Ikc Overhoeks

Grasweg 3 1031 HW Amsterdam

Leerlingen werken in de schoolbibliotheek aan hun IPC-opdrachten.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Afgelopen schooljaar 2022-2023 hebben 47 leerlingen deelgenomen aan de Cito-eindtoets. De resultaten waren grotendeels naar verwachting en liggen zo rond het landelijke gemiddelde. Er zijn kinderen uitgestroomd naar alle niveaus. Relatief veel kinderen gingen naar het VWO.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij streven ernaar de kwaliteitszorg dusdanig in te richten dat de verschillende elementen binnen deze structuur optimaal functioneren. De ontwikkelingen op IKC Overhoeks worden aan de hand van de Deming Cyclus (plan-do-check-act) gestart, gevolgd en bijgesteld. Deze cyclus vindt zowel op school-, groeps en leerlingniveau plaats. De basis hiervoor: enthousiaste leerlingen, bevlogen leerkrachten, betrokken ouders en goede prestaties.

Resultaten zeggen iets over de individuele ontwikkeling en groei van de leerlingen, en gebruiken we als school ook om te spiegelen en resultaten te verbeteren. Verzamelen van data is alleen zinvol wanneer het gekoppeld wordt aan besluiten over lesgeven (inhoud, methodiek, hoeveelheid tijd) en leren. Deze resultaten worden aan leerlingen teruggekoppeld door deze te vertalen in concrete doelen/aanpak. Met de resultaten reflecteren wij op ons handelen en trekken daaruit conclusies voor het bijsturen en verbeteren van ons onderwijs.

Wij verzamelen de volgende data:

  • Observaties leerkrachten
  • Resultaten methodetoetsen
  • Resultaten CITO LiB-toetsen en Doorstroomtoets
  • Uitstroom en situatie oud-leerlingen in het VO
  • Resultaten tevredenheidsenquête (leerlingen, leerkrachten, ouders)
  • KIVA vragenlijsten/sociogrammen en follow-up/terugkoppeling
  • Leerlingvragenlijsten/Zelfevaluaties/leerlinggesprekjes gr 5 t/m 8

Binnen de gemeente Amsterdam zijn afspraken gemaakt over een gezamenlijke toetskalender. Uiteraard houdt IKC Overhoeks zich aan deze afspraken.

Door gebruik te maken van een leerlingvolgsysteem volgen we de leerlingen wat betreft cognitieve ontwikkeling. We maken één keer per jaar een trendanalyse. Doelstelling is te kijken naar de leerrendementen per vak per groep. Ook analyseren directie en intern begeleiders met bouwcoördinatoren jaarlijks de leerrendementen per vak op schoolniveau en bespreken welke verbeteringen in het onderwijsaanbod en aanpassing van de leerlijn nodig zijn. Trendanalyses en analyses per vak op schoolniveau geven inzicht aan leerkrachten, intern begeleiders, management en bestuur. Directie, bouwcoördinatoren en intern begeleiders analyseren de leerrendementen op schoolniveau per vak (zie hieronder). We koppelen dit aan onze leerdoelen en leerlijnen om onze kwaliteit van onderwijs te verbeteren en op schoolniveau interventies/follow-up in te zetten. Deze cyclische kwaliteitszorg is voor directie en bestuur maar ook voor leerkrachten belangrijk voor het invullen en bijstellen van het onderwijsaanbod.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De uitstroom naar het voortgezet onderwijs zag er als volgt uit:

  • VMBO B: 2x 
  • VMBO BK: 2x 
  • VMBO K: 4x
  • VMBO T: 3x
  • VMBO T/Havo: 6x
  • HAVO: 6x
  • HAVO/VWO: 4x
  • VWO: 20x
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

IKC Overhoeks heeft een belangrijke taak in de ontwikkeling van leerlingen. Naast het aanleren van cognitieve kennis en vaardigheden heeft de school ook een brede maatschappelijke functie.
De school profileert zich met het  International Primary Curriculum (IPC) en KiVa. Hiermee legt de school een basis voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen.
De aspecten: samenwerken, respect, betrokkenheid, hulpvaardig zijn en kunnen delen, komen in alle thema’s van het curriculum voor. Ook het respect hebben voor de mening van een ander, ontdekken wie je zelf bent en jezelf en anderen ruimte geven voor ontwikkeling, vallen binnen IPC. Dit heeft als resultaat dat er een prettig schoolklimaat heerst op school.

IPC is een integraal, thematisch en creatief leerplan. IPC richt zich op ervaringen opdoen tijdens het onderwijs. De uitdrukkingen “leren door te doen en te ervaren” is passend bij het sociaal-emotioneel leren van de school.  De school wil de schoolomgeving (de samenleving) naar binnen halen.

Het IPC is opgebouwd met onderwijs- en persoonlijke leerdoelen voor elk vak en speelt in op de leefwereld van de leerling.
De leerlingen leren een kritische mening over globale kwesties te vormen. Vanaf groep 6 krijgen de leerlingen lessen in discussiëren en debatteren. Vervolgens doet de school jaarlijks met groep 7 mee aan een debatwedstrijd van de stad. Naast het IPC werkt de school met een schoolbreed programma Kiva (KiVa Anti- Bullying Program, 2014), dat is gericht op de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. Het programma stimuleert de ontwikkeling van sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen. Een vast onderdeel van het KiVa-programma is de meting van de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Deze wordt twee keer per jaar afgenomen. De positie van de leerling in de groep wordt gemeten en het pestgedrag in de groep. De meting die in de bovenbouw wordt afgenomen toont ook het welbevinden van de leerling aan. De leraar krijgt een terugkoppeling van de meting. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Respect
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven