Oecumenische basisschool De Driemaster

Binnenvaart 1 1034 SG Amsterdam

  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Driemaster
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Driemaster
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Driemaster
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Driemaster
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Driemaster

Het team

Toelichting van de school

De kwaliteitscultuur binnen de school maken wij zichtbaar door ons handelen wat wij in onze hoofden voor ogen hebben. Concreet betekent dit dat leerkrachten en directie voorleven wat zij van hun kinderen, ouders én collega’s verwachten. Dit betekent ook dat zij open staan voor feedback, actief meedenken tijdens besluitvormingsprocessen en hun aandeel voor onze gezamenlijke opdracht serieus nemen. Onze kwaliteit(zorg) begint al met het moment dat de leerlingen ’s morgens onze school betreden en de manier waarop zij door onze leerkrachten ontvangen worden: open, gewaardeerd en klaar om samen uitdagingen aan te gaan!

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Verlof voor langere periodes wordt vervanger door een tijdelijk aangestelde (externe) vervanger. Verlof voor kortere periodes vangen we in de regel intern op (tijdelijke uitbreiding werkdagen, inzet ambulant personeel).

In verband met het lerarentekort komt het ook voor dat wij een groep verdelen over de andere groepen van de school of, indien er geen ander mogelijkheden zijn, zullen wij een beroep doen op ouders en de kinderen naar huis sturen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onderwijstijd:

Elke basisschool moet haar onderwijs zo inrichten dat de leerlingen in acht schooljaren ten minste 7520 uren onderwijs krijgen. Dit is wettelijk bepaald. In de eerste vier schooljaren zijn dit ten minste 3520 uren en in de laatste vier schooljaren ten minste 3760 uren. Bij AMOS hebben we de afspraak gemaakt dat alle scholen voor elk leerjaar 940 uren inplannen. Onze school hanteert een continurooster.

Doublure:

In veel gevallen kunnen we doublure voorkomen door extra ondersteuning en/of aanpassing van het onderwijsaanbod. Uiteraard wordt u als ouder vroegtijdig door de leerkracht geïnformeerd als de resultaten van uw zoon/dochter tegenvallen of hij/zij zich zorgen maakt m.b.t. de leerontwikkeling en aanpassingen in de lesstof en/of doublure overweegt. Vaak betrekt de leerkracht ook de intern begeleider van de school om te kijken wat de beste aanpak is om het leerproces van uw kind te ondersteunen en zo doublure te voorkomen.

In een enkel geval moeten we, vanwege een stagnerende ontwikkeling en/of om sociaalemotionele redenen besluiten om een leerling uiteindelijk niet door te laten naar het volgende leerjaar. Het besluit tot doublure wordt genomen door de school(directie).

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De hierboven genoemde tijdsindicaties zijn indicatief en bij benadering. Veel van ons aanbod is thematisch en verbonden met elkaar. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De hierboven aangegeven tijden/uren zijn indicatief en bij benadering. Veel vakken als Spelling/Taal/Begrijpend en Technisch lezen hebben overlap met elkaar. Dit geldt ook voor Burgerschap/Levensbeschouwing en bijvoorbeeld Wereldoriëntatie.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De leerkracht doet ertoe. Hij of zij legt duidelijk uit, organiseert onderwijs activiteiten efficiënt en zorgt dat de leerlingen betrokken blijven. Op de Driemaster wordt er niet alleen naar inhoud gedifferentieerd maar ook wordt er rekening gehouden met passende leer-en hulpmiddelen, variatie in onderwijstijd, instructie en verwerking. Voor meerbegaafde leerlingen hebben wij een passend aanbod, zowel binnen als buiten de klas. 

Binnen ons schoolondersteuningsplan (SOP) beschrijven wij uitgebreider welke leerlingen wij goed kunnen bedienen en waar onze grenzen liggen. U vindt ons SOP op onze website en op de website van Scholen op de Kaart. 

De Driemaster en Passend onderwijs

Zorgplicht

Zorgplicht betekent dat het schoolbestuur en de school voor iedere leerling die op de school zit of zich aanmeldt en voor wie ook plek is, voor passend onderwijs moeten zorgen. Hierbij moeten zij eerst nagaan wat de school zelf kan doen, met of zonder extra ondersteuning. Belangrijk bij de uitvoering van de zorgplicht is dat de school met ouders overlegt wat de onderwijsbehoefte van de leerling is en welke ondersteuning hierbij het beste past. Klik hier voor meer informatie over passend onderwijs en zorgplicht.

Wat houdt Passend onderwijs in?

Passend onderwijs wil zeggen dat de school waar uw kind is ingeschreven de hulp en begeleiding moet bieden die uw kind nodig heeft. Als uw kind meer hulp of ondersteuning nodig heeft dan de school van uw kind kan bieden, dan zal de school, samen met u, een andere school voor uw kind moeten zoeken. Het initiatief ligt dus steeds bij de school van uw kind. U hoeft niet zelf op zoek.

In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school van uw kind staat beschreven welke hulp en ondersteuning de school al in huis heeft. Denk aan rekenspecialisten, deskundigen op het gebied van dyslectie etc. De school kan als dat nodig is ook specifieke ondersteuning in huis halen, bijvoorbeeld advies van-, of begeleiding door een (gedrags)deskundige, een logopedist of een psycholoog.  

Naast deskundigheid en expertise die aanwezig is in de school, of die door de school in huis kan worden gehaald, spelen ook andere factoren een rol. Zo kan binnen een kleine klas vaak meer begeleiding worden geboden dan binnen een klas met veel leerlingen. En niet elke school heeft een lift voor kinderen die slecht ter been zijn of niet kunnen lopen.

Soms blijkt dat het echt niet lukt om een kind binnen de eigen school passend onderwijs te bieden. In die situaties zal de school het samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV) vragen om met de school mee te kijken en te beoordelen of een kind een andere vorm van onderwijs nodig heeft. Bijvoorbeeld speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO). Als het gaat om een kind met een taalontwikkelingsstoornis en het de school niet lukt om passend onderwijs te geven, dan kan het kind ook naar een speciale school. Het is dan niet het SWV maar een organisatie genaamd Kentalis die de beoordeling doet. Benieuwd welke ondersteuning onze school kan bieden? Dit staat beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. 

Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen

Alle schoolbesturen in Amsterdam en Diemen hebben samen en op grond van de wet, een samenwerkingsverband opgericht. Het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV). Dit SWV ondersteunt en adviseert de aangesloten scholen bij de uitvoering van passend onderwijs. Kijk voor meer informatie over passend onderwijs in Amsterdam en Diemen op de website van het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen www.swvamsterdamdiemen.nl. U kunt het Samenwerkingsverband als volgt bereiken:

  • Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen
  • Bijlmerdreef 1289-2
  • 1103 TV Amsterdam
  • T: 020 7237100
  • E: secretariaat@swvamsterdamdiemen.nl

Samenwerking met de gemeente voor jeugdhulp

Onze school vindt een goede samenwerking met jeugdhulp heel belangrijk. De school werkt daartoe samen met de Ouder- en Kindteams van de gemeente. Heeft u vragen of zorgen over uw kind, neem dan contact op met de ouder- en kindadviseur van onze school: Nick Klaver. Hij is aanwezig op dinsdagochtend en bereikbaar op telefoonnummer 0618351460 of via mail n.Klaver@oktamsterdam.nl

Medezeggenschap bij passend onderwijs:

Er zijn verschillende medezeggenschapsorganen betrokken bij passend onderwijs:

  • Medezeggenschapsraad van de school: de MR van de school is samengesteld uit leerkrachten en ouders en heeft adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel.
  • Ondersteuningsplanraad: dit is de medezeggenschapsraad van het Samenwerkingsverband. Deze raad heeft instemmingsrecht op het ondersteuningsplan. Hierin staan de afspraken van de schoolbesturen die zorgen dat alle kinderen een passende onderwijsplek krijgen. De raad in Amsterdam Diemen bestaat uit tien personen: vijf ouders en vijf personeelsleden van de scholen.
  • GMR van de schoolbesturen: de besturen waar meerdere scholen onder vallen hebben een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. In de GMR zitten vertegenwoordigers van de MR’s van de scholen. De GMR heeft formeel geen rol in de medezeggenschap op passend onderwijs. Toch heeft zij een belangrijke rol. Het budget voor extra ondersteuning wordt in het Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen geheel toebedeeld aan de besturen. De GMR heeft informatierecht en daarmee inzicht in de wijze waarop het schoolbestuur de toewijzing van extra ondersteuning organiseert. De GMR kan gevraagd of ongevraagd advies uitbrengen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

  • Versterken aanbod en begeleiding meerbegaafden. 
  • Woordenschat t.b.v. NT2 leerlingen in de onderbouw.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven