Oecumenische basisschool De Driemaster

Binnenvaart 1 1034 SG Amsterdam

  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Driemaster
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Driemaster
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Driemaster
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Driemaster
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Driemaster

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De verplichte eindtoets Alle basisscholen moeten bij de leerlingen van groep acht de eindtoets Primair Onderwijs afnemen. Dit gebeurt tussen 15 april en 15 mei. Op onze school hanteren we daarbij de CITO eindtoets. Het bestuur kan in sommige, in de wet omschreven, situaties bepalen dat een leerling geen eindtoets aflegt. Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders.  Meer informatie over de verplichte eindtoets vindt u op www.rijksoverheid.nl.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten vanuit de methode toetsen en methode onafhankelijke toetsen (Cito) zijn bepalend voor de inhoud van ons aanbod. Naar aanleiding van toetsen, maar ook observaties en gesprekken met leerlingen, stellen we het individuele en/of groepsaanbod bij. Concreet betekent dit dat leerlingen bijvoorbeeld moeilijker, makkelijker, meer en/of minder werk maken.

De tussenopbrengsten worden besproken tussen leerkrachten onderling, tussen leerkracht en intern begeleider, en op groep- en schoolniveau met het gehele team. Op die wijze worden de ontwikkelingen systematisch gevolgd en zijn ze van invloed op het onderwijsproces. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naar het Voortgezet onderwijs Amsterdamse afspraken: de kernprocedure PO-VO

De Amsterdamse schoolbesturen en de gemeente Amsterdam hebben het proces van aanmelding en inschrijving op een school voor voortgezet onderwijs vastgelegd in de kernprocedure. Meer informatie over de kernprocedure vindt u hier en op de website www.schoolkeuze020.nl.  

Doorstroomtoets

Alle leerlingen van groep 8 maken begin februari de doorstroomtoets. Op onze school hanteren we daarbij de CITO eindtoets. Nadat de leerlingen de uitslag van de doorstroomtoets hebben ontvangen, volgt uiterlijk eind maart het definitieve schooladvies. Meer informatie over de doorstroomtoets vindt u op Rijksoverheid.nl.  

Het schooladvies

Het schooladvies is bindend bij de toelating van leerlingen in het VO. Alle leerlingen in groep acht ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Het definitieve schooladvies volgt uiterlijk 24 maart. In het schooladvies staat welk niveau voortgezet onderwijs het beste bij de leerling past. Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (vo).*   * Voor leerlingen die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet. Deze leerlingen kunnen zich al met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.   

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Driemaster is een oecumenische school. Dat wil zeggen dat wij vanuit een levensbeschouwelijke visie gestalte geven aan ons onderwijs. Leerkrachten bieden bouwstenen aan, geput uit de christelijke opvattingen van de school en uit andere religieuze tradities. Zij leven een zelfbewuste en open houding voor, die kinderen inspireert om te onderzoeken wat voor hen waardevol is en waardoor zij leren begrip te ontwikkelen voor elkaars cultuur en godsdienst.  

Het team van de Driemaster zorgt ervoor dat de leerlingen op een respectvolle manier met elkaar en anderen omgaan. Op persoonlijk niveau betekent dit dat verantwoordelijk zijn méér is dan kennis hebben en je aan de regels houden. De personeelsleden komen tegemoet aan de drie basale behoeften van leerlingen: relatie, competentie en autonomie, met sociale veiligheid als basis. De oecumenische kapstok van AMOS wordt als blauwdruk gebruik bij de invulling van onze oecumenische identiteit.  

Vanuit het aandachtspunt 'aandacht voor elkaar' hebben we op de Driemaster gezamenlijke begin- en eindkringen en veel vieringen en buitenschoolse activiteiten. Tijdens de gezamenlijke kringen leren de kinderen aandacht te hebben voor elkaar en in het openbaar op te treden. Door deze kringen worden het samenwerken en het saamhorigheidsgevoel versterkt binnen onze school. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfverzekerd
  • Sociaal
  • Participerend

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onderwijskwaliteit

De inspectie beoordeelt de kwaliteit van de scholen in Nederland. Zij heeft hierbij regels opgesteld zodat zij op een eerlijke manier scholen kan vergelijken. Een van de onderdelen waar de inspectie normaal naar kijkt, is de gemiddelde score van de verplichte eindtoets. Komend schooljaar past de Inspectie van het Onderwijs de werkwijze rond de beoordeling van de onderwijsresultaten aan. Scholen in het funderend onderwijs worden in het schooljaar 2021/2022 niet beoordeeld op de resultaten. De inspectie wil zo in haar oordelen rekening houden met de omstandigheden die zijn ontstaan door de maatregelen vanwege het coronavirus. Voor meer informatie zie de website van de inspectie.

De laatste beoordeling die die Driemaster kreeg van de onderwijsinspectie was uit november 2013. Wij ontvingen de waardering 'basistoezicht'. Dit houdt in dat de Driemaster voldoet aan haar onderwijskundige opdracht. 

Terug naar boven