De Odyssee

Cycladenlaan 2 1060 LW Amsterdam

  • De echte wereld halen wij binnen
  • Sportieve prestaties van de groepen 4  t/m 8
  • We gaan op reis. Het vliegtuig brengt ons naar...
  • We gaan op zoek naar antwoorden door een goede onderzoeksvraag te stellen.
  • Ons gebouw in een mooie groene omgeving aan de rand van de wijk De Aker

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Er zijn verschillende vormen van verlof voor de leerkrachten. Indien de leerkracht door omstandigheden langere tijd afwezig zal zijn gaan wij op zoek naar een vervanger. Als het verlof gepland is lukt dit meestal beter dan wanneer we met acute afwezigheid te maken hebben. Kort verlof vangen we op door de klas te verdelen of door andere ambulante mensen in de school te laten invallen in de groep. Dit kunnen ook onze zeer ervaren onderwijsassistenten of leraar ondersteuners zijn. Soms kunnen onze parttimers een extra dag werken. We werken ook met kunstenaars die gedurende een dag een eigen programma met de kinderen komen doen. Met het huidige lerarentekort zullen we, bij te veel zieken tegelijk, wellicht kinderen naar huis moeten sturen. We proberen dit zoveel mogelijk te verdelen over verschillende groepen, zodat niet steeds dezelfde groep thuis moet blijven. Bij uitval van een leerkracht zullen we ook gebruik maken van digitale middelen (Teams) waardoor kinderen online huiswerk kunnen krijgen en aan thuisonderwijs kunnen doen. Voor Amsterdam is er een noodplan opgesteld met betrekking tot het lerarentekort. In dit plan staan een aantal maatregelen beschreven die uitgevoerd zullen worden.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Odyssee is verdeeld in 3 bouwen bouwen, die worden aangestuurd door twee bouwcoördinatoren. 

  • groep 1/2
  • groep 3/4/5
  • groep 6/7/8

Schooljaar 23/24 start met 6 kleuterklassen. Van de groepen 3 t/m 8 hebben we ieder twee groepen. Er vindt veel afstemming plaats tussen de parallelgroepen.

De bouwcoördinatoren zitten vergaderingen voor en bewaken de uitvoering van het beleid in hun bouw. Zo vormen zij de schakel tussen de werkvloer en de directie. De groepsleerkrachten zijn verantwoordelijk voor alles wat er in hun groep gebeurt. Voor goed onderwijs, een goede sfeer en positief contact met u als ouders.

In sommige groepen worden onderwijsassistenten ingezet. Met het huidige leraren tekort komt het ook voor dat leraar ondersteuners voor de groep staan. We zijn een opleidingsschool hetgeen betekent dat we met stagiaires, leerkrachten in opleiding (LIO) en zij-instromers werken. Zij worden meestal gekoppeld aan een vaste groep. Om dit allemaal goed te begeleiden zijn er twee schoolopleiders verbonden aan de school.

De intern begeleiders hebben een speciale zorgtaak op school. Zij bewaken de doorgaande lijn en begeleiden de zorg voor de kinderen in brede zin. Hierover leest u meer in het hoofdstuk ‘Ondersteuning voor leerlingen’.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Spel: geïntegreerd aanbod van activiteiten op alle ontwikkelingsgebieden

* Thematijd: veel activiteiten op het gebied van de taal, wereldoriëntatie, cultuureducatie en de sociaal-emotionele ontwikkeling krijgenvorm in spel- en onderzoeksactiviteiten die passen binnen het thema

Gymnastiek: twee keer per week 45 minuten. De kinderen dienen hiervoor passende sportkleding mee naar school te nemen. De groepen 1 en twee kleden zich om in het lokaal. Makkelijk zittende kleding die de kinderen zelf aan en uit kunnen trekken helpt de leerkracht heel erg op een gymdag. Fijn als de sieraden op een gymdag thuis blijven.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Elke basisschool moet haar onderwijs zo inrichten dat de leerlingen in acht schooljaren ten minste 7520 uren onderwijs krijgen. Dit is wettelijk bepaald. In de eerste vier schooljaren zijn dit ten minste 3520 uren en in de laatste vier schooljaren ten minste 3760 uren. Bij AMOS hebben we de afspraak gemaakt dat alle scholen voor elk leerjaar 940 uren inplannen. Deze bestaan uit:

Wereldoriëntatie: aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs, maatschappelijke verhoudingen en staatsinrichting;

Levensbeschouwing: o.m. geestelijke stromingen;

Sociaal emotionele ontwikkeling: bevordering sociale redzaamheid, gezond gedrag, burgerschapsvorming;

Cultuureducatie: creatief taalgebruik, tekenen, handvaardigheid, muziek, dans, drama, nieuwe media;

Spel: geïntegreerd aanbod van activiteiten op alle ontwikkelingsgebieden;

* Thematijd: veel activiteiten op het gebied van de taal, wereldoriëntatie, cultuureducatie en de sociaal-emotionele ontwikkeling krijgen vorm in spel- en onderzoeksactiviteiten die passen binnen het thema.

Gymnastiek: twee keer per week 50 minuten door onze vakdocent. De kinderen dienen hiervoor passende sportkleding mee naar school te nemen. Fijn als de sieraden op een gymdag thuis blijven.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze zorg

We werken handelingsgericht aan de kwaliteit van ons onderwijs en ondersteuning voor al onze leerlingen.

Hierbij gelden zeven uitgangspunten:  

  1. De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal.
  2. Het gaat om afstemming en wisselwerking tussen de leerling en zijn/haar omgeving: ouders, groep, leerkracht.
  3. De leerkracht is belangrijk. De leerkracht kan het onderwijs afstemmen op de behoeften van de verschillende leerlingen.
  4. Positieve aspecten zijn van groot belang. Het is van belang dat de omgeving van de leerling vooral blijft kijken naar de positieve aspecten van de ontwikkeling.
  5. Constructieve samenwerking tussen school en ouders.
  6. Ons handelen is doelgericht. De doelen zijn hierbij concreet geformuleerd, haalbaar en meetbaar.
  7. De werkwijze is systematisch, in stappen en transparant.

We kennen drie zorgniveaus:

Wanneer de leerling voldoende baat heeft bij het standaard onderwijsaanbod spreken we van zorgniveau 1. De intern begeleider ondersteunt de leerkracht bij het formuleren en uitvoeren van het groepsplan. De ouders, leerkracht en intern begeleider, vormen het ondersteuningsteam rond het kind. 

Bij zorgniveau 2 is er meer ondersteuning nodig. We gaan met elkaar in gesprek en kijken welke licht preventieve en/of curatieve interventies (bv verlengde instructie, begeleide inoefening ) we kunnen inzetten vanuit de basisondersteuningsstructuur in de school.

Indien zorgniveau 2 niet voldoende is en we als school nog extra hulp moeten bieden, dan spreken we van zorgniveau 3.  Zorgniveau 1 tot en met 3 wordt opgenomen in het groepsplan en uitgevoerd door de groepsleerkracht.

Als we de ondersteuning onvoldoende zelf kunnen realiseren, dan onderzoeken we of we dit kunnen realiseren met de inzet van ketenpartners (externe expertise). In dat geval spreken we van zorgniveau 4. Eventuele onderzoeken worden geïnitieerd indien er sprake is van handelingsverlegenheid. We evalueren periodiek op alle zorgniveaus.

Extra ondersteuning of arrangeren 

Indien de basisondersteuning onvoldoende blijkt kunnen we gebruik maken van extra ondersteuning. Deze kan ingezet worden ter ondersteuning van zowel de leerkracht als ter ondersteuning van de leerling en/of de groep. Voor de inzet van extra ondersteuning, wordt een stedelijk gekozen groeidocument opgesteld. 

Wat houdt Passend onderwijs in?

Passend onderwijs wil zeggen dat de school waar uw kind is ingeschreven de hulp en begeleiding moet bieden die uw kind nodig heeft. Als uw kind meer hulp of ondersteuning nodig heeft dan de school van uw kind kan bieden, dan zal de school, samen met u, een andere school voor uw kind moeten zoeken. Het initiatief ligt dus steeds bij de school van uw kind. U hoeft niet zelf op zoek.

In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school van uw kind staat beschreven welke hulp en ondersteuning de school al in huis heeft. Denk aan rekenspecialisten, deskundigen op het gebied van dyslexie etc. De school kan als dat nodig is ook specifieke ondersteuning in huis halen, bijvoorbeeld advies van-, of begeleiding door een (gedrags)deskundige, een logopedist of een psycholoog. 

Naast deskundigheid en expertise die aanwezig is in de school, of die door de school in huis kan worden gehaald, spelen ook andere factoren een rol. Zo kan binnen een kleine klas vaak meer begeleiding worden geboden dan binnen een klas met veel leerlingen. En niet elke school heeft een lift voor kinderen die slecht ter been zijn of niet kunnen lopen. 

Zorgplicht

Zorgplicht betekent dat het schoolbestuur en de school voor iedere leerling die op de school zit of zich aanmeldt, voor passend onderwijs moeten zorgen. Hierbij moeten zij eerst nagaan wat de school zelf kan doen, met of zonder extra ondersteuning. Belangrijk bij de uitvoering van de zorgplicht is dat de school met ouders overlegt wat de onderwijsbehoefte van de leerling is en welke ondersteuning hierbij het beste past. Klik hier voor meer informatie over passend onderwijs en zorgplicht.     

De juiste ondersteuning is niet mogelijk. Wat nu?

Soms kan het gebeuren dat onze school, ondanks de mogelijkheid van extra ondersteuning, geen passend onderwijs aan een leerling (meer) kan bieden. In dat geval zorgen wij ervoor dat de leerling ergens anders terecht kan waar deze ondersteuning wel wordt geboden. Dit kan op een andere school van hetzelfde schoolbestuur zijn, een school bij een ander bestuur of op een school voor speciaal (basis)onderwijs. In die situaties zal de school het samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV) vragen om met de school mee te kijken en te beoordelen of een kind een andere vorm van onderwijs nodig heeft. Onderwijs dicht bij huis is hierbij een belangrijk uitgangspunt. De verantwoordelijkheid voor het zoeken en aanbieden van een juiste onderwijsplek ligt bij de school waar de leerling is aangemeld. Als het gaat om een kind met een taalontwikkelingsstoornis en het de school niet lukt om passend onderwijs te bieden, dan kan het kind ook naar een speciale school. Het is dan niet het SWV maar een organisatie genaamd Kentalis die de beoordeling doet.  

Doublures/kleuterverlenging 

Mocht het onverhoopt voorkomen dat uw kind veel moeite heeft met de leerstof, dan kunnen we in overleg met u besluiten om uw kind te laten doubleren. Doubleren is niet altijd de oplossing en wordt van geval tot geval bekeken. Indien de voorwaarden, die nodig zijn om in groep 3 goed mee te kunnen komen, nog onvoldoende aanwezig zijn en een kind langer in groep 1/2 blijft, is er sprake van kleuterverlenging. Ook dit gebeurt in overleg met ouders en op grond van duidelijke argumenten. De eindbeslissing ligt in beide gevallen bij de school.

Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen

Alle schoolbesturen in Amsterdam en Diemen hebben samen en op grond van de wet, een samenwerkingsverband opgericht. Het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV). Dit SWV ondersteunt en adviseert de aangesloten scholen bij de uitvoering van passend onderwijs.

Kijk voor meer informatie over passend onderwijs in Amsterdam en Diemen op de website van het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen https://www.swvamsterdamdiemen.nl U kunt het Samenwerkingsverband als volgt bereiken:  

Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen, Bijlmerdreef 1289-2 1103 TV Amsterdam

T: 020 7237100 E: https://secretariaat@swvamsterdamdiemen.nl

Samenwerking met de gemeente voor jeugdhulp

Onze school vindt een goede samenwerking met de jeugdhulp heel belangrijk. De school werkt  daartoe samen met de Ouder- en Kindteams van de gemeente. Heeft u vragen of zorgen over uw kind, neem dan contact op met de ouder- en kindadviseur van onze school. Haar naam is Nina Boland.  Haar werkdagen zijn dinsdag tot en met vrijdag ze is bereikbaar op telefoonnummer 06 30691785 of via mail N.boland@oktamsterdam.nl

Medezeggenschap bij passend onderwijs:

Er zijn verschillende medezeggenschapsorganen betrokken bij passend onderwijs:   

  • Medezeggenschapsraad van de school: de MR van de school is samengesteld uit leerkrachten en ouders en heeft adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel.   
  • Ondersteuningsplanraad: dit is de medezeggenschapsraad van het Samenwerkingsverband. Deze raad heeft instemmingsrecht op het ondersteuningsplan. Hierin staan de afspraken van de schoolbesturen die zorgen dat alle kinderen een passende onderwijsplek krijgen. De raad in Amsterdam Diemen bestaat uit tien personen: vijf ouders en vijf personeelsleden van de scholen.
  • GMR van de schoolbesturen: de besturen waar meerdere scholen onder vallen hebben een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. In de GMR zitten vertegenwoordigers van de MR’s van de scholen. De GMR heeft formeel geen rol in de medezeggenschap op passend onderwijs. Toch heeft zij een belangrijke rol. Het budget voor extra ondersteuning wordt in het Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen geheel toebedeeld aan de besturen. De GMR heeft informatierecht en daarmee inzicht in de wijze waarop het schoolbestuur de toewijzing van extra ondersteuning organiseert. De GMR kan gevraagd of ongevraagd advies uitbrengen.

Logopedie

Logopedie regelen de ouders zelf via de huisarts of door rechtstreeks contact met een praktijk op te nemen. Graag de afspraken bij voorkeur buiten schooltijd plannen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren werken we eraan om de volgende ambities te realiseren.

  • de basis in de groepen op orde waardoor zorg niveau 1 en 2 in de groepen uitgevoerd kan worden. 
  • uitbreiding van specialisme in de school om ook uitvoering van zorgniveau 3 in de school uit te kunnen voeren. 
  • expertise van TOS en NT2 vergroten
  • blijvende aandacht van het pedagogischklimaat en opvolging op individueel niveau op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling
  • uitbreiding kennis van hulp voor kinderen met een kenmerk in het autistisch spectrum
  • aandacht en aanbod voor de uitstroomniveaus 1S en2F
  • Opleiden en faciliteren van specialisten in de school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school ontvangt kinderen van veel kinderdagverblijven en voorscholen uit de wijk (en buiten de wijk). Er is altijd sprake van een warme overdracht, we nemen contact op over de ontwikkeling van de kinderen om een doorgaande lijn te waarborgen. Ons vroegschoolse aanbod vindt plaats in de groepen 1/2.

Onderwijs aan jonge kinderen betekent op onze school vooral leren door te spelen, te ervaren en te ontdekken. We werken in thema's die kinderen uitdagen om op onderzoek uit te gaan en te experimenteren. We gaan met de kinderen op zoek naar de echte wereld of zoeken met hen, binnen de thema's, de echte wereld op. In de hoeken spelen de kinderen het echte leven na in de banketbakkerij, bij de dierenarts of op de bouwplaats. Bij al deze activiteiten is ruim aandacht voor de basisvoorwaarden voor leren lezen schrijven en rekenen. 

Natuurlijk houdt de leerkracht de doelen in het oog. Zij laat de kinderen tellen met hoeveel stenen de muur gebouwd moet worden en wegen hoeveel zand er nodig is voor het cement. Ze bespreekt met de groep hoeveel de koekjes moeten kosten, de stokbroden en de croissants. Zo leren de kinderen meteen de nieuwe woorden die bij deze activiteiten aan bod komen. En de leerkracht speelt mee om steeds nieuwe impulsen te geven aan het spel.

Terug naar boven