ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben.

Om passend onderwijs goed vorm te geven werken wij nauw samen met de besturen van 12 andere onafhankelijke Amsterdamse scholen met wie de school de Federatie Basisonderwijs/Voortgezet Onderwijs vormt (de ‘BOVO-scholen’). Samen beschikken wij over een solidariteitsfonds en een adviseur passend onderwijs. De intern begeleiders van alle scholen binnen de federatie vormen een netwerk. Zij werken samen, delen expertise en volgen gezamenlijk scholing. Ook maken wij deel uit van het Samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen.

Kinderen kunnen pas goed leren als zij zich ook goed voelen op school. Wij doen ons best om de leerlingen daarin optimaal te begeleiden. Wij willen graag dat zij zich goed voelen in de groep, goed voelen bij de leerstof en goed in hun vel zitten. Dit betekent dat er leerlingbegeleiding is voor elke leerling.

Wij spreken op onze school van een geïntegreerde leerlingbegeleiding. De leerlingbegeleiding is verweven binnen de verschillende rollen en activiteiten van onze school. De volgende mensen spelen hierin een rol:

Groepsleerkracht
Bij leerlingbegeleiding staat de sociale en emotionele ontwikkeling van de leerling centraal. Daarom is de groepsleerkracht de spil in ons leerlingbegeleidingssysteem. Op deze manier hebben leerlingen en ouders een duidelijk aanspreekpunt.

Intern begeleider
Onze intern begeleider adviseert groepsleerkrachten bij het pedagogisch en didactisch handelen in de groep. Ze is verantwoordelijk voor het organiseren en coördineren van de leerlingbegeleiding binnen de school en de begeleiding van de leerkrachten. De intern begeleider coördineert de extra ondersteuning en zorgt voor de afstemming tussen de betrokkenen. Zij is verantwoordelijk voor een doorgaande lijn in de begeleiding van leerlingen die een specifieke aanpak of ondersteuning nodig hebben. Onze intern begeleider werkt nauw samen met de orthopedagogen en kinderpsychologen, leerkrachten en ouders om de extra begeleiding op het gebied van leren, werkhouding en sociaal-emotionele ontwikkeling optimaal te laten verlopen. Zij stemt de extra begeleiding en ondersteuning af met onze Ouder Kind Adviseur en waar nodig met onze Adviseur Passend Onderwijs. Ook met andere externe deskundigen, instellingen en collega’s wordt intensief samengewerkt.

Begeleiding van orthopedagoog/kinderpsycholoog
Kinderen kunnen extra begeleiding krijgen op het gebied van rekenen, lezen, werkhouding en sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze extra begeleiding wordt grotendeels gegeven door orthopedagogen en kinderpsychologen met wie wij samenwerken. Kinderen kunnen in perioden van 12 weken extra begeleiding krijgen die wordt afgestemd met leerkrachten en ouders, gecoördineerd door de intern begeleider.

Extra Uitdagingen
Onze school heeft leerkrachten die gespecialiseerd zijn in het onderwijs aan kinderen die leerstof op een hoog niveau kunnen verwerken. Deze leerkrachten ondersteunen en adviseren de groepsleerkrachten, zodat deze leerlingen binnen de groep verrijkings- en verdiepingsstof krijgen. 

Plusonderwijs aan de hele groep
In alle groepen wordt onderwijs aan alle leerlingen aangeboden waarbij verschillende vaardigheden van ‘leren denken’ en ‘leren leren’ aan bod komen. Deze lessen worden door de groepsleerkracht met ondersteuning van de plusleerkracht gegeven. De plusleerkracht is verantwoordelijk voor het aansturen van groepsleerkrachten en ondersteunt in het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van de lessen. 

Plusonderwijs in de klas
De plusleerkracht ondersteunt de groepsleerkrachten om het plusonderwijs in de groep te geven. Uitgangspunt is om het onderwijsaanbod zo uitdagend mogelijk te maken waardoor het aansluit bij het hogere niveau van de leerlingen.

De plusleerkracht denkt mee over het aanbod in de groep en levert materialen aan. Dat kan zijn voor een deel van de groep (voor een bepaald vak) of voor individuele leerlingen. Indien het plusaanbod in de klas niet toereikend is voor een individuele leerling, wordt de hulp van de intern begeleider ingezet om eventueel een apart traject te starten. 

De plusleerkracht heeft elke 10 weken een gesprek met groepsleerkrachten waarin het plusonderwijs besproken wordt. De plusleerkracht monitort het plusonderwijs in de school en stuurt groepsleerkrachten daarop aan. De plusleerkracht inspireert de groepsleerkrachten door hen elke twee weken een ‘breintijd’ toe sturen. In dit overzicht staan verschillende opdrachten voor onder-, midden- en bovenbouw waarbij verschillende manieren van denken gebruikt worden. 

Vertrouwenspersonen
Soms kan het gebeuren dat kinderen niet met hun probleem/klacht terecht kunnen bij de groepsleerkracht. In deze gevallen kunnen zij altijd terecht bij de vertrouwenspersonen voor kinderen. Zij zijn een bekend gezicht op school en voor alle leerlingen goed bereikbaar. 

De vertrouwenspersonen bieden kinderen een luisterend oor en helpen hen bij het vinden van een oplossing voor hun probleem of klacht. De leerlingen kunnen hen ook vragen ter ondersteuning bij een gesprek. Alle gesprekken worden vertrouwelijk behandeld. Aan het begin van het schooljaar stellen zij zich voor aan de kinderen van groep 4 t/m 8. 

Ouder- en Kindadviseur
Onze school werkt samen met een ouder- en kindadviseur. Zij ondersteunt ouders en leerkrachten als een kind en/of gezin begeleiding nodig heeft. De meeste jeugdhulp wordt georganiseerd via het ouder- en kindteam. Soms is er meer specialistische of langdurige hulp nodig. De ouder- en kindadviseur kan deze hulp inschakelen of de ouders verwijzen naar de juiste instanties. De ouder- en kindadviseur werkt nauw samen met onze intern begeleider. Op deze wijze wordt er op de Hildebrand Van Loonschool goed samengewerkt door onderwijs en jeugdhulp. Angela Lachman is te contacteren via e-mail: a.lachman@oktamsterdam.nl

Adviseur Passend Onderwijs
De Adviseur Passend Onderwijs begeleidt en helpt bij begeleidingstrajecten in nauwe samenwerking met onze intern begeleider. De adviseur maakt regelmatig deel uit van het zorgoverleg over leerlingen van onze school. Ook begeleidt deze de toelating tot het Speciaal (Basis) Onderwijs.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school besteedt met een blik op de leerlingen- en ouderpopulatie aandacht aan internationalisering en het NT2 aanbod.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Hildebrand Van Loonschool heeft geen extra aanbod voor het jonge kind. We werken samen met kinderopvangorganisatie Combiwel. waarvan voorschool Impe Dimpe gevestigd is in onze school.

Voor de kinderen van 2 tot 4 jaar verzorgt Combiwel op elke schooldag gedurende het hele jaar ‘halve dagopvang’ van 08.30 uur tot 13.30 uur in de voorschool Impe Dimpe.

Een peuter wil samen met vriendjes spelen, nieuwe dingen leren en veel ontdekken. Dat kan op de Peutercombi voorscholen. Het is kinderopvang met veel aandacht voor de ontwikkeling van 2 tot 4 jarigen. De pedagogisch medewerkers zijn liefdevol en zorgzaam, maken het gezellig en bieden met activiteiten en thema’s ‘avontuur op maat’ aan; spelen, ontdekken en leren.

De voordelen van de Peutercombi voorscholen op een rij:

  • vijf halve dagen opvang
  • 52 weken per jaar open
  • kinderopvang met voorschool programma
  • plezier maken en spelenderwijs leren
  • opstap voor de basisschool

Terug naar boven