Johannesschool

Evertsweertplantsoen 3 b 1069 RK Amsterdam

Schoolfoto van Johannesschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten van de methode onafhankelijke toetsen (CITO Leerling in Beeld) worden na iedere afnameperiode geëvalueerd.
We doen dit met het hele team tijdens de schoolbespreking op groeps- en schoolniveau.
De analyse en interpretatie van de resultaten op groeps- en leerlingniveau levert informatie op die ons helpt begrijpen wat er voor de komende periode nodig is. Daar passen we onze plannen op aan. Bij het op schoolniveau evalueren van de resultaten maken we gebruik van de normen die er zijn voor scholen met een vergelijkbare populatie leerlingen maar ook stellen we onze eigen ambitie. Wanneer we zien dat de resultaten achterblijven bij de norm, doen we in ieder geval twee dingen:

  • onderzoeken wat ten grondslag ligt aan het probleem en vaststellen wat dit betekent voor de schoolontwikkeling.
  • interventies inzetten om op opgelopen achterstand in te halen

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanuit de kernwaarden ‘Ontwikkeling’ en ‘Uitdaging’, spant de Johannesschool zich in om uw kind zich te laten ontwikkelen naar zijn of haar potentieel. Als school, ouders en kind hierin gedurende de basisschooltijd goed samenwerken, mondt dit uiteindelijk uit tot een passend schooladvies voor het voortgezet onderwijs (VO). 

De kernprocedure PO-VO

De Amsterdamse schoolbesturen en de gemeente Amsterdam hebben het proces van aanmelding en inschrijving op een school voor voortgezet onderwijs vastgelegd in de kernprocedure. Meer informatie over de kernprocedure vindt u hier en op de website www.voschoolkeuze020.nl. 

De verplichte eindtoets

Vanaf schooljaar 2014-2015 moeten alle basisscholen in groep acht de eindtoets Primair Onderwijs afnemen. Dit gebeurt tussen 15 april en 15 mei. Op onze school hanteren we daarbij de Centrale Eindtoets van CITO. Het bestuur kan in sommige, in de wet omschreven, situaties bepalen dat een leerling geen eindtoets aflegt. Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders.  Meer informatie over de verplichte eindtoets vindt u op www.rijksoverheid.nl.   

Het schooladvies

Het schooladvies is bindend bij de toelating van leerlingen in het VO. Alle leerlingen in groep acht krijgen vóór 1 maart een definitief schooladvies voor het VO. In het schooladvies staat welk niveau voortgezetonderwijs het beste bij de leerling past. Dit advies is gebaseerd op de gehele basisschoolperiode. Niet alleen leerprestaties, maar ook aanleg en talenten, de ontwikkeling tijdens alle leerjaren en de concentratie, motivatie en het doorzettingsvermogen van uw kind spelen hierbij een belangrijke rol. Als een leerling de eindtoets PO beter maakt dan verwacht,dan moet de basisschool het schooladvies heroverwegen. Deze heroverweging kán leiden tot een wijziging van het schooladvies. Soms is het resultaat van de eindtoets PO minder goed dan verwacht. In dat geval mag de basisschool het advies níet aanpassen.  Meer weten over het schooladvies VO? Klik hier of kijk op www.nieuweregelgevingovergangpo-vo.nl.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Johannesschool wil aansluiten bij de onderwijsbehoeften van kinderen die extra ondersteuning nodig hebben maar ook bij de behoeften van kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Hiervoor hebben wij een orthopedagoog in de school die werkt met kinderen met achterstanden maar die ook meer- en hoogbegaafde kinderen begeleidt in de 'Einsteingroep'.

Kinderen die moeite hebben met de werkhouding en concentratie worden door de eigen leerkracht en onze intern begeleider ondersteund. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van stappenplannen en inzicht geven aan het kind maar soms worden er ook ondersteunende materialen ingezet zoals zitballen, bijt- en friemelmateriaal.

Op deze wijze hopen wij het welbevinden van ieder kind op onze school optimaal te ondersteunen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Ontwikkeling
  • Uitdaging

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2013 is de Johannesschool voor het laatst bezocht door de onderwijsinspectie. De kwaliteit van de school is toen als voldoende beoordeeld. Dat betekent dat de Johannesschool het basisarrangement toegekend heeft gekregen.

Terug naar boven