De Odyssee

Cycladenlaan 2 1060 LW Amsterdam

  • De echte wereld halen wij binnen
  • Sportieve prestaties van de groepen 4  t/m 8
  • We gaan op reis. Het vliegtuig brengt ons naar...
  • We gaan op zoek naar antwoorden door een goede onderzoeksvraag te stellen.
  • Ons gebouw in een mooie groene omgeving aan de rand van de wijk De Aker

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In schooljaar 21/22 is de Centrale eindtoets afgenomen. Onze leerlingen hebben het goed gedaan. De score was 537,1 het landelijk gemiddelde 534,8. Als we naar de verschillende domeinen kijken is de score gemiddeld iets hoger dan bij scholen met een vergelijkbare populatie.

Alle leerlingen van groep 8 maken begin februari de doorstroomtoets (nieuw in feb 2024). Op onze school hanteren we daarbij de Cito doorstroomtoets. Nadat de leerlingen de uitslag van de doorstroomtoets hebben ontvangen, volgt uiterlijk eind maart het definitieve schooladvies. Meer informatie over de doorstroomtoets vindt u op www.Rijksoverheid.nl. 

De inspectie beoordeelt de kwaliteit van de scholen in Nederland. Zij heeft hierbij regels opgesteld zodat zij op een eerlijke manier scholen kan vergelijken. Voor meer informatie zie de website van de inspectie.   


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We houden de resultaten van alle leerlingen bij in een leerlingvolgsysteem. Hierin leggen we de leerresultaten van de kinderen vast aan de hand van landelijk genormeerde toetsen en middels observaties. De observaties helpen de leerkracht te bepalen wat het kind nodig heeft om de volgende stap te kunnen zetten in zijn of haar ontwikkeling. In gesprekken geven wij aan hoe we de prestaties van uw kind waarderen ten opzichte van het landelijk gemiddelde, aan de hand van de observaties en het gemaakte werk in de klas. Op die manier kunnen we goed in de gaten houden dat de ontwikkeling van de leerling voorspoedig en ononderbroken verloopt. De toetsen die we gebruiken zijn gemaakt door het Cito. In de groepen 1/2 maken we gebruik van het observatie-registratiesysteem leerlijnen in Parnassys.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Amsterdamse afspraken: de kernprocedure PO-VO  

De Amsterdamse schoolbesturen en de gemeente Amsterdam hebben het proces van aanmelding en inschrijving op een school voor voortgezet onderwijs vastgelegd in de kernprocedure. Meer informatie over de kernprocedure vindt u hier en op de website www.schoolkeuze020.nl.    

Het schooladvies 

Het schooladvies is bindend bij de toelating van leerlingen in het VO. Alle leerlingen in groep acht ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Het definitieve schooladvies volgt uiterlijk 24 maart. In het schooladvies staat welk niveau voortgezet onderwijs het beste bij de leerling past. Dit advies is gebaseerd op de gehele basisschoolperiode. Niet alleen de leerprestaties maar ook aanleg en talenten, de ontwikkeling tijdens alle leerjaren en de concentratie, motivatie en het doorzettingsvermogen van de leerling spelen hierbij een belangrijke rol. Op de Odyssee stellen we het advies op met een team van professionals (directie, interne begeleider en leerkracht).

Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (vo).*  

* Voor leerlingen die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet. Deze leerlingen kunnen zich al met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Odyssee streven we ernaar dat alle kinderen zich gewenst voelen. We leren de kinderen dat problemen kunnen worden opgelost door er met elkaar over te praten. 

Het verschil tussen kinderen is hierin groot, het is van belang hier structureel aandacht aan te besteden. We maken tijd om onze lessen te geven die vooral gaan over begrip voor de anderen, reageren op de ander en wie ben ik zelf in dit geheel. Door structurele aandacht hieraan te besteden, gaan we ervan uit dat kinderen zich dit steeds meer eigen maken. 

De aanpak bestaat uit de inzet van KWINK.

Tevens hebben we binnen de school een werkgroep gedrag. Deze groep professionals zorgt ervoor dat het emotioneel leren op de agenda blijft en monitort de uitvoering van de afspraken met het team.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Iedereen hoort erbij
  • Vriendelijk zijn

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In november 2016 ontvingen we de inspectie op onze mooie school. Aan het einde van de dag kregen we de bevindingen van de inspecteurs teruggekoppeld. Volgens het toen geldende inspectie kader kregen we de beoordeling voldoende. Er werd echter ook opgemerkt dat indien er volgens het nieuwe kader (2017) beoordeeld zou zijn, we de beoordeling goed zouden hebben gekregen. In het inspectierapport zijn de meeste indicatoren ook beoordeeld met een goed. Het was een mooie dag, een dag en een oordeel om trots op te zijn!

Er is een aanpassing geweest in het toezicht. Er wordt nu meer op bestuursniveau gekeken naar de scholen. Jaarlijks wordt onze school door bestuur en inspectie besproken. Jaarlijks vinden er gesprekken tussen bestuur en school plaats.

Terug naar boven