Oecumenische basisschool Timotheusschool

Sam van Houtenstraat 2 1067 JM Amsterdam

  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool Timotheusschool
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool Timotheusschool
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool Timotheusschool
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool Timotheusschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Per schooljaar 2023-2024 gaan wij werken met een nieuw leerling volgsysteem. 

Ook wordt de eindtoets de doorstroomtoets. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten van de methode onafhankelijke toetsen worden na iedere afnameperiode geëvalueerd. We doen dit op leerling-, groeps- en schoolniveau. De analyse en interpretatie van de resultaten op groeps- en leerlingniveau levert informatie op die ons helpt begrijpen wat er voor de komende periode nodig is. Daar passen we onze plannen op aan.

Bij het op schoolniveau evalueren van de resultaten kijken we hoe scholen met een vergelijkbare populatie leerlingen het gemiddeld doen en wat het landelijk gemiddelde van alle scholen in Nederland is. Wanneer we zien dat de resultaten achterblijven bij een norm, doen we in ieder geval drie dingen:

  • Achterhalen waarom de resultaten achterblijven
  • Interventies inzetten voor de eerstvolgende periode (individueel en per groe)
  • Schoolambities formuleren voor het (verder) ontwikkelen van specifieke vak- en deelgebieden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Amsterdamse afspraken: de kernprocedure PO-VO

De Amsterdamse schoolbesturen en de gemeente Amsterdam hebben het proces van aanmelding en inschrijving op een school voor voortgezet onderwijs vastgelegd in de kernprocedure. Meer informatie over de kernprocedure vindt u op de website www.schoolkeuze020.nl.  

Doorstroomtoets

Alle leerlingen van groep 8 maken begin februari de doorstroomtoets. Op onze school hanteren we daarbij de (noem hier de eindtoets die de school afneemt). Nadat de leerlingen de uitslag van de doorstroomtoets hebben ontvangen, volgt uiterlijk eind maart het definitieve schooladvies. Meer informatie over de doorstroomtoets vindt u op Rijksoverheid.nl.  

Het schooladvies Het schooladvies is bindend bij de toelating van leerlingen in het VO.   Alle leerlingen in groep acht ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Het definitieve schooladvies volgt uiterlijk 24 maart. In het schooladvies staat welk niveau voortgezet onderwijs het beste bij de leerling past. Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (vo).*

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ieder kind heeft behoefte aan een goede relatie met anderen. Ieder kind wil zich competent voelen. Ieder kind wil het zelf kunnen. Deze behoeften vormen het uitgangspunt voor ons handelen. We bieden alle leerlingen (taal)rijk en passend onderwijs. We dagen ze uit om hun talenten te ontwikkelen. Een goede beheersing van de Nederlandse taal is de basis van waaruit kinderen zich ontplooien en de wereld leren kennen en begrijpen.

We besteden veel tijd en aandacht aan activiteiten op het gebied van kunst en cultuur. Deze activiteiten verrijken de leef- en belevingswereld, stimuleren de verbeeldingskracht, vergroten de creativiteit en prikkelen de nieuwsgierigheid. 

De leerlingen die na 8 jaar de school verlaten, zijn zelfbewust, trots op hun afkomst en gaan respectvol met anderen om. Ze zijn zelfstandig, ondernemend en staan open voor nieuwe ervaringen. Ze zijn zich bewust van hun kwaliteiten en zijn bereid verder te werken aan hun minder sterke kanten. Het zijn kinderen die geleerd hebben samen te werken en samen naar oplossingen te zoeken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Relatie Competentie Autonomie
  • Brede Talentontwikkeling
  • Zelfbewust en respectvol

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 31 januari 2017 heeft de Onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan de Timotheusschool, op basis van (de pilot van) het nieuwe onderzoekskader. De inspectie heeft de school opnieuw het basisarrangement toegekend. 

Terug naar boven